Letar en motor till min R1 och undar lite om motor och årsmodeller

Och du tror trean håller när Varan är provkörd?
Av en mek dessutom?

Även om jag är hobbyjurist kan jag inte se att punkt 19 skulle hålla öht. Men visst, prova. Jurister ska leva de med och att ta sig all denna tid är väl inget.

Skulle du själv köpa tillbaka en hoj i rasat skick du sålde fungerande?

Får först be om ursäkt för att jag var så otydlig. När jag skrev "Om det sedan håller rättsligt är svårt att veta" menade jag att det är svårt att veta. Inte att jag tror att det håller. Alltid svårt med internetforum och lovar att jag ska försöka vara tydligare framöver.

Provkörningen har för övrigt ingenting med 19 § att göra. Om felet kunde hittas genom en provkörning behöver vi inte ens titta i 19 § eftersom "undersökningsplikt" finns. 19 § är bara till för fel som inte kunde upptäckas vid en undersökning (exempelvis interna fel som inte kan höras eller upptäckas genom att provköra).

Last edited:
Oerhört svårt att få rätt att häva ett privatköp om något visar sig vara fel på varan. Köparen har bevisbörda att säljaren verkligen kände till eller borde känt till felet. Det är det enda man egentligen bör ha i åtanke samt se till att få inskrivet i köpeavtalet vad som ska gälla om något sker. Lagen är nämligen dispositiv. Det vill säga att vid köp mellan privatpersoner kan man komma överens vad som ska gälla.

Oerhört svårt att få rätt att häva ett privatköp om något visar sig vara fel på varan. Köparen har bevisbörda att säljaren verkligen kände till eller borde känt till felet. Det är det enda man egentligen bör ha i åtanke samt se till att få inskrivet i köpeavtalet vad som ska gälla om något sker. Lagen är nämligen dispositiv. Det vill säga att vid köp mellan privatpersoner kan man komma överens vad som ska gälla.

Nu är det lite info i själva ärendet. Men mest troligt är väl att köparen skulle stödja sig på köplagen 19 § 3 p som vi diskuterat tidigare i tråden. Då spelar det ju ingen roll vad säljaren bort veta eller visste. Då borde det ju inte spela någon roll om vem som har bevisbördan för detta. Eller tänkter jag fel?

Tack för tipsen ! Jo jag har hittat en motor -03 som gått 1100 mil . Dom vill ha 10000 kr för den. Fick tag på ägaren och han hade kört omkull på grusväg sladdat ner i diket och hojjen blev ramsne.. Servad som den ska enligt han men ingen bok följer med milen stämde sa han. Värkar vara rätt hyffsat ändå då ja har den gamla motorn att plocka delar ifrån om något går sönder..
Och om det är någon som vet om man kan "Fixa" tillbaka milen på mätaren på något sätt ?

Tack för tipsen ! Jo jag har hittat en motor -03 som gått 1100 mil . Dom vill ha 10000 kr för den. Fick tag på ägaren och han hade kört omkull på grusväg sladdat ner i diket och hojjen blev ramsne.. Servad som den ska enligt han men ingen bok följer med milen stämde sa han. Värkar vara rätt hyffsat ändå då ja har den gamla motorn att plocka delar ifrån om något går sönder..
Och om det är någon som vet om man kan "Fixa" tillbaka milen på mätaren på något sätt ?
Mätarställningen sitter väl i mätaren även på '03?

På min gamla '01 köpte jag en "ny mätare" som visade typ 3-400mil för långt, eftersom den gamla mätaren hade rasat...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra