Licenskurs 19e April

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
SVEMO Supermotosektion inbjuder till licenskurs för supermotolicens.

Plats: Örebro Supermoto RacePark
Tid: Söndagen den 19e April, exakt tid kommer senare men ca 10-15 (kan komma att ändras något).
Kostnad: Inte 100 bestämt ännu men så nära självkostnadspris som möjligt, ca 500:-
Anmälan och frågor: joakim.danielsson[at]svemo.se

De frågor jag får vars svar kan vara intresanta för andra lägger jag upp här.
Den som svarar på frågor i tråden är JAG, ingen annan!

Tyvärr krockar datumet med lägret i Rättvik men de som vill kan ju iaf köra där fredag och lördag.
Ber om ursäkt för det men tyvärr inget att göra nåt åt.

Jag har säkert glömt något men då kommer ni säkert påminna mig :)

Funderar på om man skulle åka upp till Rättvik fredag och/eller lördag för att ta Örebro på vägen hem på Söndag.
Vill någon hänga på så finns det en plats.
Åker från Göteborg, kör V40 med släp och har tänkt att bo i tält :)

Är riktigt sugen. Ingen från skåne som ska dit? Hur funkar det annars med licens och sånt, kan man ta engångslicens vid tävlingarna?

Är riktigt sugen. Ingen från skåne som ska dit? Hur funkar det annars med licens och sånt, kan man ta engångslicens vid tävlingarna?

Krävs fortfarande genomförd kurs. Förtydligande är väl att kursen ger bara rätt att lösa ut licens, vilket nu mera är ett krav (förutom om du har elit MX- eller RR-licens).

Kommer så klart fler tillfällen för att genomföra kurs i år. Men inga mer datum spikade så här långt vad jag känner till.

Dyker med 99,9% säkerhet upp i helgen! :) kommer köra upp kvällen innan, kan man ha hojen säkert där uppe om man kör med öppet släp? Eller behöver man jaga garage över natten?

MVH Eric.

Dyker med 99,9% säkerhet upp i helgen! :) kommer köra upp kvällen innan, kan man ha hojen säkert där uppe om man kör med öppet släp? Eller behöver man jaga garage över natten?

MVH Eric.

Fint!

Du kan ställa hojen i vårt stora garage och slagga på luftmadrass i serveringen om du vill.

Kommer möjligheten att köra på engångslicens i openklassen finnas kvar i år? :va
Eller måste man gå kurs och lösa helårslicens?

Vad är det för regler som gäller för banan? Najjat vid oljepåfyllningslock? uppsamlingskärl? endast vatten i kylaren?

Vad är det för regler som gäller för banan? Najjat vid oljepåfyllningslock? uppsamlingskärl? endast vatten i kylaren?

Läs reglementet och TR (tilläggsregler).
Alla dom grejerna du radar upp + mer gäller alla tävlingar, finns det ytterligare regler som är specifikt för just den banan det är race på framgår det i TR.

Alla påfyllnad och avtappningar av vätskor ska vara najjade.

Nu för licenskursen räcker det med att tömma kylaren på glykol och ha uppsamlingskärl. Sen kan du för din egen skull göra resten, bra att ha det klart när det ska rejsas. :)

Kommer möjligheten att köra på engångslicens i openklassen finnas kvar i år? :va
Eller måste man gå kurs och lösa helårslicens?

Engångslicens finns fortfarande, men för att få teckna en sån ska man egentligen ha gått en licenskurs vilket det har setts mellan fingrarna på, det är upp till tävlingsledaren för den aktuella tävlingen men hur det kommer vara i år vet jag inte, klart bra är det iaf om du har gått kursen, och allra bäst om du löst ut en helårslicens så man slipper det krånglet varje gång. :)

Last edited:
Wanted, jag vet inte vad jag tänkte på. Jag trodde du frågade för tävling och inte för träna/kurs i Örebro. Lyssna på Marcus, han har rätt :) Men lika enkelt att fixa allt riktigt när man ndå håller på

Ang. engångslicens så heter den nu mer tillfälliglicens och lever vidare som tidigare. För all licens (tillfällig- eller helårs) gäller fr.o.m i år att man ska ha gått kurs eller har motsvarande kunskapsnivå om man inte haft helårs licens tidigare. Mer om detta ska det finnas färsk info på svemo.se ang. detta (har inte kollat själv, så med viss reservation kanske den dyker upp först i morgon).

Detta är ingen stor grej alls, bara en säkerhets fråga för att förhindra olyckor pga. att folk inte vet hur en tävling går till eller vilka regler som gäller. Har man frågor eller funderingar så kontakta gärna sektionen. Går även att kontakta mig då jag är väl insatt i vad som gäller. Kolla på min hemsida för kontakt uppgifter, fram tills måndag nås jag bara per telefon.

Gött, då slår jag dig en signal när jag kommer upp eller är det någon annan jag ska kontakta?

Jepp, slå en signal när du har nån timme kvar så hinner jag ut.

Under dagen idag kommer info om licenser finnas på www.svemo.se
Det kommer kanske inte svara på alla frågor men förhoppningsvis gör det det.

Kursen avklarad. Fem nylicensierade förare :tummenupp

Extra kurstillfälle inför säsongen hålls i Eksjö dagen före rejset för er som missade Örebro.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing