Ledsbandsfästen

min känns svullen just nu runt hälbenet och även under foten runt där tån gick av.

det här är ruttet :( får se hur det blir med min RR säsong... turligt nog kan jag växla relativt bra men har problem med att förflytta foten.

Swedie skrev:
min känns svullen just nu runt hälbenet och även under foten runt där tån gick av.

det här är ruttet :( får se hur det blir med min RR säsong... turligt nog kan jag växla relativt bra men har problem med att förflytta foten.
så ser min ut idag efter 2,5 år
inte för o va taskig men räkna inte med nåt så blir du inte besviken,till mej sa dom att du kan springa som vanligt sen,foten blir bra,guld o gröna skogar o bla bla bla....

Last edited:
Puh! Nu har jag senaste 20 minuterna gjort övningarna enligt din bild. Vissa av övningarna var faktiskt i början helt omöjliga att göra... t.ex tålyftningen. Men nu med lite stöd så gick det hyffsat. Enda momentet jag inte gjorde var att cykla. Antar det mest är till för att få värmen i foten.

Nu efteråt, vad ska man göra med foten? Jag har den typ i högläge just nu.

Jag har också riktigt ont, men jag är ganska nykrockad (förra fredagen) :(

Men jag kan inte växla uppåt för då gör det ont som fan. :4skrika

Svullnaden har lagt sig nu men det gör ont på ovansidan av foten när man lyfter den, i den där senan som drar foten uppåt eller nåt. :3freak

yep solid.. nästan samma här. Det är iaf där det gör ont. Antar att det är mycket ärrbildningar som måste bort genom att man gör övningar med foten.

Hur ofta ska man göra övningarna? Är det endast 1 gång per dag man får göra det för att foten ska få "vila" emellan? eller kan man köra flera pass per dag?

Swedie skrev:
yep solid.. nästan samma här. Det är iaf där det gör ont. Antar att det är mycket ärrbildningar som måste bort genom att man gör övningar med foten.

Hur ofta ska man göra övningarna? Är det endast 1 gång per dag man får göra det för att foten ska få "vila" emellan? eller kan man köra flera pass per dag?

Jag har kört det där "växla upp" i 3 dagar nu, en gång i timmen ungefär, kan ta foten lite längre upp nu, men det gör ändå ont som faaan. :4skrika

Kör mycket sånt där böja foten i alla vinklar som gör ont, brukar hjälpa, speciellt om jag har lagt is på det innan.

Kan böja foten lite mer för varje dag.

Ditt verkar ju bli bättre.. mitt känns som det blir sämre o sämre... o har varit såhär i snart 2 månader. Tror det är en benflisa som ligger lös eller nått.

Swedie skrev:
Ditt verkar ju bli bättre.. mitt känns som det blir sämre o sämre... o har varit såhär i snart 2 månader. Tror det är en benflisa som ligger lös eller nått.

Du har blivit röntgad va?

Ta sånt där tigerbalsam o se om det hjälper, iofs bara tillfälligt men ändå.

Nja, lite bättre har det blivit, men inte mycket, gör ju fortfarande ont, tror jag vänjer mig vid smärtan. :3freak

jag har blivit röntgad ja.. annars vet jag ju inte att jag har frakturer m.m.

okej.. din smärta är nog lindrigare än min. Min går INTE att vänja sig vid... det tvingar mig att göra så att jag går med foten vinklad skarpt vänster... ska ringa sjuksyster.. nog bäst. De här suger.

Swedie skrev:
jag har blivit röntgad ja.. annars vet jag ju inte att jag har frakturer m.m.

okej.. din smärta är nog lindrigare än min. Min går INTE att vänja sig vid... det tvingar mig att göra så att jag går med foten vinklad skarpt vänster... ska ringa sjuksyster.. nog bäst. De här suger.

Min borde vara lindrigare med tanke på att jag fick en bil på min fot när jag körde i 45, bilen höll ungefär 30 kanske.

Du körde ju omkull i 150.

Du kan ju alltid hoppas att syster har några roliga piller till dig, eller nåt annat. :tuttar :kär

Hoppas det ordnar sig. :)

Kör med mitt standardknep. "Min far, som är förtroendeläkare på socialstyrelsen, tror att..."

