Less på släpvagn. Biltips?

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Skulle vilja ha tips på nån bra lämplig typ skåpbil där hojen går in.
Har tänkt sälja min nuvarande bil och endast ha denna så det får gärna va lite kvalitet och komfort.

Mats
 
MB Vito är nästan som att köra personbil. Finns problem med dem, men överlag ett bra val.
 
MB Vito är nästan som att köra personbil. Finns problem med dem, men överlag ett bra val.

Och då säger jag som jag alltid gör i dessa typer av trådar.

Vito rostar bort över natten så länge du inte köper en relativt ny (de har löst "problemet" enligt ÅF).
Någon vidare kvalité är det inte heller, eller snarare, de är ingen vidare kvalité i någon transportbil öht.
Svindyra mot vad man får.
 
VW Transporter tycker jag har bra komfort. Med diesel så är den snål och vill man storhandla så är det inga problem att packa matkassarna utanför Ica Maxi ;)
 
Varför så jobbigt att åka med släp? Skit samma om det tar en timme längre att resa. Man åker bekvämt och slipper åka runt i en burk jämt. För att även om man är en flitig besökare av banor och transporterar sin hoj mkt så återstår det 350 dagar på året som man INTE åker till och från banan.
 
Komfort och skåpbil lirar inte riktigt ihop. Dock går det utmärkt att ha vito/transport/Trafic/expert/jumpy/Hyundai H1 som enda fordon. Provade det i fjol med volvon avställd(numera avyttrad). Ljudisolerar man dem i skåpet(rena resonanslådan) så ökar komforten avsevärt. Franska stolar är inte alltför sköna i längden men det går. Kolla bara att de är längre än 2,10 i skåpet så slipper du ställa hojen på snedden. Diesel är billiga i drift men har dyr skatt. Vilke av dem du ska ta det är nog helt upp till dig. Volkswagen caddy maxi hade jag tittat en extra gång på om jag hade haft råd, modellen kom 2008.
 
Cheva van, Cheva astro.

Är inte Astron lite för liten för att ha som mc transport? Tycker själv att det är trångt när endurohojen står bak i min cheva van g20. Personligen skulle jag satsat på någon gammal hemtjänst taxi med bakgavellyft för att inte slita ut sig helt innan fredagen. :)
 
beror ju självklart på hur mycket man vill få med sig.
 
Fördelen med en Cheva van.
DSCN3577.jpg
+ V8:an och ljudet
+ Komfort
+ Sikten

- Soppaförbrukningen
- Hög vid på och urlastning av hoj
- Lätt i röven med taskigt fäste som följd
- Många stopp då farbror blå ska leta efter fulöl. :lol
 
Jag har kört 5000 mil i min transporter de senaste 2 åren. Grymt bra bil, jämför man med Jumpy´n så är den mycket bättre i komfort, vägljud mm, men den kostar väll en bra slant mer.

Att säga att det är som att åka plåtburk beror väll på vad man jämför med, åker mycket hellre Transporter än C1 om man ser det ur ren komfortsynpunkt.
 
Jag har kört en Transporter runt 15 000 mil sedan den var ny 2007, ljudisolerar man bara skåpet så tycker iaf jag att komforten är helt okej, men snål är det inte, 140hk Diesel 5:a, vägrar i princip att gå under 0.9 på sommaren fastän man kör försiktigt.
Dyr i inköp med hyffsat bra värde kvar efter några år, en Vito skulle jag aldrig ens fundera över, maken till skitbil finns nog inte..
 
Kört min transporter T4 TDI 10000 mil på 4 år, inga stora problem, fin komfort, drar ca 0,75, jäkligt bra med skåpbil, kör hojar, byggmaterial, skräp, öl från Tyskland. Kommer garanterat att bli en VW nästa gång också.:)
 
Jag har en vw transporter 2.5 bensinare från 1997 som jag har haft i två år, väldigt nöjd med den, man får in 2st hojar,däck,all packning för en veckas behov,diverse utrustning för däckbyten, depåstöd fram och bak för 2st hojar, elverk, verktygslåda samt diverse reservdelar :) Den har snart gått 29000mil och under min äga så har jag i stort sett bara servat den. Jag har dock en annan bil också som jag använder mer som vardagsbil.
Kan tillägga att transportern är helt fantastisk då jag har använt den till mer än o frakta hojen i, som tex handla byggmaterial eller när man ska åka till soptippen så är det bara o lasta den full och åka, tror faktisk att den bilen är bland bästa bilköp jag gjort. Jag kommer nog ha den tills den är färdig för skrot...
 
VW Transporter.
Använt i jobbet under 4 år, riktigt trevlig bil och betydligt bättre än MB Vito.
 
Nissan navara -06 automat med elwinch från biltema samt lastramp från jula.
Komfort samt smidigt!:tummenupp
 
Last edited:
Jag har kört en Transporter runt 15 000 mil sedan den var ny 2007, ljudisolerar man bara skåpet så tycker iaf jag att komforten är helt okej, men snål är det inte, 140hk Diesel 5:a, vägrar i princip att gå under 0.9 på sommaren fastän man kör försiktigt.
Dyr i inköp med hyffsat bra värde kvar efter några år, en Vito skulle jag aldrig ens fundera över, maken till skitbil finns nog inte..

Dyr är bara förnamnet på en transporter!
Skiten kostade 120k mer jämfört med bilen jag köpte istället.

Skåpet är lite småtrångt, radiomottagningen obefintlig och motorn knattrar som helvetet själv, annars är det en bra bil (erfarenheten kommer från en - 11).
Men åter igen, så fort man kastar på livsnödvändig utrustning så hoppar bilen lätt upp till 350+ moms, minst!
 
Last edited:
Hyundai H1 -08 el nyare är mitt tips. Jag kör sån i jobbet. Med 170 hästarn är den riktigt pigg. Jag kör ca 6 tusen mil om året. Bakhjulsdriven, kamkedja. Går att köra på under 0,8.
Jag är inne på min andra nu. Den första hade gått 24k när vi bytte. Enda reparationen utöver service var brustna bladfjädrar. Dom flesta milen var med tung last och släpkärra.
Lastar två sporthojar utan problem.
 
Enda alternativet jag skulle stå ut med istället för en vanlig bil är en VW Caddy maxi. Men jag kanske är petig :)
 
Back
Top