Letar hoj :)

Bobbe81

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Y2k ;)
Tjena jag e ny här på sporthoj :) samt även ny på hojar i övrigt. E d nån här som kan rekomendera en bra första hoj? Har kollat lite på kawasaki er6-n, ktm duke, ducati monster. Söker nått i streetfighter utseende :). Tack på förhand mvh bobbe
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Tjena KTM SuperDuke e absolut den mest underhålland hojen av dom du vart inne på. Sen att den e den snyggaste av dom är ju bara+
(Har en till salu btw PM om du vill veta mer)
 

Bobbe81

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Y2k ;)
Tjena KTM SuperDuke e absolut den mest underhålland hojen av dom du vart inne på. Sen att den e den snyggaste av dom är ju bara+
(Har en till salu btw PM om du vill veta mer)

Jo super duken e riktigt schysst :). frågan e bara, är d en bra hoj för en som knappt har någon vana på 2 hjul?
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Välkommen!

Det kommer att komma minst 6-7 inlägg till där folk rekommenderar hojen dom själva åker på.
Blandat där mellan kommer inläggen om huruvida man skall ha en literhoj som första hoj.

Jag tänkte gå mot strömmen:
Ser du något du gillar?
Prova den!
Uppstår kärlek?
Köp skiten!

Men köp förfan ingenting enbart för att någon annan tycker du ska ha den.

:7peta:3freak:crash
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Håller med Mr.Burton.
Inte så säkert att någon annans åsikt matchar med din.
Men fundera iaf först på om du vill ha en hoj med radfyra eller v-twinn. Är ju lite skillnad på karaktärerna.
Titta sen runder på vad som finns, och ta sedan och provkör. :tummenupp:yoparty
 

Masen#25

Masen
Gick med
24 Mar 2011
Ort
Nacka
Hoj
-10 Triumph street triple
Val av hoj

Jag kollade länge och läste tester och pratade med en kille som är med och kör cyklarna på testerna. Han tyckte absolut aprilia dorsoduro efter att han kört det mesta på 2 hjul. Jag gillar den också men fastnade för street tripeln och kan ärligt säga att den är jätte smidig och lätt att köra. Den har bra tryck om man vill men kan även åka 40 på 6:an och puttra tack vare vridet. Men allt beror på vad man gillar för typ av motorer precis som dom andra är inne på så är det stor skillnad på v-twin och rad motorerna. Har alltid trott att min första skulle bli en Buell.
Lycka till och tala om vad det blev.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Er6-n skulle jag inte köpa om jag var dig, en riktig körskolehoj, en trött hoj som du kommer tröttna på inom nån månad.
duke eller monster hade jag lagt mina pengar på av dom du nämde.
I streetfighter utseende hade jag satsat på en kawa z750 eller z1000 istället mycket roligare hoj och snygga är dom också.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Er6-n skulle jag inte köpa om jag var dig, en riktig körskolehoj, en trött hoj som du kommer tröttna på inom nån månad.
duke eller monster hade jag lagt mina pengar på av dom du nämde.
I streetfighter utseende hade jag satsat på en kawa z750 eller z1000 istället mycket roligare hoj och snygga är dom också. Annars har du ju triumph speed triple som är rolig att köra, 3 cylindrig. Superduke 990 är ju en fin hoj också.

bild på z750, z1000 och superuke.
 

Bifogat

  • z750.jpg
    z750.jpg
    54.3 KB · Visningar: 77
  • signpic.jpg
    signpic.jpg
    22.7 KB · Visningar: 77
  • 2009_KTM_Super_Duke_at_the_2009_Seattle_International_Motorcycle_Show_1.jpg
    2009_KTM_Super_Duke_at_the_2009_Seattle_International_Motorcycle_Show_1.jpg
    237.7 KB · Visningar: 80
Last edited:

Asurat

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6N ´09
Instämmer med XJ6an, den kändes som en lagom förstahoj för mig iallafall, att den sen går ganska "jämnt" jämfört med vissa hojars på/av effekt gör det lite lättare som nybörjare. Nu får våren komma ^^!

En bild på XJ6-N
xj6n__2_.jpg


Den finns även som en halvkåpad version, då kallad XJ6 Diversion F

fond-800x600.jpg


Angåender motorn är den är nedstämd 2 "steg" från YZF-R6 > FZ6 > XJ6. Har för mig att FZ6 gått ur sortimentet, och att XJ6an finns kvar. XJ6an är, precis som er6, (relativt?) billig i försäkring hos de flesta bolag, vilket är en fördel.

Någon som vet var man kan hitta/vilka kraschpuckar som passar en XJ6-N -09?

Lycka till med hojköpet, och välkommen! :tummenupp
 
Last edited:

Bikerchick

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
kawa z750 -10,urbansportedtion.
Jag har typ samma problem med hoj val, stort SUCK.
Jag funderar hårt på en z750 eller 1000 men det e fasiken inga som har dom till salu eller så har dom inte börjar lagt ut än. Mattsvarta e ju snyggast, men då måste man ju köpa en ny om man inte vill börja med att lacka om skiten.
Fast xj6-n är lite intressant med. Men den ser inte så spännande ut. kawan e lite råare snyggare linjer. livet e inte lätt haha. Monsteret är ju också ett alternativ med dock dyrare. stora problem ;)
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Men fundera iaf först på om du vill ha en hoj med radfyra eller v-twinn. Är ju lite skillnad på karaktärerna.
:tummenupp:yoparty

Håller med Hulliganen, prova vad du gillar och välj efter det, finns inget rätt eller fel! Glöm dock inte att prova treorna också, alternativet mellan V-twin och radfyra. :tummenupp
 
Last edited:

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Er6-n skulle jag inte köpa om jag var dig, en riktig körskolehoj, en trött hoj som du kommer tröttna på inom nån månad.
duke eller monster hade jag lagt mina pengar på av dom du nämde.
I streetfighter utseende hade jag satsat på en kawa z750 eller z1000 istället mycket roligare hoj och snygga är dom också. Annars har du ju triumph speed triple som är rolig att köra, 3 cylindrig. Superduke 990 är ju en fin hoj också.

bild på z750, z1000 och superuke.

Nej man tröttnar inte inom någon månad, den håller längre.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Börja med att åka till diverse mcaffärer och kolla runt, provsitt klämm känn. Provkör det som känns intressant och ekonomiskt möjligt.

Så gjorde vi innan internet slog igenom och det har funkat för många.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Er6-n skulle jag inte köpa om jag var dig, en riktig körskolehoj, en trött hoj som du kommer tröttna på inom nån månad.
duke eller monster hade jag lagt mina pengar på av dom du nämde.
I streetfighter utseende hade jag satsat på en kawa z750 eller z1000 istället mycket roligare hoj och snygga är dom också.

Talar du från egen erfarenhet eller gissar du bara?

ER6 är klassledaren bland nakna 600or, försäljningssiffrorna de senaste åren är ingen slump. Att jämföra rakt av med z750, 1000 eller Superduke är helt meningslöst.
 

magnus123

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Västra götaland
Hoj
Vtr Firestorm
Som nybörjarhoj är en med upprätt körställning att föredra. Sen är det bara att gå efter din budget, tycke och smak.

Lycka till !
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Vilken hoj vill du helst ha?
Har du råd med en sådan? - I så fall tjöp

Har du inte råd med den/Finns den inte att få tag i - Vilken är 2'a på listan?
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Jag tycker man ser för j.vla dum ut om ang. sittställningen på superduke. Men de jag sett kanske är i snitt längre??
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top