Då får man det ordentligt utrett i alla fall. Skit samma att han bytte jobb för tio år sedan. :D

Jag lärde mig den hårda vägen att inte mucka med trasiga ledband. Jag gick på ett som var av i tre månader. Det ligger numera i någon kringelikrok inne i foten och gör inte mycket nytta, vilket gjorde att jag stukade foten så fort jag gick utan kängor i flera års tid. Låter inte så jävla nyttigt att gå på den där. Kanske försöka vila den lite och gå med pinnar?

Har man ont spänner man sig. Spänner man sig blir blodflödet kasst (vad gäller fötter kassare än vanligt). Är blodflödet kasst läker det skitdåligt.

För mig har akupunktur fungerat också, förmodligen av det senare skälet. Få alla hopknutade senor och muskler att slappna av och ta det lite lugnt en stund så det som är paj har en sportslig att gå tillbaka.

Sen så kan jag bekräfta tidigare talare som hävdade att man kan få alla möjliga underliga belastningsskador överallt annars av att gå och halta.

Lycka till i alla fall!

jo jag har märkt att vänster ben är keff i sig och "vant" sig vid nya sättet att gå på... :(

Ska försöka köra dessa träningar ett par gånger om dagen i 1-2 veckor. fungerar inte det så kontaktar jag miffona o begär en Riktig röntgen av foten så jag ser om nått är fel nånstans...

Men mest känns det som att benflistan på hälbenet är i vägen heeela tiden.

Swedie skrev:
vad läker snabbare än utan operation? släpp ölen fyllebult!

Det jag menade var att med en operation så går nog läkningen fortare än om du går med nåt som är trasigt inuti...

Finns operationer i knät som förr betydda 6 veckor i gips från ljumsken till fotleden, idag åker du hem samma dag och kan gå hyffsat om du inte belastar foten för mycket och får ett par kryckor med dig hem...

okej! som jag sa.. och kommer ihåg från att ha sett röntgenplåtarna så är det på framsidan av hälbenet en flisa / skada på benet. Måste vara så att detta på nått sätt gör att det tar längre tid att läka. Foten ser ibland ut som om den fortfarande blöder inuti då den har mörka fläcker.

Skulle de kunna gå in och operera bort denna ojämnhet i benet?

jag har testat lite övningar och det känns verkligen som att så fort nånting kommer åt benet så är det DÅ som jag viker i smärta... Men om jag lirkar lite med foten så klarar jag t.ex de där tåövningarna. Klarar inte ens rubba mig själv om jag står "fel".

Swedie skrev:

3-4 gånger om dan men det får inte göra ont när du gör dom,då får du köra till smärtgränsen strax innan det börjar göra ont

Swedie skrev:
okej! som jag sa.. och kommer ihåg från att ha sett röntgenplåtarna så är det på framsidan av hälbenet en flisa / skada på benet. Måste vara så att detta på nått sätt gör att det tar längre tid att läka. Foten ser ibland ut som om den fortfarande blöder inuti då den har mörka fläcker.

Skulle de kunna gå in och operera bort denna ojämnhet i benet?
kolla på min fot så ser du att det är samma sak och det är efter op.

visst,avmejslning tror jag att det hette (dom tar bort lite på skelettet) men det hjälpte inte så mycket på mej tydligen...

Man kan inte, och man SKA inte bedöma såna här skador varken på läkare.com eller SH.com...

Det kan ju vara nåt som dom har missat, jag skulle åka in igen och få detta kollat och för att få en vettig förklaring över varför du har så jäkla ont fortfarande.

Gjorde just övningar igen... och vad jag märker är att smärtan kommer som en tröskel! T.ex vid stretching så gör det först Ont, för att sen när jag stretchar lite hårdare så går jag typ Förbi smärtan... Så det måste ju ha med den där flisan på hälbenet.

hurudu tjockis. såg dig på kryckor och med foten lustigt vinklad på knutstorp. för det första. LÄR DIG GÅ NORMALT. det kommer att göra skitont i början, men det komer att släppa. knallar du omkring med foten på sidan så kommer hela kroppen att bli konstig plus att du sträcker fel grejor i foten. vill du bli sne hela livet.

GÖR OM, GÖR RÄTT

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back