Letar du efter första hoj?

Har en xt600e -01 perfekt första hoj hojta om intresse finns.
 
Håller på att ta A2 kortet just nu och om allt går som planerat så har jag kortet i handen i juli :)

Så håller på att titta på hojar, har en budget på 30000 och just nu känns er-6n samt hornet 600 från 01-02 mest intressant.

Men är lite osäker på om hornet är godkänd för a2, på wikipedia står det att 2001 samt 2002 modellen ligger på exakt 70 kw, men på vissa andra sidor står det 71 kw t.ex. Nån som bekräfta om 01 samt 02 modellen är godkänd för a2?

Vilken av dessa hojar skulle ni rekommendera? vilken har billigast försäkring? är 22 år och bor i stockholm, vad finns det för andra alternativ med en budget på 30k?

Tack på förhand!
 
Precis som flera andra i tråden också skriver..

Har en ER-5:a som jag köpte flångans ny till min hustru på hennes 35-årsdag (här skulle det tas körkort, nu fick det vara slut på skjutsandet !!). Mycket enkel och basic hoj som är en klasssiker i körskolor. Hon fattade galoppen snabbt och det blev väl ungefär 300 mil övningsskörning på hojen...............och även en incident när hon tappade hojen i en rödljuskorsning, tyvärr tröttnade hon och la ner körkortet. Hon tycker det är roligare att åka med helt enkelt - Absolut inte cykelns fel !

Nu är det grabben som får prova på och det har blivit en "tappning" i asfalten till. Även denna gången vid start och stopp. Skador på cykeln då efter dessa incidenter ?.....ett par smårepor på avgassystemet och ett trasigt bromshandtag (nytt kostade knappt ett par hundringar).

Nu har ju även jag provkört hojen och kan konstatera att brister (och fördelar) finns

- Bromsarna är.........tja !!! usla är kanske att ta i, men bra är de inte (men så kör jag R1:a också så man har ju blivit bortskämd med bra hejdare).

- Hojen är bekväm att köra, men bara upp till ca 100 km/h. Och det är väl ungefär så det var tänkt att den skulle brukas med antar jag.

- Man tröttnar rätt fort på den när man väl fått sitt körkort. Även detta logiskt då den på ritbordet faktiskt konstruerades som ett nybörjarfordon

Fördelarna är desto fler

- Halvförsäkring 1200 spänn om året
- Tekniskt skottsäker konstruktion (är i grunden en gammal gpz 900 motor som kluvits på mitten)
- Drar knappt 0.4 liter milen.
- Service och underhåll..........Det går knappt att misslyckas. Även om man skulle lida av grav TCP (tummen centralplacerad) så skulle man lyckas med att serva en ER-5:a.
- Rätt snygg i sin enkelhet, ser mycket bättre ut i verkligheten än på bild tycker jag, enkla fina former i ett klassiskt koncept som verkligen är lyckat
- "Pengarna tillbaka" vid försäljning, nja kanske en överdrift men inte långt ifrån sanningen.
- Går faktiskt rätt bra ändå om man vrider fullt, allt är såklart relativt. Men 0-100 på 5.2 sek och en specad toppfart på 170 km/h är tillräckligt bra.


Finns säkert massor med andra bra nybörjarhojar, men denna har jag testat och kan svara för.
 
Med risk att jag kommer få massa kommentarer om detta men köpte en Bmw s1000rr som första hoj..
Ser inga problem med det iallafall. Man köper ju det man tycker om och fastnar för.
 
Med risk att jag kommer få massa kommentarer om detta men köpte en Bmw s1000rr som första hoj..
Ser inga problem med det iallafall. Man köper ju det man tycker om och fastnar för.

De var modigt gjort. Grattis för en fin hoj!
-Men ha en Stor Respekt för maskinen. Absolut inget fel att ständigt ha Sport- eller rain-mode on. Absolut inget fel att vara ödmjuk och exempelvis avstå från en "race". Även om Beamern är väl den mest lättkörda supersport (?) och den avancerade elektroniken *kan* korrigera många av förarens misstag.
Alla supersports är "svårtkörda" och hojen är ju en Koenigsegg/Bugatti Veyron/F1 på två hjul... (ett antal år sedan kommer jag ihåg en "snubbe" som fick spinn och kvaddade sin sprillans nya Koenigsegg <i prisklassen 6+ MSEK då> i Nacka.. du vill säkert vill se till att inte skaffa något liknande publicitet).

