Licensgodkäns gathoj? Hur göra?

Tänkte mest att eftersom pumpen skruvas in i vek plast underifrån måste den mer eller mindre limmas fast för att bli tät. Antar att det är lösbart.

Tänkte mer som så att en plasttank som dras i asfalten inte alstrar gnistor som tänder bensinen, med tankfoam i en plåttank når ju soppan ändå samma varma delar på hojen som om den inte haft foam i sig..

foam eller explosafe om du skall tävla någon gång. Inte vart med om det personligen att dem kollat vid träning eller dylikt. Varför skulle tanken vara svår att få tät igen?

Tankfoam kan du få i uppifrån dessutom. Vet bara så många som fått problem med den när den börjar bli gammal.
Därav mitt tips om explosafe.

Plasttank? Ingen aning men skulle se varför det skulle få dig att gå runt reglementet?
 
Tänkte mest att eftersom pumpen skruvas in i vek plast underifrån måste den mer eller mindre limmas fast för att bli tät. Antar att det är lösbart.

Tänkte mer som så att en plasttank som dras i asfalten inte alstrar gnistor som tänder bensinen, med tankfoam i en plåttank når ju soppan ändå samma varma delar på hojen som om den inte haft foam i sig..


Sant. Kan inte svara på detta. Vad jag vet så finns det inga enkla kryphål. Dock ett.

OM man kör med snabbtanklock så får man vara utan tankfoam då det är en säkerhetsrisk att det fastnar i snabbtanklocket efter man tankat bågen. Så det är väl ett alternativ om man vill slippa foam eller explosafe.

Sedan vet jag inte om detta gäller alla tävlingar och grenar i sverige. SÅ kolla upp just reglementet där du skall träna/tävla.
 
Tänkte mest att eftersom pumpen skruvas in i vek plast underifrån måste den mer eller mindre limmas fast för att bli tät. Antar att det är lösbart.

Tänkte mer som så att en plasttank som dras i asfalten inte alstrar gnistor som tänder bensinen, med tankfoam i en plåttank når ju soppan ändå samma varma delar på hojen som om den inte haft foam i sig..


http://www.explosafe.se/material.html

kolla i denna tråden med
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?239354-Explosafe

Se upp med elkontakter mm vid pumpen så du inte får kortis. Jag gjorde som sagt en bur runt soppapumpen.
 
Tänkte mer som så att en plasttank som dras i asfalten inte alstrar gnistor som tänder bensinen, med tankfoam i en plåttank når ju soppan ändå samma varma delar på hojen som om den inte haft foam i sig..


Problemet är inte friktionsgnistor, utan att det finns en och annan punkt på hojen som är jävligt varma efter några varv. Även en plasttank kan spricka och när soppan rinner ut på grenrör mm så kan det poffa lite ;)

Som med allt annat handlar det nog mest om att hojen ska hinna glida av banan innan soppan rinner ut så att inte alla andra blir lidande.
 
Problemet är inte friktionsgnistor, utan att det finns en och annan punkt på hojen som är jävligt varma efter några varv. Även en plasttank kan spricka och när soppan rinner ut på grenrör mm så kan det poffa lite ;)

Som med allt annat handlar det nog mest om att hojen ska hinna glida av banan innan soppan rinner ut så att inte alla andra blir lidande.

explosafe hindrar inte soppan att rinna ut märkbart då det bara är bollar av aluminium. Det hindrar explosioner.
 
Har bytt slangklämmor till vanlig sort, original är engångs.

Du kan fylla på tank-foam uppifrån. Ta bort tanklocket och "blyfri" plattan därunder så har du ett hyggligt stort hål att trycka ner det i. Funkar utmärkt att få ner igenom.

Explosafe kan även hete Detostop. Men det är inte samma som tankfoam.

Foam är mer likt en skumsvamp och orsakar inte kortis mot pump/tankgivare. Grevens har sådant.
 
Hittade denna......

/J

Oooohh en exmplariskt bild med najning korsvis precis som reglementet säger :tummenupp

Angående tankfoam så har jag haft det på alla min hojar sen 2005, har aldrig haft problem med att foamen har löst upp sig eller på något sätt orsakat problem med pump/filter.
Kanske finns olika kvalité på foam-klossarna ?

/Nitrous
 
Om vanlig foam nu inte har problem känns det ändå som att det är det jag borde köra på. Räknar man bort risken för att bura av pumpen på fel sätt/att avburningen skakar sönder, så borde bägge lösningarna ha ungefär samma felsannolikhet?
 
Om vanlig foam nu inte har problem känns det ändå som att det är det jag borde köra på. Räknar man bort risken för att bura av pumpen på fel sätt/att avburningen skakar sönder, så borde bägge lösningarna ha ungefär samma felsannolikhet?

SVAR JA! och finns foam med olika kvalite, men jag vet inte vad eller vilket.
Finns många som haft problem med foam.
Fråga dem som inte haft problem med foam vart dem köpt det så minimerar du problemen.
Soppakvalite kan också påverka upplösning av foam. Kolla i den tråden jag länkat till.
Finns många som fått problem med elstrul och explosafe.
 
