Letar du efter första hoj?

Köpte min första hoj efter att ha klarat lappen 1/8!
det blev en GSX-R 750 -97 som jag tycker e en rätt trevlig sak!
Ganska lätt, fruktansvärt snygg och 1000 gånger roligare än att köra skolan Honda Cb 750! =)
det enda tråkiga med den e att han blir fruktansvärt varm vid stadskörning! lite tråkigt när man ska ut från garaget och genom stan =/
 
Köpte en Bandit GSF 650 07:a för ca en månad sedan.
Är nöjd men mer nöjd efter att ha satt en liten ruta på.
Som första hoj är den inte för mycket och inte för lite, enligt mig.
Man åker skönt och drag finns det så det räcker för mig som nybörjare.

Har provat v-strom 650 och Gsr 600, där V-stromen är ännu skönare att åka på men lite tråkig istället. Gsr:en är en skojig hoj för de som vill leka (kanske ej för de som är längre) men den är inget man vill åka en längre bit på, den vibrerar en hel del vid varv från 6-7000--->

Men som sagt Banditen är perfekt som nybörjar hoj (billig), sedan har man en del hojar att se fram emot när/om man vill byta framöver.
 
Tjejen skaffade en Suzuki GSX750 -98 som övnings/förstahoj, funkar prexist höjdmässigt för henne.
Måste säga att även jag som är van med mycket mer effekt tycker att den är riktigt skoj att köra.

Och nej, man måste inte vara kurvnarkoman för att tycka om att köra hoj, jag älskar acceleration mer än bogesvängarna, inget slår det suget i maggropen :)

Passar på att lägga in en blänkare om att jag har en flång ny kraschbåge till GSX750, modell körskola (skyddar styre och lyse) som ligger och väntar på en ny ägare.
Den kan nog passa andra modeller utan kåpa också.
 
jag har precis köpt en daytona 675 som första hoj går utmärkt och är lätt körd som en trimmad moppe ungefär!!!
 
Jag köpte Suzuki SV1000S som första hoj. Själv är jag 30+, så mognaden fanns där redan från början. En reflexion är att det var en väldigt bra nybörjarhoj. Bra med effekt, billig att försäkra, bra för banåkning, bra för touring. Nu har jag vant mig . Vill ha 180hk på hjulet. Men för vanliga människor kan jag varmt rekommmendera min MC. Har allt och lite till!! 6100kr i försärkring(Bilsport och MC).
 
Första hoj

Varför så dyra/nya ?
Svårt att göra av med pengarna ?


En GSX 1100 från 80-87 kostar 15-20 kkr
Försäkring 1500 kr per år.
Ching Chong däck för under 1000 kr styck

Driftsäker, vridmoment som en lastbil, behöver knappt växla.
Öhlinsdämpare på så klart och ett 4-1 system mm


Att inte ram och väghållning matchar moderna sporthojjar är bara bra.
Man når gränsen tidigare. Behöver inte åka lika fort för att få känslan.
(Det är behagligare att gå omkull i 120 än 160)

Om inte det räcker så platsar de första GSX-R maskinerna i Classic Försäkring == mer än 20 år. En GSX-R från 1986 som inte gasats sönder är mycket hoj för pengarna, och billg försäkring.
 
Nej. Dessa tråda är till för oss förståndiga att avråda nybörjare att R1:or inte är några bra nybörjarhojjar.


Hehe köpte mig en retta o det är min första hoj...

Tjo flöjt va den går :D :tummenupp

Kanske inte den bästa hojen för en nybörjare men jag har kört cross i många år så helt ny på gasen va jag inte.
Dessutom så fanns det inga andra alternativ för mig, ska de va så ska de va!!:yoparty
 
Hehe köpte mig en retta o det är min första hoj...

Tjo flöjt va den går :D :tummenupp

Kanske inte den bästa hojen för en nybörjare men jag har kört cross i många år så helt ny på gasen va jag inte.
Dessutom så fanns det inga andra alternativ för mig, ska de va så ska de va!!:yoparty

Också R1:a som första hoj. Haft den snart tre år nu. Ni som är sugna på en literhoj låter inte avskräckas av moraltanterna. Det är upp till er hur ni kör, var medveten om kraften bara.
 
hur funkar en gsx 750f vid uppkörning? Är den lämplig?
Är det stor skillnad från en gsx 750? Jag är van vid en gsx 750 från körskolan, men tänkte att en 750f passar sig bättre vid längre körningar då den har fönster.
 
