Legering i svingförlängare!

Jaha då har man svetsat svingen och håller på att polera den till högglans.

Nu vid poleringen stöter jag på problem, ska beställa lite polerpastor m.m men nu står det på sidan för mjuka eller hård ALU, vad klassas som just

Mjuk Alu?

Hård Alu?

Tacksam om någon kunde förklara detta för mig....

OBS: Svingen är EJ svetsad på bilden, Ny bild kommer när den är färdigpolerad.

Bifogat

• P1010001 (Small).JPG
    P1010001 (Small).JPG
    16.8 KB · Visningar: 233
Last edited:
Nu efter svetsningen är alu't mjukt. Låter du den vila i en vecka eller två (helst) kommer den att vara hårdare (alu't härdar med tiden).

Crille skrev:

Nu vid poleringen stöter jag på problem, ska beställa lite polerpastor m.m men nu står det på sidan för mjuka eller hård ALU, vad klassas som jus

Mjuk Alu?

Hård Alu?

Jag vet Brinken att svingen ska ligga några veckor men polera den måste man allt kunna väl utan att den ska ligga i veckor..

Har jag fel nu kanske?....

Jag gjorde iallafall skjutande justering på svingen istället för dragande, hoppas jag gjorde rätt val nu....

Förlängde svingen till maximala 1500 dvs från orginal på 1410.....

andersbrink skrev:
Nu efter svetsningen är alu't mjukt. Låter du den vila i en vecka eller två (helst) kommer den att vara hårdare (alu't härdar med tiden).

Crille skrev:

Nu vid poleringen stöter jag på problem, ska beställa lite polerpastor m.m men nu står det på sidan för mjuka eller hård ALU, vad klassas som jus

Mjuk Alu?

Hård Alu?

Antar att man menar "blötlegeringar" som mjuk aluminium
dessa kräver nog finare pasta för att få upp glansen på

4212 kan nog klassas som hård legering

Vad kör du nu ? Lumpskiva?

Slipa ner till 600 sen på med lumpskiva ,kan va lite knepigt att få lagom med polervax e skivan

Smeta på lite autosol på arbetsstycket de brukar funka bra

Okej då klassar jag det som "Hård Legering" nu.

Jag har slipat först med 400 sedan våtslipat det med 800 korn, och nu har jag testat olika pastor på lumpskiva men jag tycker det blir lite fina repor iallafall, vill ju ha bättre en så, därför tänkte jag köpa hem pastor som finslipar och glänser upp svingen.

Kanske skulle testa med Autosol innan jag beställer polerpastor från www.schmidtspolermedel.se

Andersson när du "Bling,Blingar" dina turbosystem kör du enbart med 600 papper sedan lumpskiva och Autosol?...

andersson turbo skrev:
Antar att man menar "blötlegeringar" som mjuk aluminium
dessa kräver nog finare pasta för att få upp glansen på

4212 kan nog klassas som hård legering

Vad kör du nu ? Lumpskiva?

Slipa ner till 600 sen på med lumpskiva ,kan va lite knepigt att få lagom med polervax e skivan

Smeta på lite autosol på arbetsstycket de brukar funka bra

Crille skrev:
Okej då klassar jag det som "Hård Legering" nu.

Jag har slipat först med 400 sedan våtslipat det med 800 korn, och nu har jag testat olika pastor på lumpskiva men jag tycker det blir lite fina repor iallafall, vill ju ha bättre en så, därför tänkte jag köpa hem pastor som finslipar och glänser upp svingen.

Kanske skulle testa med Autosol innan jag beställer polerpastor från www.schmidtspolermedel.se

Andersson när du "Bling,Blingar" dina turbosystem kör du enbart med 600 papper sedan lumpskiva och Autosol?...

Faktum är att jag offtast kör maskin ner till 320 torr sen polerar
jag på detta

Efter lite grovpolering så ser man klart vart man missat
och kan köra lite handslipning typ med 600

Bra maskiner gör hela skilnaden

En polerarfirma kan polera en eloxerad ram rakt av

deras polermaskiner bränner rakt igenom eloxering å allt
med otrolig glans som resultat

dock inte att rekomendera då sådana metoder helt förstör former å veck
samt runt hål ( blir ovala)

Slipar man i stället bort alla repor så blir poleringen mycke mildare för detaljen

Okej man lär sig nå nytt varje gång i trådarna, ska testa lite olika saker nu och se om jag får kanon glans på grejerna...

andersson turbo skrev:
Faktum är att jag offtast kör maskin ner till 320 torr sen polerar
jag på detta

Efter lite grovpolering så ser man klart vart man missat
och kan köra lite handslipning typ med 600

Bra maskiner gör hela skilnaden

En polerarfirma kan polera en eloxerad ram rakt av

deras polermaskiner bränner rakt igenom eloxering å allt
med otrolig glans som resultat

dock inte att rekomendera då sådana metoder helt förstör former å veck
samt runt hål ( blir ovala)

Slipar man i stället bort alla repor så blir poleringen mycke mildare för detaljen

Crille skrev:
Okej man lär sig nå nytt varje gång i trådarna, ska testa lite olika saker nu och se om jag får kanon glans på grejerna...

