Licensgrupp vs Gatgrupp - Hur funkar det?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om jag skulle ha en racekittad hoj, med kraschkåpor och allt. Fast som är påställningsbar.

Måste man då välja om den ska va påställd eller inte om man ska köra gatgrupp resp. licensgrupp?

Anledningen till att jag frågar är att man annars skulle kunna dela hoj med nån som kör i en annan grupp, hojen tål ju betydligt mer en dag än vad man själv gör :tungan .

Alltså,

Fråga 1: Får man köra i gatgrupp om hojen är påställd även om den i sak inte är gatlegal (kraschkåpor etc)?

Fråga 2: Får man köra med en påställd hoj i licensgrupp?

svar ja på båda.

Sen beror det lite på vilket bolag hojjen är försäkrad i men så länge den är försäkrad i ett bilag som arrangören tillåter i gatgruppen så är det ja på båda frågorna.

För att köra i licensgruppen ska hojen vara enligt regelementet. Najat siffor mm. Olika hårda krav hos olika arrangörer.
Föraren måste ha licens, om hojen är försäkrad har ingen betydelse, vid ev olycka gäller inte hojens försäkring då det klassas som träning / tävling.

Vad som gäller i gatgrupp är olika, igentligen så skall väll maksinen vara besiktigad skattad och försäkrad. men många arrangörer tillåter racekåpor och bortplockade lampor mm. Vet att man inte fick köra slicks i gatgrupp på bikeweak på karlsskoga i sommras.

Lycka till.

För att köra i licensgruppen ska hojen vara enligt regelementet. Najat siffor mm. Olika hårda krav hos olika arrangörer.
Föraren måste ha licens, om hojen är försäkrad har ingen betydelse, vid ev olycka gäller inte hojens försäkring då det klassas som träning / tävling.

Vad som gäller i gatgrupp är olika, igentligen så skall väll maksinen vara besiktigad skattad och försäkrad. men många arrangörer tillåter racekåpor och bortplockade lampor mm. Vet att man inte fick köra slicks i gatgrupp på bikeweak på karlsskoga i sommras.

Lycka till.

Stämmer INTE hos några arrangörer!!

Är hojen påställd och försäkrad hos ett av arrangören godkänt bolag så är det gatgruppen som gäller.

Alla andra alternativ är det licensgrupp för, najjat eller inte!

Så rätt svar är: Kolla med aktuell arrangör.

Nu ska vi nog skilja på RR-träning och bandagar som tillåter race-hojar!

På RR-träning kräver man såklart att hojen är utrustad enligt reglemente men det är i princip ingen som kollar detta, det viktigaste är väl att glykol är borta, att det finns en "båt" och uppsamlingskärl för att minimera sanering och skit som gör att andra får vänta om det kraschas.

Enda gången som licensen har betydelse är om man vill veta att alla på banan vet hur man uppför sig eller att det finns en träningsledare, bemannade posteringar m.m. som gör att licensförsäkringen gäller då kraven för "träning" uppfylls.

Om du har race-hojen försäkrad så kan du köra i vilken grupp du vill hos vissa arrangörer, åtminstone hos Actionpics (förutsatt att det inte är Trygghansa eller IF) och i många fall hos SMC också tror jag, dock skall reg-skylten vara monterade och väl synligt placerad om hojen körs i en "trafikgrupp".

Vissa arrangörer kräver att hojen ska vara i SBP besiktningsdugligt skick, varför vet jag inte!

Jag svarar alltså,
Fråga 1: Får man köra i gatgrupp om hojen är påställd även om den i sak inte är gatlegal (kraschkåpor etc)?
JA, se till att reg.skylten är monterad så att det tydligt framgår att hojen är registrerad!

Fråga 2: Får man köra med en påställd hoj i licensgrupp?
JA, varför inte? Så länge man är väl medveten om att kamraterna i samma grupp inte har någon försäkring som täcker din ögonsten när du får trängas in i "mikes corner" med 6 st andra race-förare :)

/Nitrous

Last edited:
Låt oss röra till det lite;

Ponera att man kör med en påställd, försäkrad hoj i licensgruppen. Torpedering inträffar, påställda hojjen demoleras och någon sorts personskada inträffar.

Vad gör föräkringsbolaget avseende motpart i detta läge?

Låt oss röra till det lite;

Ponera att man kör med en påställd, försäkrad hoj i licensgruppen. Torpedering inträffar, påställda hojjen demoleras och någon sorts personskada inträffar.

Vad gör föräkringsbolaget avseende motpart i detta läge?

