Letar ny cykel

Laethyr

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Lund
Hoj
ER6N -12
Finns väl en del sådana här trådar men inte hittat något som passar.

Tröttnat på min nuvarande gsx600f -88, då den helt enkelt skapar mer problem än vad den är värd. Kanske är lite svårt att svara på frågan men är mer ute efter att bredda mitt sökspann då jag mest har koll på suzuki och bmw modeller.

Blivit lite småkär i tl1000s och är ute efter något liknande. "Sport-touring" eller vad man ska kalla det. Har även haft ett öga på Sv650, men vill helst ha något närmare 1000cc och sv1000s verkar vara lite svåra att få tag på i min prisklass. Har dock inte provkört just den modellen.

Tyvärr bestämmer pengarna rätt mycket och budget ligger på ungefär 25-35000 och smärtgränsen på försäkring är 5000 på en halvförsäkring(27år, körkort 1år). Och helst -96-99

Hade varit trevligt med en v-twin, men inget tvång.

Någon som har något att rekommendera som jag borde titta närmare på? Har som sagt inte så bra koll på andra märken än de två.

Tack!
 
Last edited:
tjaa..har 3st sv 650s och 1st sv 650n i alla färger förutan svart samt andra hojar.
 
Last edited:
Honda VFR750 är svaret på dina böner.

Går även att hitta första generationens 800:a i det prisspannet (98-01). Mkt trevlig hoj! Stora servicen är dyr om man lämnar in men å andra sidan så är försäkringen billig och sköter man servicen så tuffar den på så snällt så, går nog på ett ut i slutändan.

Andra hojar att titta på kan vara Honda VTR. V-twin har du ju även en del italienska skönheter (Aprilia Falco, Ducce ST?) finns nog andra som kan fylla på mer om dessa...
 
tjaa..har 3st sv 650s och 1st sv 650n i alla färger förutan svart samt andra hojar.

Du menar att du har de till salu då? Har du någon länk eller dyl så man kan ta en koll?

Går även att hitta första generationens 800:a i det prisspannet (98-01). Mkt trevlig hoj! Stora servicen är dyr om man lämnar in men å andra sidan så är försäkringen billig och sköter man servicen så tuffar den på så snällt så, går nog på ett ut i slutändan.

Andra hojar att titta på kan vara Honda VTR. V-twin har du ju även en del italienska skönheter (Aprilia Falco, Ducce ST?) finns nog andra som kan fylla på mer om dessa...

Sån info gillar jag <3
När är det stora servicen? runt 3000mil?
De äldre duccarna har jag hört ska vara rätt omständiga att äga pga reperationer hit och dit. men har ingen egen erfarenhet av det.
 
om du suktar efter en Tl1000 så tycker jag du ska gå för TL1000R isf istället. Hade en sån förra säsongen och det är ju en underbar hoj.. kåporna kan vara skönt att ha.
Ligger i din prisklass också!
 
När är det stora servicen? runt 3000mil?
De äldre duccarna har jag hört ska vara rätt omständiga att äga pga reperationer hit och dit. men har ingen egen erfarenhet av det.

Stora servicen på VFR kommer varje 2400 mil för att vara exakt.

Det som kan krångla på VFR800 är laddningsregulatorn. Detta p.g.a. tokig placering. Den kyls för dåligt. Motorn är känd för att vara skottsäker.

Om du trött på krånglande hoj så är Ducati inget för dig.

EDIT: Jag gillar Ducati- hojar. Problemet är att jag inte litar på dem :)
 
Last edited:
om du suktar efter en Tl1000 så tycker jag du ska gå för TL1000R isf istället. Hade en sån förra säsongen och det är ju en underbar hoj.. kåporna kan vara skönt att ha.
Ligger i din prisklass också!

Japp! Är ruskigt sugen på en tiller, kåporna på den är riktigt snygga! Det verkar dock vara en rätt ovanlig hoj ute på vägarna =/

Stora servicen på VFR kommer varje 2400 mil för att vara exakt.

