Letar efter en Streetfighter Honda eller Kawasaki.

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Hej.
Jag sålde min Kawasaki Meanstreak här nu här i höstas och har bestämt mig för att köpa mig en streetfighter till våren och testa på att köra det i sommar.
Har bara haft mc-kort sen i våras så som ni säkert kan förstå så blir försäkringen rätt saftig för mig då jag är 27år.

Men jag har kollat in Honda Cb1000r och Kawasaki Z1000 men kan inte riktigt bestämma mig vilken av dom jag ska välja. Gillar utseendet på Z1000 mera än vad jag gör på Hondan speciellt frampartiet och lyset.

Har varit ute och provkört båda dom och tycker båda var riktigt roliga och sköna att köra så tänkte höra om nån av er har nån erfarenhet av dom här två motorcyklarna. Har vart och lånat Bike 08 från 2008 på biblioteket och i det testet vann Hondan men inte med några hästlängder. Fördelen med Hondan är väl att man kan ta en Honda försäkring på den och komma undan hyffsat billigt för det billigaste jag fått på Kawasakin nu är 12000kr/år och halvförsäkring.
Tacksam för alla synpunkter ni kan ge mig.
Tack på förhand.
// Tomas
 
Hej.

Kolla in Honda cb1000r-tråden och Kawasaki z750/z1000-tråden. Där får du en rätt så bra inblick om de båda modellerna...

Jag provkörde också dom två i somras och kan säga att hondan va den som
jag tyckte bäst om, mest på grund av att den var så lätthanterlig samt jämn i effektregistret.....kawan kändes lite "sladdrig" o "nervös" på nåt sätt.

Lycka till:)
 
Du kan inte tänka dig ett fighterbygge på en äldre sporthoj? Du har ju i princip samma effekt men avsevärt mycket billigare försäkring.

Gällande CB1000R:en och Kawan så har jag inte kört nån av dom så jag kan bara utgå ifrån vad jag hört och läst.

Hondan ska enligt uppgift vara bland de grymmaste (om inte den grymmaste) moderna nakenhoj som finns. Väldigt mycket effekt och väldigt mycket vridmoment samt kanonbromsar och möjlighet till ABS (alltid ett +). Skulle jag köpa en modern hoj så skulle den förmodligen hamna väldigt högt upp på listan av tänkbara.

Kawan vet jag mindre om, men den ska inte ha samma effekt och råstyrka som Hondan. Har sett båda live och tycker Hondan verkar mer tilltagen och gedigen i sin konstruktion motför Kawan som är lite mer sparsmakad.

Mekaniskt känner jag inte till om nån av hojarna lider av någon sjuka.

Bara att prova sig fram. När det kommer till kritan så är det ju du som måste bestämma. :)
 
Last edited:
Jag skulle nog inte stirra mig blind på Honda o Kawa i det segmentet, det finns ju andra tillverkare. Provkör ALLT du kan, bara det kan ju vara ett nöje :).
 
Du kan inte tänka dig ett fighterbygge på en äldre sporthoj? Du har ju i princip samma effekt men avsevärt mycket billigare försäkring.

Gällande CB1000R:en och Kawan så har jag inte kört nån av dom så jag kan bara utgå ifrån vad jag hört och läst.

Hondan ska enligt uppgift vara bland de grymmaste (om inte den grymmaste) moderna nakenhoj som finns. Väldigt mycket effekt och väldigt mycket vridmoment samt kanonbromsar och möjlighet till ABS (alltid ett +). Skulle jag köpa en modern hoj så skulle den förmodligen hamna väldigt högt upp på listan av tänkbara.

Kawan vet jag mindre om, men den ska inte ha samma effekt och råstyrka som Hondan. Har sett båda live och tycker Hondan verkar mer tilltagen och gedigen i sin konstruktion motför Kawan som är lite mer sparsmakad.

Mekaniskt känner jag inte till om nån av hojarna lider av någon sjuka.

Bara att prova sig fram. När det kommer till kritan så är det ju du som måste bestämma. :)


Exakt.

