Licens 2012

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Tjenare!

Tänkte ta licens i vår så tidigt som möjligt, helst i april. Någon som vet någon som arrangerar? Bor i Malmö men man får väl räkna med att åka en bit. Jag vet att FIVER hade tidigt 2011 men verkar lite sämre 2012.

En sak till, någon som kan förklara skillnaden på b- och a-licens?

A och B Licens är gamla benämningarna på vad som nu är Elit- respektive Senior licens. När du tar licens så börjar du med Senior licens (gamla B-licens) och sedan får du placera dig tillräckligt bra i tävlingar för att bli uppklassad till Elit-licens där du kan köra om svenska mästerskapen i t ex Superstock 600 eller Pro Superbike

Vi kommer att ha en kurs i början av säsongen 2012 också. Datum presenteras så snart alla detaljer är klara.

A och B Licens är gamla benämningarna på vad som nu är Elit- respektive Senior licens. När du tar licens så börjar du med Senior licens (gamla B-licens) och sedan får du placera dig tillräckligt bra i tävlingar för att bli uppklassad till Elit-licens där du kan köra om svenska mästerskapen i t ex Superstock 600 eller Pro Superbike

Tackar nu har man stenkoll :D

:hej

Fråga 1- Som jag har fattat rätt så krävs det ingen vidare ansökning efter något innan kursen för att få medverka på licenkursen, utan det är enbart att anmäla sig?

Fråga 2- Efter godkänd licenkurs så anöker man efter den licens man vill ha.. ( i mitt fall Senior- licens) eller är det senior licens man får efter avslutad kurs?

Varför jag blir fundersam om frågan 2 är för att på kursinformationen på karlskogas licenskurs http://www.karlskogamotorstadion.com...ng-forarkurs-2 så kostar det 2600:- och de står "Licensklass: Du erhåller efter godkänd kurs intyg för att söka licens för roadracing" och på Svemos hemsida står det att Senior- licens kostar 2600:-
Det vill säga att jag bli förvirrad om man betalar för Senior- licens direkt när man betalar för kursen eller om det tillkommer 2600:- som man betalar till Svemo efter avslutad kurs för att få Senior- licens?? :)

Last edited:
Fråga 1- Ja du har fattat rätt, bara att anmäla sig och betala kursavg.

Fråga 2- Du måste ansöka om licens efteråt, antingen senior á 2725:- eller baslicens 1050:-(tränings licens).

Mitt tipps är att söka en baslicens för man kan ju alltid lösa en provapå-licens om man bara vill köra något enstaka race.

/Anders

Fråga 1- Ja du har fattat rätt, bara att anmäla sig och betala kursavg.

Fråga 2- Du måste ansöka om licens efteråt, antingen senior á 2725:- eller baslicens 1050:-(tränings licens).

Mitt tipps är att söka en baslicens för man kan ju alltid lösa en provapå-licens om man bara vill köra något enstaka race.

/Anders

Tackar så mycket. Då var det som jag trodde, men bäst att fråga när man är osäker. :)

Vi siktar på det!
Jag hoppas på att få gå på kurs hos svemo så att jag kan examinera deltagare så snart som möjligt.

Det låter bra Otto! Jag är på så fort det kommer tillfälle. Köpte en R1-03 som är byggd av Christer Paldin i höstas så nu ska det tisdagstränas! Måste bara ta licens först.. :S

Back