Jag köpte en gammal sporthoj, en Gsxr750 från -86. Den kostar ca 1300:- helår, helförsäkring. Den köpte jag för att känna in känslan med plastraket. Den går fort den med och ger med alla sina brister en hel del övning.
Nu letar jag nyare sporthoj, men den var bra att börja med för i sammanhanget inga pengar alls.
 
Vafan ! Harley ? Har du inte hört det urgamla ordspråket ? Hellre herpes än Harley ! Ta och kolla försäkringarna. Tänk dig själv ! Du hittar en skithäftig båge för att sedan upptäcka att försäkringen är högre än din lön. Det kan sänka dom flesta. 25 % goda råd och 75 % magkänsla. Lycka till och fråga på.
 
Min första hoj va en KTM Duke II. Funderar ni i dom banorna så tänk på att LC4 stånkorna verka villja ha mycke gas för att trivas, blir lätt ryckigt vid smygkörning i stan.
Klart, går att kompensera med lite koppling om man vill.
Annars är det en rätt kul hoj om man inte tänker köra +20 mils repor i morotvägsfart, uhhh va jobbigt.
 
Också R1:a som första hoj. Haft den snart tre år nu. Ni som är sugna på en literhoj låter inte avskräckas av moraltanterna. Det är upp till er hur ni kör, var medveten om kraften bara.


Tror man lär sig snabbare på en 600cc än en 1000cc.
Köpte min första hojj en zx10r aldrig suttit på en sporthojj innan, jag tänkte att en 600 skulle jag tröttna på och gick på 1000 direkt. Rent prismässigt skiljer det ju inte allt förmycket försäkringen är det nog viss skillnad på.
Man ska nog köpa det man vill ha själv och inte köpa nått för att vara coolast i stan som nog många gör.

Kan tilläggas att jag kör nog som en kärring det är så bilarna kör om mig på motorvägen ibland :huvet hade jag haft en 600 hade jag nog vågat röra gasen mer, men det kommer väl till nästa år grymt kul är det och det tar ju aldrig slut när man väl gasar!!:yoparty :yoparty

Kort fattat: vill man ha en 1000 så köper man en 1000. Köper man en 600 så kan de bli svårt att sälja den och man blir fast vid den bättre o köpa det man vill ha på engång och ta tid på sig att lära känna hojjen och kraften.
 
Mmm jag vet inte ifall jag kvalar in som nybörjare direkt,haft några hojar tidigare men för mig finns det nog bara en hoj jag kan tänka mig och det är suzuki B-king. Den känns som en tvillingsjäl bara!!
 
för nybörjare är inte yamaha fzr1000 fel. lättkört och äckligt bra sug i förhållande till prislappen. Som ett godståg rakt fram och lätthanterlig i kurvor. visst, bromsar ju inte som en 07a direkt men dock.. Framförallt billig som f** i försäkring..
 
Annars så passar en Husaberg FE400 gärna -98:an perfekt som en första hoj.. Det hade jag och det gick kanon.
 
Gammeljärn får de bli för mig :D

är helt insöad på gamla 900r gpz-or nånstans mellan 85-88.

helst under 7000 mil dock.

+schysst inköpspris
+försäkringen
+går inte bankrutt vid klotning
+sjunker inte mer i värde
+ ser inte ut som en moppe

och dessutom bekväm, stilren hoj som varit en dröm sen knattestadiet :)
 
Intressant att läsa vad som är "häftigt" som förstahoj.
stor, otymplig, ruskigt snabb rakt fram -för er som inte lärt er svänga.
Är det ingen som undrat varför försäkringen är så dyr på R1'or, GXS-R'er.

Samma sak på 125-tiden, visste ingen som inte hade varit omkull, sandsanerad olje/dieselfläck/spill, gödsel, vårgruset elller vad det nu kunde vara.
Det är alltid lika roligt att köra om er i kurvorna...
 
Tjaba är ny här. jag ska köpa min första sport hoj är inte så grön på att köra har haft sm i några år och kört polarns r1 då och då men har lite svårt att välja det står mellan cbr 900rr gsx-r 750 eller ninja mellan 95 till 00 vad säger ni erfarna ang väg egenskaper och kostnader försäkring med mera mvh. som någon skrev i början man orkar inte läsa igenom alla trådar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top