Legitimation ist för körkort?

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Tjena!
Jag behöver snabb hjälp med denna frågan,

Är det OK att köra med legitimation istället för körkort pga att jag har lånat ut bilen till några bekanta ända tills imorgon och i den ligger hela min plånbok där körkortet ligger. Men jag har dock en giltig legitimation så är det OK om jag visar upp den för pappa blå om jag blir stannad? Vad händer om det inte är OK?

Tacksam för snabba svar :)

MVH
Micke

Quaya skrev:
Tjena!

Är det OK att köra med legitimation istället för körkort pga att jag har lånat ut bilen till några bekanta ända tills imorgon och i den ligger hela min plånbok där körkortet ligger. Men jag har dock en giltig legitimation så är det OK om jag visar upp den för pappa blå om jag blir stannad? Vad händer om det inte är OK?

MVH
Micke

Du får väl böta en blygsam summa om du itne har körkortet med dig vid kontroll. Om du stöter på en grinig snut vill säga.

Quaya skrev:
Tjena!

MVH
Micke

Jag tror det räcker med att du kan identifiera dig. Är de griniga kan du säkert få böter för att du inte haft kortet med dig.

Enligt min körkortsbok så är det helt OK, och de kan inte bötfälla dig.

Körkort är en legitimationshandling.
Körkortet visar nämligen vilka fordon som du är legitimerad att framföra.
Kan även nämna att vårt svenska körkort även är giltigt som ID-handling.

En legitimationshandling behöver inte nödvändigtvis även vara godkänd som ID-handling, utan måste då kombineras med ett giltigt sådant.

Därför kan man när den stöddige dörrvakten frågar "haru legg", fråga vad han avser att man skall vara legitimerad som, eller om han möjligtvis avser ID-kort.

:mattias

NoPinky skrev:
Körkort är en legitimationshandling.
Körkortet visar nämligen vilka fordon som du är legitimerad att framföra.
Kan även nämna att vårt svenska körkort även är giltigt som ID-handling.

En legitimationshandling behöver inte nödvändigtvis även vara godkänd som ID-handling, utan måste då kombineras med ett giltigt sådant.

Därför kan man när den stöddige dörrvakten frågar "haru legg", fråga vad han avser att man skall vara legitimerad som, eller om han möjligtvis avser ID-kort.

:mattias

Och med ovanstånde text menar du att svaret på frågan är....?

När jag torska på fortkörning hade jag inte körkortet med mig (glömt hemma) och då kollade han id kortet å frågade över radion om ja hade kk.
sen fick jag min bot och åkte :banana

Last edited:
duckie skrev:
Och med ovanstånde text menar du att svaret på frågan är....?

Att om du inte har med dig körkortet, måste du ha med dig en godkänd ID-handling.
En annan legitimationshandling som inte är godkänd som ID-handling, räcker såldes inte.

Det var annars bara ett litet förtydligande av vad "legitimation" är...

Det går bra att legitimera sig med annan id-handling än körkort, det är det inte böter på. (edit: såvida man inte "uppsåtligen eller av oaktsamhet" inte har körkortet med sig :) )
I vissa fall behöver man inte ens det. Kända personer inom en viss MC-krets brukar t.ex. utnyttja detta - och de kan inte bötfällas för detta. Inget körkort och ingen id-handling vid färd dvs.

Last edited:
är det nån skillnad mot när man kör bil? för den kör man ju titt som tätt utan körkortet(och id etc). de kollar ju bara upp det om de stannar än, även om de kanske blir lite kinkiga.

Om man kör helt utan vare sig körkort eller annan identitetshandling och blir stoppad av en grinig konstapel kan det bli så tråkigt att man blir meddtagen till polishuset för kontroll av identitet.

Har man dock med sig handling så man kan styrka sin identitet med men inte har sitt körkort med sig brukar det inte vara några problem. Har dock hört att det kan ge typ 300 kronor i böter, men det kan jag inte bekräfta.

En positiv bieffekt av att inte ha sitt körkort med sig är ju att om man blir stoppad för fortkörning som skulle resultera i körkortsindragning, kan man efter diverse pappersexercis åka från platsen, hem till sitt hus och upptäcka att sitt körkort ligger i tryggt förvar där. Sen att det kommer ett brev från länsstyrelsen som vill ha kortet är en annan femma...

Har du bara en giltig ID handling behövs inte körkortet. Då får du inte böter heller.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8