Letar efter kedjesmörjning

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Hejsan allesammans :)

SKa besiktiga hojjen på måndag och eftersom min kedja blivit rätt rostig under vintern, så vill jag dölja det med nån typ av kedjesmörjning. Det ska inte vara vanlig spray, för det försvinner fort och man ser rosten.

Ja minns när ja hade moped och en bekant hade nått riktigt smetigt och oljigt som vi smorde kedjorna med, blev riktigt bra och kedjan var svart som satan.
Nån som vet var ja kan få tag på riktigt vidhäftande och smetig kedje smörjning?

SKa besiktiga hojjen på måndag och eftersom min kedja blivit rätt rostig under vintern, så vill jag dölja det med nån typ av kedjesmörjning. Det ska inte vara vanlig spray, för det försvinner fort och man ser rosten.

Ja minns när ja hade moped och en bekant hade nått riktigt smetigt och oljigt som vi smorde kedjorna med, blev riktigt bra och kedjan var svart som satan.
Nån som vet var ja kan få tag på riktigt vidhäftande och smetig kedje smörjning?

Annars kan du ju byta kedja & drev & börja sköta grejerna! :)
Men jag tror inte du kommer få anmärkning för rostig kedja...

Hur som helst sköt din kedja så här:

1. Spraya på WD-40 för att få bort gammal olja. Gnugga ev med tandborste.
2. Spola av med vatten.
3. Spraya på te x Motul, Seven, Chain Wax eller liknande kedjespray.
4. Torka av överflödig olja med en trasa.
5. Vänta ett par timmar innan du åker för att minska skvätt.

Kedjan smörjer du helst efter en åktur då kedjan är varm.
Spraya på insidan av kedjan så det hamnar på slitytan.
Spraya kedjan var 50:e mil (varannan fulltank) eller efter varje regnkörning.

Annars kan du ju byta kedja & drev & börja sköta grejerna! :)
Men jag tror inte du kommer få anmärkning för rostig kedja...

Hur som helst sköt din kedja så här:

1. Spraya på WD-40 för att få bort gammal olja. Gnugga ev med tandborste.
2. Spola av med vatten.
3. Spraya på te x Motul, Seven, Chain Wax eller liknande kedjespray.
4. Torka av överflödig olja med en trasa.
5. Vänta ett par timmar innan du åker för att minska skvätt.

Kedjan smörjer du helst efter en åktur då kedjan är varm.
Spraya på insidan av kedjan så det hamnar på slitytan.
Spraya kedjan var 50:e mil (varannan fulltank) eller efter varje regnkörning.

Jag kommer att sköta det i fortsättningen :) För jag har ännu inte kunnat köra nått eftersom det är en import och ska inregistreras först nu.
Så den har blitt lite rostig på kedjan eftersom den inte har blivit körd sen förra året.

Du verkar i alla fall ha bra koll på hur man ska göra. Jag med hädanefter:tummenupp

Tror du rosten försvinner om jag gör enligt din beskrivning? Då menar jag så den inte är så iögonfallande, vill inte rikera att få en underkänd hojj. Har du nått förslag på nått kletigt geggigt som jag kan använda till besiktningen.

Sen när den godkänts så kommer jag köra enligt din beskrivning. Har inte så mycket tid o göra allt det du skrev ner.

Om jag minns rätt så är denna kedjesmörjaren jag letar efter som klister typ. Riktigt kladdigt men smetar ut sig bra o sitter kvar.

Last edited:

Byt drivpaket och sköt om det sedan. Inget annat val. Såvida du inte vill "leva på eggen".

/Uffe

Åk till närmsta Shell-mack och kör med deras kedjevax, den är klistrig som fan också... Biltema har också nån, har jag för mig, den är med största sannolikhet precis lika bra som nån annan... :tummenupp

Åk till närmsta Shell-mack och kör med deras kedjevax, den är klistrig som fan också... Biltema har också nån, har jag för mig, den är med största sannolikhet precis lika bra som nån annan... :tummenupp

Okej, Tack som fan för all din hjälp! Ser att du också har en gixxer. Kanske kan dra ut nån da på en runda o gassa :) Om den nu klarar besiktningen så att säga!:yoparty :tuttar

det är söndag ida, lite svårt få tag på de castrol chain wax näe dem stora bilfirmorna har stängt.
Min närmaste OKQ8 har det. :tummenupp

Edit: just det ja, tänkte inte på hur få OKQ8 det finns i skåne. :huvet

Last edited:

Varför inte svart målarfärg :)

Ärligt det spelar ingen roll på beiktningen

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna