Leveranstid av PostNord?!?!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det dumma med många ebay-säljare från Nordamerika - där jag köper mina prylar - är att de oftast bara har ett alternativ, USPS (amerikanska posten) fram till Sveriges tull, sedan per automatik PostNord under resten av transporten. En del kan tyvärr inte erbjuda andra alternativ utan en rejäl extra kostnad.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Det hade varit kul om nån tidning gjorde ett test med att beställa samma grej från samma firma till samma adress samtidigt med olika fraktbolag...:gnissla
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Postnord slängde in ett kuvert med två C-Tec kontakter i mitt trapphus, och hävdade sen att dom levererat till mig. Nu är det krig/rättshaverist-mode on!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För några veckor sedan skickade jag några varor varav jag för ett paket betalade extra för leverans dagen efter. De andra paketen gick som tredagars paket.

Postade mellan kl 15 och 17, strax efter lunch dagen efter får jag ett tackmeddelande av en kund 50 mil bort som fått sitt tredagars paket inom ett dygn.

Kunden med endagsfrakten däremot fick vänta tre dagar. Det bevakade jag lite extra för och se att det kom fram i tid och redan samma kväll jag postat ser jag att det lastas om och uppenbarligen åker lastbil, dvs helt chanslöst att hinna från Norrbotten till Småland inom det utlovade dygnet, tre dagar senare fick den kunden sitt paket.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Postnord slängde in ett kuvert med två C-Tec kontakter i mitt trapphus, och hävdade sen att dom levererat till mig. Nu är det krig/rättshaverist-mode on!

Postnord har precis infört systemet att leverera varubrev direkt till kundens postlåda, eller utanför dörren om det inte får plats i lådan.
Förklaringen är att kunderna vill ha det så. Men ingen handlare verkar hålla med om att de vill ha det så.

Troligen vill Postnord spara pengar genom att slippa betala ombuden. Men det kommer ju försvinna otroliga mängder paket, både via stölder och mottagare som nekar till att ha fått leverans.

Det kanske inte var så bra ide att stänga ner kassaservice och postkontor. Det var väl liksom deras första steg till att rationalisera bort sig själva.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Har nu precis valt "leverera vid dörr om ingen hemma" med meddelande att de skall ringa när de gör så. Ska bli spännande. Självklart friskriver de sig ansvar vi lämna vid dörr.

Har mestadels väldigt dåliga erfarenheter av post Nord som de flesta andra. De har ALDRIG lyckats leverera ett paket via hemkörning när jag varit hemma. Det har alltid stått "kunde ej levereras, ingen hemma". En gång hade avsändaren skrivit att de kunde lämnas vid dörren om jag ej var hemma. Jag var hemma, ingen ringde på, paketet låg utanför när jag senare skulle hemifrån.

Rekommenderade brev fick jag senast 3 avier på två dagar ca 1,5 vecka efter att brevet kommit till utlämningsstället, hur vet jag det? Jo tjejen min jobbar på Ica och såg mitt brev när det kom in ?

Inrikes till utlämningsställe funkar dock oftast väldigt bra när man kan följa sändningen och har sms avisering. Utrikes verkar kunna ligga hur länge som helst hos tullen. Ett paket fick jag betala tullavgift för 2 ggr.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Två paket, samma leverantör, samma storlek(tröja), gick samtidigt, anlände terminal samtidigt(igår), idag ligger ena hos ombud medans det andra låg på trappan....bra där postmord!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Postlag (2010:1045)

Allmänna krav på postverksamhet m.m.
6 § Postverksamhet ska bedrivas så att den tillgodoser rimliga krav på tillförlitlighet och så att skyddet för avsändarnas och mottagarnas personliga integritet upprätthålls.

Tycker jag att Postnord allt som oftast inte uppfyller.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Två paket, samma leverantör, samma storlek(tröja), gick samtidigt, anlände terminal samtidigt(igår), idag ligger ena hos ombud medans det andra låg på trappan....bra där postmord!

det var visst samma här, ena paketet ligger hemma och det andra kunde dom inte leverera idag. Fastän det beställdes i samma order… Båda hämtades hos leverantören samtidigt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
det var visst samma här, ena paketet ligger hemma och det andra kunde dom inte leverera idag. Fastän det beställdes i samma order… Båda hämtades hos leverantören samtidigt.
tja, jag ska väl inte gny allt för mycket, mina paket kom ju fram och det snabbt iaf. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi har varannandagsutdelning av post numer, så när jag beställde lite saker som skulle levereras som brev blev jag lite butter, jag misstänkte att jag skulle få vänta en dag extra. Så jag gick in och kollade reglerna på postnord.se. Men tydligen så kör dom ut den typen av brevpaket alla dagar i veckan. Så då ska en bil lik förbannat köra slingan, men bara dela ut saker till vissa. Det känns som att dom leveranserna blir betydligt mycket dyrare, och sämre service för alla brevkunder :huvet
 

PwiththeD

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 640 -04
Jag extrajobbade på posten en vinter när jag pluggade..

En rutt ska gå på samma tid som på sommaren. Ute på oplogade landsvägar vid snökaos? Det står ju 90 på skylten har ju någon högre upp konstaterat.

Med fullastad cykel+släp så ska man knökla i paket också, paket man måste ta med tillbaka om de inte går in i brevlådan/facket eller personen ifråga inte är hemma. Kan säga att det är bra mycket enklare att skriva en avi direkt..

Sen finns det säkert flera dåliga ägg också men dessa finns ju överallt.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag kan ju säga att Bring inte är ett dugg bättre. Har ett paket på väg till mig. Ankom terminal Västerås i går 13 dec. Skickades vidare och ankom terminal Jönköping i dag 14 dec. Själv bor jag i Västerås :lol
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top