Det som kan krångla på VFR800 är laddningsregulatorn. Detta p.g.a. tokig placering. Den kyls för dåligt. Motorn är känd för att vara skottsäker.

Om du trött på krånglande hoj så är Duccati inget för dig.

Tackar! Då vet jag att jag kan utesluta ducati och vad jag ska kolla efter på en vfr <3
 
Last edited:
en yamaha fzs 1000 eller va de nu heter kanske? är väl lite utav den touring-sport modellen. har en 600 och man sitter väldigt skönt på dom enligt mig. dom 95 kusarna räcker mer än väl till mig.
 
Japp! Är ruskigt sugen på en tiller, kåporna på den är riktigt snygga! Det verkar dock vara en rätt ovanlig hoj ute på vägarna
En förklaring kan kanske vara smeknamnet "The Widow Maker", många hojar begravda med ägaren?
Det kan vara att jag felar att det är TL1000S som är "The Widow Maker".
Smeknamnet fick i varje fall mig att stryka de här Suzukina som potentiella val.
Mitt val blev Sprint RS
http://www.blocket.se/goteborg?q=Tr...=3&st=s&ps=&pe=&rs=&re=21&c=0&ca=15&l=0&md=th
Efter pillat lite med den är min uppfattning att Triumph spelar i en annan division än Suzuki.
För att komma åt batteriet på Suzuki SV650S behöver jag ta bort 6st insexskruvar, två sidoskydd och sadeln, totalt 9 delar. För att komma åt verkstygslådan, nyckeln lossar passagerarsadeln. SUMMA 10 delar. Triumph Sprint RS Nyckeln lossar både förar och passagerarsadel SUMMA 1 del Och där finns batteri och verktyg. Eftersom tillverkningskostnaderna är väldigt beroende på hur många delar som ska sättas samman så kan man gissa att det är rätt billigt sätta ihop Triumphen. För Triumph har lagt ner oerhört mycket mer tid på konstruktionen än Suzuki. Det här bekräftas lite av en artikel i Performance bikes nr July 2010 där man jämför BMW S1000RR, Aprilia RSV4, MV Augusta F4 och Triumph Daytona 675 och konstaterar att 675an är överlägset enklast att serva.
 
VTR 1000 hade jag kollat på, har en kompis som haft sin några år och den har han varit jättenöjd med, billig försäkring också med låg självrisk hos If då den inte går under sport.. Härligt ljud i den med!
 
en yamaha fzs 1000 eller va de nu heter kanske? är väl lite utav den touring-sport modellen. har en 600 och man sitter väldigt skönt på dom enligt mig. dom 95 kusarna räcker mer än väl till mig.
Ska ta mig en koll på en, har bara sett på bild och det är något med linjerna jag inte gillar på bågen. Det är ju dock stor skillnad på bild och verklighet! Så ifall det rekommenderas ska jag definitivt ha ett extra öga på modellen

En förklaring kan kanske vara smeknamnet "The Widow Maker", många hojar begravda med ägaren?
Det kan vara att jag felar att det är TL1000S som är "The Widow Maker".
Smeknamnet fick i varje fall mig att stryka de här Suzukina som potentiella val.
Mitt val blev Sprint RS
http://www.blocket.se/goteborg?q=Tr...=3&st=s&ps=&pe=&rs=&re=21&c=0&ca=15&l=0&md=th
Efter pillat lite med den är min uppfattning att Triumph spelar i en annan division än Suzuki.
För att komma åt batteriet på Suzuki SV650S behöver jag ta bort 6st insexskruvar, två sidoskydd och sadeln, totalt 9 delar. För att komma åt verkstygslådan, nyckeln lossar passagerarsadeln. SUMMA 10 delar. Triumph Sprint RS Nyckeln lossar både förar och passagerarsadel SUMMA 1 del Och där finns batteri och verktyg. Eftersom tillverkningskostnaderna är väldigt beroende på hur många delar som ska sättas samman så kan man gissa att det är rätt billigt sätta ihop Triumphen. För Triumph har lagt ner oerhört mycket mer tid på konstruktionen än Suzuki. Det här bekräftas lite av en artikel i Performance bikes nr July 2010 där man jämför BMW S1000RR, Aprilia RSV4, MV Augusta F4 och Triumph Daytona 675 och konstaterar att 675an är överlägset enklast att serva.
Haha, kan mycket väl vara så! Tror du har rätt i att det är R-modellen som kallas så. Kärt barn har många namn som det heter :P
Har sett ett par triumph som jag blivit nyfiken på men avskrivit dem för jag har dålig koll på verkstäder i närheten. Men efter vad du skrivit här ska jag utan tvekan kolla upp det där lite närmare och lägga till triumph på listan igen :) Sån information är guld värd <3