Efter att insett och lärt hur hon går och lyft dig från "rookie" till "dim bulb"-nivån i din egen skala, särskild akta kalla däck - även om vägen är torr.

Kom ihåg: "En apa kan vrida gas.."
Jag skulle också varmt rekommendera en bankörningskurs om du inte redan tagit någon/några.

Lycka till med din fina nya hoj!
 
Jag får också göra ett försök här! Såg att hela forumet var väldigt duktigt på att hjälpa oss stackars nybörjare :D

Jag är på jakt efter en första hoj, kommer användas till att köra till jobbet (14~mil fram/tillbaka), ut och köra på landsvägar tillsammans med några vänner, men även kortare transportsträckor inom stan.

Jag har varit helt inne på en VFR 800 -02(eller senare), men då jag är så enormt pretto och vill (måste) ha en röd så har det varit stört omöjligt att hitta en i min prisklass. (40-45.000)
Jag har börjat kika på en CBR600, är lite osäker på hur bra dem är på motorväg?
Hur är kawas zx9r? Input uppskattas jättemycket!


Har kollat på följande men tycker inte alls de faller i smaken :

Yamaha Thunderace
Kawasaki ZZR
Touringstilen på hojarna gillar jag inte alls, det får gärna vara lite sportigare look :näsblod


Så OM ni skulle ha några tips eller input att komma med så vore jag väldigt tacksam!
 
Last edited:
Jag får också göra ett försök här! Såg att hela forumet var väldigt duktigt på att hjälpa oss stackars nybörjare :D

Jag är på jakt efter en första hoj, kommer användas till att köra till jobbet (14~mil fram/tillbaka), ut och köra på landsvägar tillsammans med några vänner, men även kortare transportsträckor inom stan.

Jag har varit helt inne på en VFR 800 -02(eller senare), men då jag är så enormt pretto och vill (måste) ha en röd så har det varit stört omöjligt att hitta en i min prisklass. (40-45.000)
Jag har börjat kika på en CBR600, är lite osäker på hur bra dem är på motorväg?
Hur är kawas zx9r? Input uppskattas jättemycket!


Har kollat på följande men tycker inte alls de faller i smaken :

Yamaha Thunderace
Kawasaki ZZR
Touringstilen på hojarna gillar jag inte alls, det får gärna vara lite sportigare look :näsblod


Så OM ni skulle ha några tips eller input att komma med så vore jag väldigt tacksam!

Finns ju några röda VFR 800 just nu på Blocket om du inte är helt fixerad på årsmodellen http://www.blocket.se/hela_sverige?...&ps=&pe=6&rs=&re=&c=0&ca=23_11&is=1&l=0&md=th varav en fin -01 i Jönköping http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_VFR800_FI_Rod_i_fint_skick_53916174.htm?ca=23_11&w=3 eller en -05 som säkert går att pruta lite på http://www.blocket.se/stockholm/Mc_51974761.htm?ca=23_11&w=3 beroende på om du är beredd på att åka en bit.

Thunderace http://www.blocket.se/hela_sverige?...s&ps=&pe=&rs=&re=&c=0&ca=23_11&is=1&l=0&md=th och ZZR http://www.blocket.se/hela_sverige?...s&ps=&pe=&rs=&re=&c=0&ca=23_11&is=1&l=0&md=th är ju däremot helt klart coolare hojar med betydligt mer ös i.

Börja med en VFR och känn dig för om du gillar mc livet. :crash
 
Last edited:
Hej!

Har bestämt mig för att börja med mc-kortet nu när bilkörkortet är snart klar(uppkörning om 3 veckor). Det är så att jag har kollat på lite olika hojar men har ingen aning vad som är den bästa mc att övningsköra med! De hojar jag tycker är snygga är gsx 650 inazuma, honda hornet dvs de äldre modellerna (95-05).

Lite fakta om mig om det spelar roll ; Har aldrig kört mc innan, så jag kommer börja på skolan sen privat.
Är 19 år, 186 cm och väger 85-90, bor i skåne.

Har tänkt mig köpa en mc under 15 000 då jag måste också ta lektioner, köpa kläderna och allt som behövs.