Ja eftersom motparten framför ett oregistrerat fordon på ett inhägnat tävlingsområde där deras försäkringstagare medvetet har valt att delta när han vet att dom övriga är oförsäkrade så måste det blir "case closed" vad gäller ersättning på motorcykel.
Personskador kommer väl alltid att regleras av det egna bolaget om bolaget väljer att TSL gäller alternativt annars av sin privata olycksfallsförsäkring.

Se alltid till att ha en olycksfallsförsäkring för annars är du rökt på rehab-hjälpmedel, förlorad arbetsinkomst m.m. vid skada utan trafikförsäkring.

/Nitrous

Saken är att tjejen har ett visst intresse för det här också, och det skulle vara najs om man kunde dela intresset utan att behöva ha flera hojar etc.

Hon skulle i så fall åka långsam gatgrupp, (jag med i dagsläget) men jag vill kunna köra race etc. så där krävs att jag går under samma förutsättningar som alla andra i licensgrupp. (Påställbar 600 med ett enkelt fäste för regplåt låter på er rävar som att det skulle kunna funka mao?)

MEN.. Om jag då åker licensgrupp en bandag med hojen påställd och försäkrad. Gäller licensförsäkriningen för mig i den gruppen trots att hojen är påställd?

Vad i det jag sa är det som inte stämmer?

Har du kört med alla arrangörer?

Detta stämde inte:
Föraren måste ha licens.

Nej jag har inte kört med alla och det behövs ej heller för att veta att dessa rader ovan var inkorrekta.

Saken är att tjejen har ett visst intresse för det här också, och det skulle vara najs om man kunde dela intresset utan att behöva ha flera hojar etc.

Hon skulle i så fall åka långsam gatgrupp, (jag med i dagsläget) men jag vill kunna köra race etc. så där krävs att jag går under samma förutsättningar som alla andra i licensgrupp. (Påställbar 600 med ett enkelt fäste för regplåt låter på er rävar som att det skulle kunna funka mao?)

MEN.. Om jag då åker licensgrupp en bandag med hojen påställd och försäkrad. Gäller licensförsäkriningen för mig i den gruppen trots att hojen är påställd?

Licensförsäkringen gäller enbart om det är en licensträning, och för att det ska klassas som licensträning så ska det finnas träningsledare, x-antal posteringar ska vara bemannade enligt tävlingslicensen för banan o.s.v.
Knappast troligt att någon "bandag" klassas som godkänd licensträning, men det finns några personer i race-forumet som är mer insatta i detta.

/Nitrous

Om du har race-hojen försäkrad så kan du köra i vilken grupp du vill hos vissa arrangörer, åtminstone hos Actionpics (förutsatt att det inte är Trygghansa eller IF) och i många fall hos SMC också tror jag, dock skall reg-skylten vara monterade och väl synligt placerad om hojen körs i en "trafikgrupp".

Får man fråga vad det kommer sig att ni "mobbar ut" TH- och IF-kunder ur era gatgrupper?

EDIT: Kom på att mitt inlägg kanske skulle kunna tolkas med en lite otrevlig underton, men det var absolut inte min avsikt. Har varit på en av era bandagar på Kinnekulle, och tyckte den var kanon från början till slut. :tummenupp

Last edited:
Det är nog mer att TH och IF "mobbar ut" sina egna kunder och godkänner inte några bankörningar alls, förutom SMC körningar.

Det är nog mer att TH och IF mobbar ut sina egna kunder och godkänner inte några bankörningar alls, förutom SMC körningar.

OK... :va
I mina villkor (T-H) står det i alla fall inget om att trafikförsäkringen inte skulle gälla på bana. Däremot står det att uttryckligen att vagnskada, glas, räddning osv. inte gäller på bana men det är ju bara mitt eget problem.

oj.. jag tror att frågan gjordes liet större än den var menad.

Rakrak fråga:

Kan jag använda samma hoj till licensträning/tävling, som på gat-bandagar?

Skulle jag kunna köra oförsäkrad grupp, på samma hoj, samma dag som någon annan åkte lugn gatgrupp?

OK... :va
I mina villkor (T-H) står det i alla fall inget om att trafikförsäkringen inte skulle gälla på bana. Däremot står det att uttryckligen att vagnskada, glas, räddning osv. inte gäller på bana men det är ju bara mitt eget problem.

Båda omnämnda bolag har sina villkor denna text!

Sidan 6 i TH's villkor står följande,
När gäller inte trafikförsäkringen
Trafikförsäkringen gäller enligt reglerna i trafikskadelagen. Lagen tillämpas inte på
• motordrivet fordon när det används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde

Ovan är alltså ett exempel på hur TH ser på Trafikskadelagen, dvs deras tolkning som inte överensstämmer med alla andra bolag.

Dock har Trygghansa ett avtal med SMC om att deras försäkring gäller på broms o kurvkurser m.m.

/Nitrous

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...