Libertini 500GP

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Libertini var en Italienskt tillverkare och team i 500GP VM som grundades av Fuzzi Libertini.

1989 körde man med Suzukimotor och 1990-91 med Hondamotor. Men fr.o.m 1992 så gjorde man även motorerna själva.

ny-lib500a1992.jpg


Grundaren Fuzzi Libertini dog dock 1993 och 1994 var det sista året som detta märket fanns..
DSCF0720.JPG



Oktober 2009 kommer det ut på en aktion i Italien som säger att dom måste sälja delar som detta teamet haft. Det finns där 3 chassin, motorer, gjutformar till block och kåpor mm. 17.000 euro begär dom. En Italienare som ser denna annonsen beger sig iväg dom 60 milen till ladan där alla grejjerna legat sen 1994 och tar bl.a dessa foton..

DSCF3062.JPG


DSCF3069.JPG


DSCF3096.JPG


DSCF3098.JPG


DSCF3101.JPG


DSCF3082.JPG


DSCF3089.JPG


DSCF3085.JPG


DSCF3048.JPG


DSCF3064.JPG


DSCF3073.JPG


DSCF3066.JPG


DSCF3060.JPG


1.jpg


DSCF3052.JPG
 
Last edited:
Några fler bilder på vad som fanns i lådorna.

DSCF3087.JPG


DSCF3086.JPG


DSCF3083.JPG


DSCF3079.JPG


DSCF3078.JPG


DSCF3074.JPG



Bilder från en av deras förare, Marco Pata, vad han har i sitt garage. Bl.a en Libertini från 1993.

DSCF0699.JPG


DSCF0700.JPG


DSCF0702.JPG
 
Last edited:
Nu har jag ju inte sett annonsen och vet inte om kärnlådor och allt för att gjuta upp nya motorblock finns kvar, men jag tycker 17000€ är billigt.

Vem köpte?
vad fanns?
 
Billigt......

Nu har jag ju inte sett annonsen och vet inte om kärnlådor och allt för att gjuta upp nya motorblock finns kvar, men jag tycker 17000€ är billigt.

Vem köpte?
vad fanns?

....MYCKET billigt egentligen om man jämför med vad verkstadsindustri spenderar på många gånger ganska enkla prototyper.....fast man kan ana att det lär kosta en hel del tid/arbete/pengar att få alla pryttlarna i användbart skick.

Har månne Larsson någon mer uttömmande info om hojjarnas/byggarens historia och heroiska insattser ?
 
"Librenti" står det på sykkelene?

Gikk greiene for 17k Euro? Mye jobb igjen før man har noe å kjøre med.. :o)
 
....MYCKET billigt egentligen om man jämför med vad verkstadsindustri spenderar på många gånger ganska enkla prototyper.....fast man kan ana att det lär kosta en hel del tid/arbete/pengar att få alla pryttlarna i användbart skick.

jag håller med, på mitt förra jobb gjorde vi formar/kärnlådor mm till sandformning till en topp på en 1 cyl 4T mc motor,
nu kan jag inte uttala mig om priset här men jösses vad tid det tog.
Verktygen eller bara ett block skulle man köpa.

"Librenti" står det på sykkelene?
Gikk greiene for 17k Euro? Mye jobb igjen før man har noe å kjøre med.. :o)
det har du rätt i ja, då va det enklare att söka info om detta..

[YOUTUBE-ID]-fbrb1o2oSI[/YOUTUBE-ID]

Här finns bilder:
http://rgv500.xoom.it/librenti.htm

En square-four också?
DSCF3053.JPG
 
Fan så coolt!
 
På bilden med femtielva reedkorgar i enna låda ser man föregångaren till MotoTassinaris V-Force reedventil om man kikar noga :tummenupp
 
Lådan med kolvar har jag sett förut.... varfan var det???.... JUST det, i Nordgrens tält!:)
 
Nu har jag ju inte sett annonsen och vet inte om kärnlådor och allt för att gjuta upp nya motorblock finns kvar, men jag tycker 17000€ är billigt.

Vem köpte?
vad fanns?

Första tråden jag hittade frågade Italienaren en massa frågor om andra trodde det gick att bygga ihop något av alla dessa delarna. Han frågade även om någon var intresserad att vara med i projektet då han behöde mekhjälp och hjälp att dela inköpet. Han ville bl.a sälja en av sina egna hojar han byggt som en 500GP-replika. Var nog så han hittade annonsen genom sitt intresse för 500cc. På ett annat forum senare önskade han bilder på 1989-90 hojarna och speciellt på motorerna. Så verkar som han köpte det?

Om man kollar på bilderna ser man bl.a att ett block är oanvänt då det inte är färdigställt med hål till reedkorgar mm. Tror det mesta lyckades han ta foto på då han hade 60st foton på sin sida han gjorde. Vet dock inte vad det är i dom lådorna som är på en bild. Gjutgrejjer kanske?

Ser ut som det är mest överblivna grejjer från hela historien då det ser ut att vara alla motortyper man kört med där + några av dom första hojarna.
 
Första tråden jag hittade frågade Italienaren en massa frågor om andra trodde det gick att bygga ihop något av alla dessa delarna. Han frågade även om någon var intresserad att vara med i projektet då han behöde mekhjälp och hjälp att dela inköpet. Han ville bl.a sälja en av sina egna hojar han byggt som en 500GP-replika. Var nog så han hittade annonsen genom sitt intresse för 500cc. På ett annat forum senare önskade han bilder på 1989-90 hojarna och speciellt på motorerna. Så verkar som han köpte det?

Om man kollar på bilderna ser man bl.a att ett block är oanvänt då det inte är färdigställt med hål till reedkorgar mm. Tror det mesta lyckades han ta foto på då han hade 60st foton på sin sida han gjorde. Vet dock inte vad det är i dom lådorna som är på en bild. Gjutgrejjer kanske?

Ser ut som det är mest överblivna grejjer från hela historien då det ser ut att vara alla motortyper man kört med där + några av dom första hojarna.

OK, det kanske va han här: http://rgv500.xoom.it/default.htm
,, som åkte dit och tog bilderna, eller köpte / skulle köpa ?

Hjälp kan han få, om han efterfrågar min kompetens.
( har du kontakt med honom/nya ägaren?)
Ja en del grejor ser ju obearbetat ut, det vore spännande att dyka ner i dom där inplastade lådorna ja.

Tänk, ett vevhus och vevparti bara, sen kan man börja bygga drömmen.
Den här ser ut ha två vevar:
http://rgv500.xoom.it/immagini/librenti/DSCF3100.JPG

och denna en, eller missar jag nått pga motorkåpan?
http://rgv500.xoom.it/immagini/librenti/DSCF3098.JPG
 
Snubblade över en bild på en sån här hoj. Reagerade först över att se GP- förare själv leda sina hojar och dessutom på gräs. Vad är chansen att få se detta idag? :)

Sen såg jag wildcardföraren på en Harris-Yamaha bakom och hoppade till att det var en förare man kände till! :D

680914158219f6fe859bc.jpg
 
Om man rent hypotetiskt skulle komma över en gp-hoj, exempelvis rgv eller yzr, går det då att få tag i delar till en sån? Exempelvis kolvar och kolvringar?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top