Letar högtalar-terminal, har ni några tips?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sitter och letar efter dessa prylar på ebay mfl men jag vet inte riktigt vad det är jag letar efter, vad de heter mm.
Jag har byggt en nisch i väggen där all elektronik ska stå och allt kablage till högtalare, projektor mm dras i väggen. Men vid frontväggen där högtalarna ska stå så vill jag ha en högtalar-terminal på väggen istället för att bara ha kablar sticka ut ur väggen.
Det jag söker är en platta med plats för center, två frontar och eventuellt lågnivån till subben som ska stå vid fronten också.
I själva nischen så kommer det gå iväg ett 50-mm rör till projektorn med HDMI, S-video och komponent och en panel för detta vore också fint, även om det inte är prioriterat för tillfället.

Har ni några tips eller ideér? Jag har precis suttit och tillverkat en egen terminal men den blir givetvis inte lika fin som de som finns på marknaden antar jag...

Jag kan även tänka mig att få tag på snygga "sockets" för att tillverka dessa paneler själv på nåt vis...

Så här ser det jag letar efter ut:

Bifogat

• terminal.JPG
    terminal.JPG
    3 KB · Visningar: 246
Snygga guldpläterade kontakter och en bit mahognyplyfa borde väl bli snyggt?

Jag har ju fördelen att jobba på ett möbelsnickeri så tanken slog mig på att fräsa till en bit snygg ekskiva och betsa den svart och sen bygga på det, men vart hittar jag då snygga guldpläterade kontakter?

Schysst, såg att de även hade för högtalare. Spelar mindre roll om det är från Feltema, det har nog samma ledningsförmåga ändå tippar jag på :D
Frågan är om det finns liknande för HDMI etc?

Kablarna till frontar och subba tycker jag du ska dra igenom golvet istället. Alternativt väggen om frontarna väggmonteras.

Jag tänker själv dra högtalarkablar genom källaren innan jag klämmer dit innertaket och sedan låta dom gå rakt upp genom högtalarstativen.
Eftersom tvn är väggmonterad så har jag såna terminaler till component, HDMI, Cat5 och antennkabel. HDMI sitter i egen terminal. Component och tvåkanalsljud i en, och tva antennuttag och två Cat5 i en tredje terminal. Funkar bra, men det underlättar när man kan arbeta från källaren... Terminaler finns i alla möjliga utföranden, men jag vet inte om det är samma för svenska marknaden. Man vill ju helst att det ser någorlunda enhetligt ut genom kåken.

Kanske ska tillägga att vi kallar det "face plate" eller "wall plate" om du letar på amerikanska sidor.

Lite exempel finns på tex datapro.net. Googla lite så hittar du vad du söker. De finns som custom made också om du vill vara annorlunda...

Last edited:
Problemet är bara det att jag bor i en hyresrätt med en butik under mig, tror inte att ägaren blir så glad om jag springer och borrar mig upp genom golvet, som för övrigt är en fin parkett från 60-talet...
Ska kolla lite mer på de amerikanska sidorna, det verkar som att det är där man ska leta om man vill ha nåt vettigt.
Du har inga bilder på dina terminaler?

Tack för era tips, det fick bli Feltemas polskruv.

Så här ser det ut efter att precis ha borrat upp två 80mm hål i väggen för att få in 2st kopplingsdosor som detta lock var tänkt för.

Nu till nästa problem; Någon som vet vart man kan köpa dessa plana heltäckande lock? Gärna "polarvita" men andra färger funkar det med. Dessa hittade jag på hyllan i elbutiken under min lägenhet (bra med egen ingång så man kan handla kvällstid) men det fanns bara en och den är gul. Denna tänkte jag ändå lacka svart så den smälter in i väggen efter tapetsering, men jag tänkte göra några till...

Bifogat

• terminal2.JPG
    terminal2.JPG
    10.3 KB · Visningar: 290
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing