Letar oljematta till garaget

ingenjor_student

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2022
Hoj
2012, Kawasaki Er-6n ABS
Är ingenjörsstudent som just nu har ett ex-jobb där jag ska utveckla en matta som absorberar olja, alltså en depåmatta eller oljematta. Letar därför efter tips på mattor, tekniker eller andra material som ni anser funkar bra. Vad använder ni er av? Vad är bra/dåligt?Och har ni testat den mattan som finns på Jula?
 
Sök på "Pig Mat" det finns alla sorter, dom som absorberar olja men inte vatten, vatten men inte olja, eller både och
 
Frugan har något på jobbet dom kallar battle mat, som ska suga upp oljor men inte vatten. Dom har det på rulle, lite som 1m brett handdukspapper. LMS sålde något liknande när jag tävlade, 1x2m för en hundring eller så. Den hade jag i många år, faktiskt hela min karriär, och den ligger kvar i garaget någonstans fortfarande.

Man ska aldrig säga aldrig, och det mesta går ju att utveckla, men om det är lönsamt är ju en annan sak, det är ju inga direkt lågt hängande frukter på just den fronten. Det som vore intressant är väl något som kan ligga permanent i garaget, som tål rejält med misshandel och kan suga upp soppa och olja mycket och snabbt när det väl skiter sig. En vanlig depåmatta rinner det ju av rätt fort innan det hinner suga upp, och 2-3kvm suger inte upp all soppa när man drar loss fel slang till tanken...
 
Om det finns en som funkar bra redan idag, vad är det du skall utveckla?
Jag samarbetar med ett företag, och de har tagit fram ett material som är hydrofobt (tar inte upp vatten) och har väldigt god absorptionsförmåga av olja. Materialet är gjort utav pappersmassa och kan på så sätt reducera mycket utav den plast eller textilier som används i dagens mattor!
 
Last edited:
Hmm. Kan nog bli svårt att hitta en ny approach till oljematta som ex-jobb. Det du kan göra är att jämföra olika mattors uppsugningsförmåga alltså en sammanställning. Finns ju en mängd olika. T.ex. de som används när olja hamnat i sjön etc etc.
 
Kanske dum fråga eftersom du köpt flera stycken, men tycker du att de funkar bra? Eller har du köpt många för att de behöver bytas ut ofta?

Jag har dem på garagegolvet, en hoj på varje! Det har läckt duktigt genom åren, de är väl i ålder 5-1 år gamla, har slängt den äldsta tror jag, för den var smutsig och ful.
 
Jag samarbetar med ett företag som heter Biosorbe AB, och de har tagit fram ett material som är hydrofobt (tar inte upp vatten) och har väldigt god absorptionsförmåga av olja. Materialet är gjort utav pappersmassa och kan på så sätt reducera mycket utav den plast eller textilier som används i dagens mattor!
Som flera skriver, det finns gott om alternativ så vad får er att stå ut? Det är krav på depåmatta som absorberar olja i all motorsport. De flesta idag kommer med tryck (design och sponsorer) och är smidiga när man skall byta om i depån. Priset är 300-600. Vad kan ni erbjuda som fördel? Pris, design, låg vikt, annat? Även om jag själv jobbar med miljöfrågor tror jag att få byter matta för att eran absorberar 10% mer, då är det industriella kunder ni skall rikta er emot. En hydrofob matta hade varit trevlig då de vanliga väger bly efter en regnskur.
 
Sen är ju dessa bra mattor också, tjock gummibotten och kanter, slittålig filtyta typ.

Som ngn skrev, jag skulle inte byta för att en annan håller en liter till, dessutom är priset säkert en smula lågt satt tack vare reklamen
 
Entremattor av gummi med "hårig" ovansida tror jag är ganska svårslagna. Den "håriga" filten kan suga upp ordentligt mycket olja och gummit hindrar oljan från att rinna igenom mattan.

Lustigt nog har det funnits klubbar när kraven började komma som varit extremt petiga med att man skulle använda exakt rätt mattor och några av dessa "rätta mattor" var ju rena skiten. I princip nåt slags papper som flög i vinden och som olja rinner igenom om det spills mycket på en punkt.

Ytterligare en fin sak med entremattor är att både bostadsägare och företag som har dessa entremattor vill ju byta ut dessa regelbundet när dom blir lite slitna och fläckiga. Men som depåmatta duger dom ju bra även med lite fläckar.
 
Entremattor av gummi med "hårig" ovansida tror jag är ganska svårslagna. Den "håriga" filten kan suga upp ordentligt mycket olja och gummit hindrar oljan från att rinna igenom mattan.

Lustigt nog har det funnits klubbar när kraven började komma som varit extremt petiga med att man skulle använda exakt rätt mattor och några av dessa "rätta mattor" var ju rena skiten. I princip nåt slags papper som flög i vinden och som olja rinner igenom om det spills mycket på en punkt.

Ytterligare en fin sak med entremattor är att både bostadsägare och företag som har dessa entremattor vill ju byta ut dessa regelbundet när dom blir lite slitna och fläckiga. Men som depåmatta duger dom ju bra även med lite fläckar.

Ja när du säger det så, det är ju i princip samma matta egentligen
 
Det låter som att ni är rätt nöjda med de mattor som finns? Eller finns det saker som kanske skulle kunna förbättras? Ex som ngn skrev om regnet, en blöt matta är inte eftertraktat.
 
Entremattor av gummi med "hårig" ovansida tror jag är ganska svårslagna. Den "håriga" filten kan suga upp ordentligt mycket olja och gummit hindrar oljan från att rinna igenom mattan.

Lustigt nog har det funnits klubbar när kraven började komma som varit extremt petiga med att man skulle använda exakt rätt mattor och några av dessa "rätta mattor" var ju rena skiten. I princip nåt slags papper som flög i vinden och som olja rinner igenom om det spills mycket på en punkt.

Ytterligare en fin sak med entremattor är att både bostadsägare och företag som har dessa entremattor vill ju byta ut dessa regelbundet när dom blir lite slitna och fläckiga. Men som depåmatta duger dom ju bra även med lite fläckar.
Och Hornbach har sån matta på löpmeter för en struntsumma i sammanhanget. Då kan man mattlägga hela depåtältet så slipper man sikta när man trött kommer in från ett pass.
 
Jag köpte mattor på xlmoto när det var någon rea, verkligen billigt.
Enda felet förutom att det står xlmoto på dem är att de är svintunga även torra.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top