Tror ni det är värt att vänta till hösten med att köpa mc, då man år bättre mc för pengarna än nu när det är högsäsong? Vilken mc kan ni rekommendera?

Tack på förhand?
 
Jag skulle satsa på en mc som är gammal, gärna lite bulig/repig/sliten och billig. Då gör det inget om du tappar den en gång eller tio när du nöter lågfartsbana eller lattjar på en grusplan, är den tillräckligt gammal så kostar den Max 1500/år i försäkring. Sen köper du något snyggare/häftigare nästa år. Med dessa (10000kr klassen prismässigt) spelar årstiden knappt någon roll. Vilken av alla billighetshojar du ska ha - ta den som verkar mest välskött eller är besiktigad någorlunda nyligen så du slipper bry dig om något sånt.
 
Hej!

Har precis börjat ta lektioner (lagom till säsongen är slut hehe) för att få iallafall lite körvana innan nästa års intensivkurs. Räknar med att ha kortet i april/maj och då vill jag ju såklart ha hojen redo! Men vad är egentligen ett rimligt nybörjaråk för en tjej på 170cm? Behöver naturligtvis ingen värsting, men jag vill inte ha något mesigt heller.. :D
 
Hej!

Har precis börjat ta lektioner (lagom till säsongen är slut hehe) för att få iallafall lite körvana innan nästa års intensivkurs. Räknar med att ha kortet i april/maj och då vill jag ju såklart ha hojen redo! Men vad är egentligen ett rimligt nybörjaråk för en tjej på 170cm? Behöver naturligtvis ingen värsting, men jag vill inte ha något mesigt heller.. :D
Vilken typ av hoj är du sugen på?
Sporthoj.
Naken hoj.
Custom.
Offroad.
etc
Det finns många olika sorter med många variabler.

Och välkommen.
 
Hej!

Har precis börjat ta lektioner (lagom till säsongen är slut hehe) för att få iallafall lite körvana innan nästa års intensivkurs. Räknar med att ha kortet i april/maj och då vill jag ju såklart ha hojen redo! Men vad är egentligen ett rimligt nybörjaråk för en tjej på 170cm? Behöver naturligtvis ingen värsting, men jag vill inte ha något mesigt heller.. :D

Vilken typ av hoj är du sugen på?
Sporthoj.
Naken hoj.
Custom.
Offroad.
etc
Det finns många olika sorter med många variabler.

Och välkommen.

Viktigaste frågan:
Vilken körkortsklass pratar vi om? A1, A2 eller A?

Hej och välkommen! :hej
 
Vilken typ av hoj är du sugen på?
Sporthoj.
Naken hoj.
Custom.
Offroad.
etc
Det finns många olika sorter med många variabler.

Och välkommen.

Tack! En sporthoj är tanken. Har en kompis som har en Kawasaki z750 som jag rent visuellt tycker lockar, men jag vet inte hur lämplig den är om man kör sin första säsong?
 
Z750 har upprätt körställning och tillräckligt med kräm för att inte tröttna i första taget. Provsitt och köp en sån om du vill ha en.
 
jennifers: Ja, Z750 är snygg och har ok med kraft. Det finns fler hojar som kan vara av intresse i nakensegmentet; kolla på Suzuki GSR750, Hondas Hornet 600 (CB600), Yamaha FZ8, eller kanske Triumph Street Triple. Tycker du borde kika på dessa, läsa recensioner ifall du hittar nåt av intresse.
 
jennifers: Ja, Z750 är snygg och har ok med kraft. Det finns fler hojar som kan vara av intresse i nakensegmentet; kolla på Suzuki GSR750, Hondas Hornet 600 (CB600), Yamaha FZ8, eller kanske Triumph Street Triple. Tycker du borde kika på dessa, läsa recensioner ifall du hittar nåt av intresse.

Grymt! Tack för tips!
 
Jag tog mitt mc-kort nu under 2014 och äger för tillfället en Super Teneré, jag känner dock ett stort sug efter en sporthoj.

Framförallt vill jag köra på bandagar då det naturligtvis är det säkraste. Vilken hoj rekommenderas till en nybörjare?

Jag är 194 cm lång vilket naturligtvis begränsar urvalet en hel del. Jag har en budget på cirka 30 - 40 000.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top