Licenskurs innan ban-debut?

Weidmann

Stadspojke
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
R6-99
Jag hade tänkt börja med bankörning nästa säsong och är hittills anmäld till Gelleråsen 14-15 juni men det blir säkert ett par heldagar till i sommar. Undrar om man borde gå en licenskurs innan bandebuten och vad en sådan kurs egentligen är bra för...

Banlicens, vad innebär det att man får göra som man inte får göra utan licens? Köra i racegrupper, tävla eller vad? Är det kanske bara bra att gå en kurs ur ren säkerhetssynpunkt?

Letat runt lite på olika hemsidor men utan att hitta någon riktigt bra förklaring.. Skulle vara gött om någon kunde reda ut det här..! :tungan

Du måste inte ha gått licenskurs och inneha licens för att köra på de flesta "vanliga" bandagar.

Har du aldrig kört bana så kan det vara en god idé att känna sig för lugnt och försiktigt, kanske testa i en lugn grupp första gången för att blir lite varm i kläderna och se vad som passar dig. En del har talang och passar genast i den snabbast gruppen och andra har mindre talang eller inte ambitionen att vara snabb, kanske bara njuter av att det är kul att köra bana.

Det som rör säkerheten, flaggor, beteende på banan osv. kommer du får information om av arrangören och det finns som regel instruktörer som gärna hjälper till, åtminstone de flesta seriösara arrangörer erbjuder det.

Att gå en licenskurs är bra på flera sätt, dels får du utbildning om hur allt fungerar kring tävling och träning, flaggar, vad som krävs av motorcykeln osv. Licens är sällan krav på bandagar, men alltid ett krav om du ska vara på en rr-träningsdag eller om du tänker tävla.

Alltså, licenskurs är inget måste om du inte tänker börja köra racehoj endast och då även såklart delta på rr-träningar.

Bäst svar får du om du postar i Racingforumet.

Licenskurser hålls av nästan alla klubbar när säsongen drar igång, brukar komma ut info i Racingforumet.

/Nitrous

Last edited:
Sen kan man tillägga att det är förbannat kul att gå kursen med! :)

Provstarterna och skojrejset i synnerhet.

Kan vara en fördel att kört lite innan på bana för att verkligen uppskatta kursen,skojrejset blir så mycket intensivare då.....då inser man att rejs Är grejen med hoj på bana! :) (Jo,jag Ska testa nästa år!)

Henrik

What he said :fakta

har kört bana i 3 år nu,både med SMC (kurser) och andra arrangörer och jag lovar dig det finns få saker som är lika roliga med kläderna på...:tummenupp

Testa ett par bandagar i sommar och känn dig för,fastnar du för det(som jag)så kan ju licens definitivt va ett alternativ - själv har jag inte fått upp farten ännu så jag harvar vidare i mellangrupperna:D

Det enda jag vet är att det är värt varenda spänn och förbannat roligt + att man lär sig mycket om sin egen körning....:tummenupp

Hoppas vi ses på en bana nästa år !
bara komma fram å snacka lite(jag har en svart/grå stentvättad Gixxer med massa silvertejp....:rolleyes:)

Mycket bra och tydliga svar !
Jag antar att det betyder att jag inte börjar med licenskurs i vår utan går direkt ut på banan i de lugnaste grupperna..! Då är bara frågan vilka bandagar man ska välja. Lutar åt (förutom Gelleråsen 14-15 juni) Mantorp med Actionpics 19 aug och förhoppningsvis Anderstorp med Fiver ! Bara att hoppas på att det finns platser kvar när decemberlönen rullar in :tummenupp

Jaa, hoppas vi ses :D Jag är han som ser ut som en smurf och kör förbi alla på min mellanklass-begränsade 1993 zx6r :tungan

Det ska väl tilläggas att man lär sig inte köra fort på licenskursen, det är enbart en teoridel med regler, flaggor, hur man ska förbereda hojen mm och en praktisk del där man går igenom olika moment, le mans-start, vanlig start mm. Men att kapa varvtider är inget man gör på själva kursen.

Men gört, det är skitskoj! :tummenupp

Ett bättre förslag är att börja med SMC sporthojskurs steg 1 och 2. Där lär du dej grundläggande körteknik med gaskontroll, blickstyrning, högfartsbroms och spårval m.m. Sedan tror jag att du får ut mer av bankörningarna och ev. licenskurs.

Kan bara hålla med CB Tobbe, i ditt fall så är det mycket mer värdefullt att gå en sporthojskurs eller vad SMC kallar det istället för Licenskurs.
Sen vet du vad det handlar om och står bättre på egna ben och kan välja arrangör och grupp efter det tempo som passar dig.

Lycka till :tummenupp

/Nitrous

Vart kan jag hitta sjyssta licenskurser i början av säsongen? Linköping, midlanda, mantorp???

Orkar inte ta mig ända ner till Anderstorp för en kurs dessvärre...

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back