Andersson och andra. Jag har ett trick. Om man kör med lumpskiva och polervax så kan man snitta stygnen som håller ihop lumpskivan med en kniv el. rakblad ca 2-4 cm ner. Skivan blir mjukare och sprider friktionsvärmen mkt. bättre. Skivan kan även magasinera mkt. mer vax. Avverkningen blir 10 ggr effektivare, men det är ju lite större risk att man kör fast och singlar iväg biten man polerar. Kör man med för hård (icke snittad skiva) står man lixom bara på ytan och slamrar på en liten fläck, med mjuk skiva och stark maskin blir anligget typ 4-5000 kvmm. Det suger i som f-n, så håll i grejorna! Funkar även på rostfritt, men var försiktig vid vassa kanter.

Det var som fan, detta måste helt klart testas när jag får hem mina polerpastor från Schmidt polermedel....

pinto skrev:
Andersson och andra. Jag har ett trick. Om man kör med lumpskiva och polervax så kan man snitta stygnen som håller ihop lumpskivan med en kniv el. rakblad ca 2-4 cm ner. Skivan blir mjukare och sprider friktionsvärmen mkt. bättre. Skivan kan även magasinera mkt. mer vax. Avverkningen blir 10 ggr effektivare, men det är ju lite större risk att man kör fast och singlar iväg biten man polerar. Kör man med för hård (icke snittad skiva) står man lixom bara på ytan och slamrar på en liten fläck, med mjuk skiva och stark maskin blir anligget typ 4-5000 kvmm. Det suger i som f-n, så håll i grejorna! Funkar även på rostfritt, men var försiktig vid vassa kanter.

Fasiken polerar och polerar men jag tycker inte jag får den spegelglansen som jag vill ha :huvet :huvet Jag är nog inte ämnad till att polera Alu :D

Så då var det klart men inte i samma finish som SH:s polerarkung rejvis.....

Bifogat

• Förlängare.JPG
    Förlängare.JPG
    44.6 KB · Visningar: 616
  • sving.JPG
    sving.JPG
    49.4 KB · Visningar: 225
  • Sving R.JPG
    Sving R.JPG
    36.3 KB · Visningar: 153
Last edited:
Crille skrev:
Dom var jävligt snygga i svart men fasiken pröjsa 405US$ för dom är ju på tok för mycket, har hittat andra likadana fast i ren Alu för 275US$....

Nepp det blir att låta en vän göra dom som enbart håller på med fräs och svarvning dagligen som jobb, kostar under 1500:- då med material och jobbet.

det finns ett foretag i ny som har kopierat varan tillverkning av dessa produkter.

de heter nycparts.com

de anvander sig av 6061-t6 aluminum.
de har inte bara brustit samt ar fell i manga fall

vi anvander 7056-t6 aluminum block som har gjorts med all delar.
aluminumet i dag ar inte billigt och vi mast gora 400 at gangen for att halla kostnaden nere.

Men $375 for svarta ar varan kostnad till forsaljning.

De som slajer for mindre ar en person som gor som dig.
Kopierar produketer sedan gor dem hemma i garaget
eftersom de vet att vi inta har patemt belagt produkten.
det kostar namligen i usa $5000.00
sa de vet vi inte gor det

Må så vara att folk kopierar era förlängare och gör likadana i garaget.

Kan upplysa dig om att materialet till mina förlängare kostade inte mera en 600:- och då med moms och hela klubben, men visst ALU är dyrt men inte så dyrt ändå.. totalt betalade jag 1600:- med jobb och ALU till mina....

ride this skrev:
De som slajer for mindre ar en person som gor som dig.
Kopierar produketer sedan gor dem hemma i garaget
eftersom de vet att vi inta har patemt belagt produkten.
det kostar namligen i usa $5000.00
sa de vet vi inte gor det

Man måste ju ha något att göra när det blir kallt och snö ute.... :yoparty :yoparty

Men nu ger jag upp med polering för detta år....

Tackar å bockar för det....

Funatic skrev:
Jag tycker ärligt talat att du e heeeeeelt galen som orkat polerat upp den så där, men det är vansinnigt snyggt :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Last edited:
Så nu sitter svingen på bara lite tvätt och lite mera puts sedan är den fit for fight......

Bifogat

• P1010009 (Large).JPG
    P1010009 (Large).JPG
    140.5 KB · Visningar: 130
Back