Ledsbandsfästen

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Nu måste jag fråga.. tror jag kommer ihåg rätt att det finns vissa här som vet endel om fossingar.

I mitten av Juni kraschade jag på Falkenberg i kanske runt 150. Fick en highside och landande på vänster sida av kroppen. I foten bröts tån jämnte stortån. Den bröts nere vid "fästet". Sen fick även hälbenet en törn så att det lossna lite benflisor. Men det är inte det jobbga.. det jobba är att foten aldrig verkar läka! Jag har gått 3 månader nu med foten o de senaste 2 månaderna har foten varit typ likadålig hela tiden, utöver nån period för 2-3 veckor sedan då jag faktiskt trodde foten höll på att bli bättre. Men nu idag så var den sämre än nånsin och jag hade riktigt ont att gå med foten.

Här är en bild som illustrerar klart o tydligt mina känslor:
foten.gif

Jag vill bli frisk! :( Jag vill kunna börja springa igen. Vill börja kunna gå som en vanlig människa. Blir alltid retad för min apiga gång o börjar bli liiiite jobbigt o köra med samma ursäkt hela tiden "det gör ont" .. vilket är en sann ursäkt dock. Men folk börjar ju inte tro en längre.. fakk.

Vad är fel på min fot? När jag försöker gå med foten pekandes rakt fram så gör det rättså jäffla ont vid sista biten av steget... alltså när foten är i en V position (uppvinklad). Smärtan blir intensiv på utsidan men ovansidan av foten. inte innuti foten. Det känns som om ett ledband bara inte jobbar rätt på nått sätt alls. Jag kan gå med foten vinklad rättså skarpt åt vänster för att det inte ska göra så ont, men jag får gå sakta.

:(

Har själv haft råont i fossingen i 2 veckor nu o det verkar inte bli bättre heller :(
Mitt tips till daaj e ju att gå tillbax till läkaren o gnälla lite så dom får kolla, som sagt det kanske har läkt fel eller att dom missade nåt innan...

jag var hos doktorn för 2.5 vecka sedan. De sa inget mer än att "jadu det där tar tid o läka".. och att jag borde göra övningar med foten. Vilket jag halvgjort... men kan nån här berätta vad för övningar som är bra när typ fästena för ledbanden drogs bort eller nått vid överkanten av foten. på det markerade området med gråtsmilie.

Är den röntgad??
Vad sa läkaren om belastning??

Skulle gissa att den är kraftigt överansträng pga felaktiga vinklar när du går och sneda steg vilket bara ger mer problem i framtiden och långsammare läkning.

Känns det någor i knäna eller höft/rygg ,märker du något i andra benet ??
Det kan var lömskt ,har en kollega som sabbade sin fot(på motsatt ben )när han haltade omkring med ett trasigt korsband i 6 mån.

GÅ TILL LÄKAREN IGEN är mitt enda tips,så får du riktiga svar.

Last edited:
Swedie skrev:
vilket är korsbandet?

Sitter i knät.

Edit. Om man sträckt ut ledband eller dyl så tar det väldigt lång tid att läka.. Jag har ett ledband i fotleden som jävlas ännu två år efter smällen! (hoppade i ett platåhopp och landade mad fotpinnen under tån istället för hålfoten.. bände upp foten lite för långt.. ajajajaj..)

Men så ont ska du inte ha. Kolla med the doctor

Last edited:
Swedie skrev:
vilket är korsbandet? och fick de operera? hur blev resultatet efteråt?

Korsbandet sitter i knät ,det är det som gör stabiliteten i sidled (mycket vanlig fotbollskada, folk vrider sönder dom när dom gör hastiga vändningar tex)
Man klara sig utan korsband,men måste då träna upp musklerna runt om för stabilitet.

Nu för tid gör man bar en enkel titthåls operation som går förvånasvärt fort och lämnar 3 små hål efter sig.Dom rensar helt enket bara bort skadade bitar av korsbandet,sen finns det en massa andra operationer som går ut på att ta senan som går över knäskålen och gör ett korsband som man fäster med titanskruvar.Men denna används bara i extrem fall,tex för människor som måste ha maximal styrka/rörlighet.

Dock blev kollegans fot sig aldrig lik,han får fortfarande efter ca 3 år kortison mot kronisk inflamation i senan som löper i hålfoten.Just därför är det viktig att gå till läkaren igen,för att slippa belastningskador.

Men i ditt fall så handlar det om ett ledband i foten,dom sitter som ett stöd runt anklen och kan bli väldigt uttändja och där igenom bildas det blödningar mellan dom och tex benet eller leden(populärt kallad vrickning).I ditt fall så slets det ju av så det är inte konstig att du har ont.

Ädit:
Tänk på att du är ung och skall ha din fot i många år,sen är fötter dumma för allt måste lira,alla små ben,leder,ligament,senor för att du inte skall ha ont av det, du lägger hela din vikt på dom och lirar det inte när du gör det så blir det oftast bara värre.

Nog med ordbajsandet från min sida :)

Har du varit på något återbesök?

Last edited:
jag var på återbesök för 2.5 vecka sedan som jag tidigare sa och då fick jag som sagt reda på att .. "ja det är ju ledbandsfästena som spökar".. yadayada.. Skulle testa sjukgymnastisk. Hjälpte inte det.. så sa hon att det kan bli operation...

Swedie skrev:
jag var på återbesök för 2.5 vecka sedan som jag tidigare sa och då fick jag som sagt reda på att .. "ja det är ju ledbandsfästena som spökar".. yadayada.. Skulle testa sjukgymnastisk. Hjälpte inte det.. så sa hon att det kan bli operation...

Sedär! Läker säkert snabbare än utan operation! Dessutom så är säsongen på sluttampen och innan du fått en tid osv så är det vi---r...

vad läker snabbare än utan operation? släpp ölen fyllebult!

Nån är som vet vilka sjukgymnastiskövningar jag ska ge mig på hemma för att hjälpa återuppbyggandet av foten?

Swedie skrev:
vilket är korsbandet? och fick de operera? hur blev resultatet efteråt?
min fot är oxå kass efter 2 frakturer i hälen,dom har op. men den kommer aldrig o bli bra igen,svullnar upp,gör ont som fan ibland,ungefär som din låter det som
enda som är kvar är att dom stel op. men det vetterfan om jag vill
Swedie skrev:
vad läker snabbare än utan operation? släpp ölen fyllebult!

Nån är som vet vilka sjukgymnastiskövningar jag ska ge mig på hemma för att hjälpa återuppbyggandet av foten?
du kan få mina övningar
du känner att du blir starkare i foten men det onda försvinner tyvärr inte om det är nåt som är kasst i foten...

Last edited:
:( :gråta

Vadå steloperera? Det sa de att de kunde göra på min fot oxå.. men ja sa nej direkt .. även fast jag inte direkt vet vad det innebär. Jag vill ju kunna använda foten. Det här suger!

Last edited:
Förresten vad menas med 2 x nått.. att du ska göra det med båda fötterna? eller att man går igenom varje övning 2 gånger... eller.. vadå?

Swedie skrev:
:( :gråta

Vadå steloperera? Det sa de att de kunde göra på min fot oxå.. men ja sa nej direkt .. även fast jag inte direkt vet vad det innebär. Jag vill ju kunna använda foten. Det här suger!
innebär att du kan röra foten upp & ner men inte sidledes

Swedie skrev:
Förresten vad menas med 2 x nått.. att du ska göra det med båda fötterna? eller att man går igenom varje övning 2 gånger... eller.. vadå?
yepp,du kör ett pass=antal,vilar lite (några sekunder) o kör resten igen sen
det som inte är ifyllt ska föreställa en balansplatta

jag fattar nästan..

men hursomhelst. Jag testade just övningen med att lyfta mig själv .. och wow.. jag har NOLL.. absolut NOLL styrka att lyfta mig själva enligt ruta 6. Jag kroknar direkt i ren absolut smärta. Gör satont.

Swedie skrev:
jag fattar nästan..

men hursomhelst. Jag testade just övningen med att lyfta mig själv .. och wow.. jag har NOLL.. absolut NOLL styrka att lyfta mig själva enligt ruta 6. Jag kroknar direkt i ren absolut smärta. Gör satont.
så var/är det med mej oxå,enda skillnaden är att man blir starkare i foten men det onda finns kvar :(
sen vänjer man sej till en viss gräns att det gör ont,efter 2,5 år så tänker jag inte på det så mycket tills det når den riktiga smärtan (typ på kvällen) då är det bara till o vila....(dom säger att det hjälper att man går mycket för att det ska få lite rundgång i blodet men jag tycker nästan att det blir tvärtom,känn dej för själv...)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back