Jag har testat de hojar du nämner o ägt fireblade 96 fighter o fireblade 01. Så här är det: du har minst lika kul på en blade från 1996 för 20000 kr som på en Z1000 från 2008 för 78000 kr. Så valet är ditt:krama
 
cb 1000 r har jag kört, riktigt skön, kort lätthanterlig hoj:tummenuppSom jag tror efter lite tillvänjning blir fin!

Vill du ha bra försäkring så kan jag råda dig att streetfighta ex en gammal r1:a, alt tuono om du gillar den modellen. Om du kollar bilsportmc.s försäkringar så skall du se att trots nytaget kort, och relativt ung ålder så blir det kalasfina försäkringar. Här kan du knappa in dina uppgifter, tänk på att smc medlem ger ännu mer rabatt:tummenupp

När det var dyrare för en annan att försäkra ibörjan, så fick vissa modeller gå bort och jag köpte efter "rimlig" försäkringspremie.

http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx
 
Jag har kört CB1000 och äger en Z1000 06:a och i en direkt jämförelse så känns CB1000 som en lite snällare maskin med jämnare motorgång och något stabilare chassie och hondas byggkvalitet känns bättre.
Lätthanterligheten finns hos bägge maskinerna.
En lustig grej som jag har observerat är att de äldre Z1000 (03-06) verkar ha mindre kvalitetsproblem gämfört med Z1000 från 07 och frammåt.
Glöm inte bort att det finns ju andra helt ok hojar i segmentet att spana på, Speed tripple, Superduke och Aprilia tuno.
 
Jag har haft en Z1000, en -05 & -08. Min vita -08'a sålde jag o köpte en ny KTM Superduke 2008. Har även kört en CB1000R med kat ersättare.
Enligt mig så var CB1000R absolut roligast motormässigt. Med katersättning var den rapp o kvick gasrespons.
Z1000 sävligare motormässigt och det rent ut sagt usla frädringsegenskaper. Med det tråkig när det går undan på kurviga vägar.
Superduken har ett superroligt chassie, roligaste hojen när det svänger. Kvickstyrd är bara förnamnet. Men twin motorn:gnissla Vad tråkig:brinnerup

Men jag är otroligt nyfiken på den nya Z1000:tummenupp Den kan definitivt vara nåt om dom har uppdaterat fjädring, effekt osv. Kolla på den innan. Så snyyygg!

Detta var mina erfarenheter. Jag gillar inte twin utan håller mig till radfyror.

Och som du skriver så ligger säkert Hondan bäst till när det gäller försäkring.
 
Finns fler i segmentet:

Speed triple / street triple
Ducati streetfighter (dyr!) / monster
Yamaha FZ1-n
Benelli café 1130
Suzuki 1300 B-king
BMW k1200 / k1300

de jag kommer på på rak arm... finns säkert många fler
 
Hmm känns som många rekommenderar Hondan före Kawasakin.
Får helt enkelt ta och börja titta lite efter en Honda CB1000R också fast superduken såg ju faktiskt rätt rå ut den också men är inte den mindre än Kawasakin? Jag är ju nästan 188cm och väger 100kilo så vill ju inte att det ska se ut som man fått en gammal puch uppkörd i röven :)

Hur är dom här hojarna att köra längre sträckor på om man skulle vilja dra iväg på en roadtrip är dom rätt behagliga ni som har ägt eller kört dom? Är ju rätt ny på motorcyklar så bakhjul och framhjulskörning är ju inget jag väger in allt för mycket i mitt köp :)
 
Hmm känns som många rekommenderar Hondan före Kawasakin.
Får helt enkelt ta och börja titta lite efter en Honda CB1000R också fast superduken såg ju faktiskt rätt rå ut den också men är inte den mindre än Kawasakin? Jag är ju nästan 188cm och väger 100kilo så vill ju inte att det ska se ut som man fått en gammal puch uppkörd i röven :)

Hur är dom här hojarna att köra längre sträckor på om man skulle vilja dra iväg på en roadtrip är dom rätt behagliga ni som har ägt eller kört dom? Är ju rätt ny på motorcyklar så bakhjul och framhjulskörning är ju inget jag väger in allt för mycket i mitt köp :)

Tror du kommer sitta bättre på Superduken, hondan är inte så stor.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top