Last edited:
SVAR JA! och finns foam med olika kvalite, men jag vet inte vad eller vilket.
Finns många som haft problem med foam.
Fråga dem som inte haft problem med foam vart dem köpt det så minimerar du problemen.
Soppakvalite kan också påverka upplösning av foam. Kolla i den tråden jag länkat till.
Finns många som fått problem med elstrul och explosafe.

Jag har köpt foam genom Grevens Mc delar i alla år och aldrig haft problem, hojar som jag haft körs fortfarande fast med annan förare och har inte haft problem ännu efter 3 år så jag tror att det kan vara olika kvalité på foam. Vet också att några klipper sönder foamen i små mindre bitar för att kunna trycka ner genom tankhålet och det skulle jag inte rekomendera, kan vara då som dom smular sönder kanske??
Ta alltid bort tanken och skruva ur pumpen underifrån och tryck in HELA klossar, då tror jag inte att problemet uppstår.

/Nitrous
 
Could be. En del påstår att olika typer av soppa tar olika styggt också. Jag har inte vågat köra på foam just då jag hört så mkt skit om det.

Explosafe en säsong nu. Inga problem. Hört flera som fått kortis av det men då har dem inte gjort något skydd mot pump mm.

Jag har köpt foam genom Grevens Mc delar i alla år och aldrig haft problem, hojar som jag haft körs fortfarande fast med annan förare och har inte haft problem ännu efter 3 år så jag tror att det kan vara olika kvalité på foam. Vet också att några klipper sönder foamen i små mindre bitar för att kunna trycka ner genom tankhålet och det skulle jag inte rekomendera, kan vara då som dom smular sönder kanske??
Ta alltid bort tanken och skruva ur pumpen underifrån och tryck in HELA klossar, då tror jag inte att problemet uppstår.

/Nitrous
 
Om man gör tvärtom, att köra oreggad motorcykel i gatgrupper, accepteras detta av några banåkningsarrangörer eller banor i södra Sverige?
Skulle vilja motionsköra en orreggad mc för att slippa trafikförsäkringen...
 
Oreggad, inte samma som avställd. Oreggad = finns inte regnummer i TSPS register.
Oreggad=banhoj (min tolkning)

Avställd=har ett svenskt regnummer men får inte framföras på allmän väg.

Men eftersom mången försäkring inte täcker bankörning likväl, verkar kravet på påställd hoj lite onödigt men det är upp till varje arrangör vad de har för krav. SMC = påställd och minst trafikförsäkring.
 
Last edited:
Om man gör tvärtom, att köra oreggad motorcykel i gatgrupper, accepteras detta av några banåkningsarrangörer eller banor i södra Sverige?
Skulle vilja motionsköra en orreggad mc för att slippa trafikförsäkringen...

Svaret på din fråga är Fiver, de arrangerar bandagar på Anderstorp.
Jag har kört oreggat/avställt i gatgrupp tidigare i år och det var inga problem.
 
Svaret på din fråga är Fiver, de arrangerar bandagar på Anderstorp.
Jag har kört oreggat/avställt i gatgrupp tidigare i år och det var inga problem.

Japp, fått klartecken därifrån! Vilket jag är glad över, eftersom Anderstorp är min favorit-bana! :tummenupp
 
Sidblinkers från Peugeot sticker inte ut. Bara borra ur befintlig lampa och stoppa i en gul med rätt watt. Inga problem hos bilprovningen heller.
 

Bifogat

  • DSCN090x.JPG
    DSCN090x.JPG
    175.3 KB · Visningar: 96
  • DSCN0901.JPG
    DSCN0901.JPG
    179.6 KB · Visningar: 89
Last edited:
En snabb fråga: var hittar jag nerladdningsbart tekniskt reglemente? Vid en snabb sökning på Svemos sida hittade jag bara delar av PRO Superbike-reglementet, vilket jag antar är mer specifikt än jag är ute efter..
 
Sidblinkers från Peugeot sticker inte ut. Bara borra ur befintlig lampa och stoppa i en gul med rätt watt. Inga problem hos bilprovningen heller.

Vad är det för regler som gäller för gatbesiktning och blinkers? Finns det någon regel om projicerad synyta bakifrån, maximal monteringsvinkel eller liknande utöver minimiavståndet mellan lamporna?

Jag har redan 4st led-miniblinkers av modell utstickande som troligen skulle gå att montera infällt i kåpan liknande dina, men det lär ju knappt synas något ljus rakt bakifrån/framifrån på det sättet.
 
För att inte i dumhet råka naja onödiga och jobbiga delar på hojen - hjulaxlar/muttrar är inget som kräver najning? Jag hittar inte en bokstav om det i Svemo-papper från 2010-2011, men jag har ändå sett mer än en hoj med låssprintar genom hjulaxlarna.

Vidare, så som mitt helsystem ser ut finns det risk att avgaspiparna (eventuellt även underkant på själva burken då de lutar ett gäng grader) sticker ut 20-30mm bakom vertikal linje vid bakdäckets ytterkant, särskilt om jag skippar de höga 195/65:orna jag nu kör med till förmån för 180/55 eller annan lägre profil. Detta är ju inte så värst lätt att åtgärda - hur hård är besiktningen på en sådan detalj?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top