VTR 1000 hade jag kollat på, har en kompis som haft sin några år och den har han varit jättenöjd med, billig försäkring också med låg självrisk hos If då den inte går under sport.. Härligt ljud i den med!
Japp, det är lite samma stuk över den som i tilles/tiller. Verkar vara lite över min prisklass dock från vad jag sett hittills, antingen det eller rätt hög milgång. Men är man bara tillräckligt ihärdig så dyker det upp någon som ligger rätt :)
 
Mjahapp.

Då har man varit runt och kollat lite!

Kan konstatera att VFR är inget för mig, lite för mycket touringstuk över den.

Var ute och kollade på en Sprint RS på firma och damn, blev lite småkär. Ruskigt skön att köra och så mjuk på låga varv som jag annars brukar sakna på hojar. Dock låg försäkringen över min budget tyvärr, även om den inte var snuskigt dyr så var det ändå dubbelt så mycket som t.ex. en tiller skulle kosta :(

Var även ute och kollade hos Acce-ducce och han hade en hel del mysiga bågar. Bl.a. Sv650. Dock så är jag egentligen ute efter en 1000cc. Men vi får se!

Någon VTR har jag inte lyckats hitta som ligger i min prisklass än.

Så det lutar fortfarande åt att vänta in en tilles/tiller för en vettig peng.

Någon som har något annat tips?

Tack för tipsen hittills btw! Varit väldigt nyttigt!
 
TLS e kul kör på en sån, billig försäkring som attans med! (samma klass som sv650)

men köp en billig så du har några tusingar över till ny bakdämpare om du skulle vara missnöjd med vägegenskaperna, missförstå mig inte, den duger alldeles utmärkt att köra gata med men de som klagar på den kan oftast härledas till bakdämparen, så lika bra att ha 3-7000 inräknat för en sån i budgeten (beroende på vilket märke man vill ha)
 
TLS e kul kör på en sån, billig försäkring som attans med! (samma klass som sv650)

men köp en billig så du har några tusingar över till ny bakdämpare om du skulle vara missnöjd med vägegenskaperna, missförstå mig inte, den duger alldeles utmärkt att köra gata med men de som klagar på den kan oftast härledas till bakdämparen, så lika bra att ha 3-7000 inräknat för en sån i budgeten (beroende på vilket märke man vill ha)

Jag trodde det var stydämpare som behövdes på dom. Såg någon tråd här för längesedan i stil med "vi som blivit avkastade":hihi

Edit: såg att det diskuterats ovan. :)
 
Last edited:
Mjahapp.

Då har man varit runt och kollat lite!

Kan konstatera att VFR är inget för mig, lite för mycket touringstuk över den.

Någon som har något annat tips?

En Aprilia rsv mille? mer åt sport hållet och med v-twin, och i ditt pris spann på ett ungefär..
 
Jag trodde det var stydämpare som behövdes på dom. Såg någon tråd här för längesedan i stil med "vi som blivit avkastade":hihi

Edit: såg att det diskuterats ovan. :)

Suzuki återkallade 97'orna och monterade styrdämpare, och 98och framåt satt det innan de lämnade fabrik.

Så du måste ha ägt en flong ny 97'a under 97 innan den återkallades för att ha kört utan ;D alternativt skitit i återkallelsen eller bara plockat av och sålt den på tradera
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top