Ledlampa med hög effektivet

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Tjena, börjat titta runt efter lampor som ger ut mycket ljus. Problemet är att det skall monteras på en endurohoj (Ktm 300 exc tpi 2021) där max effekt från stator och regulator är 196watt. Detta är nära varvstopp så betydligt mindre vid tomgång, sen har du bränslepump och andra elektronisk utrustning då den har insprut. Så skulle säga max 100watt när jag rullar runt för att inte döda batteriet?

Här märker man direkt att marknaden har stora brister då många färdiga satser inte ens når 100lumen/watt och det blir direkt en kompromiss. Tittat runt på många smd chip och färdiga "plattor" med många led i en. Bridgelux ska enligt deras uppgifter har led chip med över 200lm/watt @25grader. Specifikt BXRC-50C10K1-D-8x där jag skulle kunna driva den runt 60watt och få över 10 000 lumen. 200 lumen/watt.

Vad kan man räkna med för förluster med dc till dc spänningsregulator från 12-14 volt till 35-38volt?
Förstår verkligen varför det finns så många produkter där ute med extremt dålig effektivitet, finns ju moderna led chips?
Det största jobbet ligger i att få bort värmen i ett relativt litet utrymme. Det ska finnas plats för någon form av reflektor också. Finns det mindre chips som kan underdrivas med samma effekt och effektivitet?
 
Baserat på Googles samlade kunskap verkar en step up converter ha någonstans mellan 5-7% specad förlust.
Skulle nog säga att du identifierat problemet. Att driva LED till max angivet antal lumen genererar sjukt mycket värme. Värmen degraderar dioden och livslängden blir lidande.
Men en fråga, vad ska du ha 10 000, lumen till? Många nya bilar stoltserar med sina LED ljus som är specade till 700,lumen (effektiva lumen ut ur lampan). Enda anledningen till att de inte tar ut mer är nog kravet på strålkastarspolare över 700lumen :)

Men, upp till 100km/h klarar man sig med 3000lumen i mitt tycke.
 
Har i jobbet drabbats av en LED driver från 230 Volt AC till 36V DC som hade 50 % förlust.
18 W LED lysrör drog lika mycket 230V AC ström som 36 W vanliga lysrör.
 
Som referens ger en 55W halogen H7 upp till 1500lumen, men det som kommer ut ur strålkastaren troligtvis under 1000 lumen.
En xenon D2S ger 3800lumen i lampan, vad kan komma ut av det... 3000 lumen kanske.
Baserat på ovan och att allt är nytt så skickar en XC70 med xenon ut drygt 8000lumen med helljuset på (halvljuset bländar upp samtidigt).

3000lumen som jag skrev ovan kanske är lite i snålaste laget, fast det är sjukt mycket ljus beroende på spridningen.
Måste ju välja en lampa som är anpassad till användningen.

Kan tänka mig att den LED drivern var defekt?
 
Baserat på Googles samlade kunskap verkar en step up converter ha någonstans mellan 5-7% specad förlust.
Skulle nog säga att du identifierat problemet. Att driva LED till max angivet antal lumen genererar sjukt mycket värme. Värmen degraderar dioden och livslängden blir lidande.
Men en fråga, vad ska du ha 10 000, lumen till? Många nya bilar stoltserar med sina LED ljus som är specade till 700,lumen (effektiva lumen ut ur lampan). Enda anledningen till att de inte tar ut mer är nog kravet på strålkastarspolare över 700lumen :)

Men, upp till 100km/h klarar man sig med 3000lumen i mitt tycke.
Intressant, 10 000 lumen är ju teoretiskt. Men jag behöver kunna se väldigt bra och väldigt brett 180 grader ljus. Ligger mycket sten och grus som är blöta ute i spåret. Mer ljus är bättre. Något att tänka på är att jag eventuellt inte ens kommer se något då hojen har en tendens att peka upp, ner, höger vänster. Dvs inte åt det hållet jag kör. Ibland behöver man se 90 grader. Tror det som kör enduro förstår.

Sen är det fullt möjligt att jag måste skruva ner effekten för värmeutvecklingen blir för stor. Måste testa först
 
Som referens ger en 55W halogen H7 upp till 1500lumen, men det som kommer ut ur strålkastaren troligtvis under 1000 lumen.
En xenon D2S ger 3800lumen i lampan, vad kan komma ut av det... 3000 lumen kanske.
Baserat på ovan och att allt är nytt så skickar en XC70 med xenon ut drygt 8000lumen med helljuset på (halvljuset bländar upp samtidigt).

3000lumen som jag skrev ovan kanske är lite i snålaste laget, fast det är sjukt mycket ljus beroende på spridningen.
Måste ju välja en lampa som är anpassad till användningen.

Kan tänka mig att den LED drivern var defekt?
Har du kört mitt inne i skogen när det är bläcksvart och regnar? Det är mörkt :D
 
Ja, precis lika mörkt under samma förhållanden på en skogsväg, färre hinder på vägen bara :) Nej men helt ärligt förstår jag utmaningen.
Baserat på det du skriver skulle jag nog hellre kika på typ LED enheter för arbetsbelysning, rundstrålande med sjukt bra spridning men dåligt kast.
Kanske kompletterat med en strålkastare för lite längd.
Bifogar en bild på en 40W kinaramp, kombinerad spot och bredd.
Nu är det inte dåligt väder på bilden men det ger ändå nån form av indikation.
Stjärnklart men becksvart. Utmaningen med rampen är att ljuset är så starkt att det blir bländande även vid regn vid körning i skogen.IMG20221121175855.jpg
 
Hotspoten i mitten är på grund av fyrhjulingens helljus.
 
Ja, precis lika mörkt under samma förhållanden på en skogsväg, färre hinder på vägen bara :) Nej men helt ärligt förstår jag utmaningen.
Baserat på det du skriver skulle jag nog hellre kika på typ LED enheter för arbetsbelysning, rundstrålande med sjukt bra spridning men dåligt kast.
Kanske kompletterat med en strålkastare för lite längd.
Bifogar en bild på en 40W kinaramp, kombinerad spot och bredd.
Nu är det inte dåligt väder på bilden men det ger ändå nån form av indikation.
Stjärnklart men becksvart. Utmaningen med rampen är att ljuset är så starkt att det blir bländande även vid regn vid körning i skogen.View attachment 480013
Har redan chinaljus på 60watt (faktiskt 42watt) och är inte tillräckligt.
Har även hjälmljus på 18watt (faktiska 15watt).

Vet inte riktigt vad jag kan köpare starkare ljus (jag har inte så mycket ström att leka med heller för den delen). Blir ju oftast stora grejer som inte går att montera bara sådär

Eller köpa en sån här för 7000kr. Galet pris
 
Tjena, börjat titta runt efter lampor som ger ut mycket ljus. Problemet är att det skall monteras på en endurohoj (Ktm 300 exc tpi 2021) där max effekt från stator och regulator är 196watt. Detta är nära varvstopp så betydligt mindre vid tomgång, sen har du bränslepump och andra elektronisk utrustning då den har insprut. Så skulle säga max 100watt när jag rullar runt för att inte döda batteriet?

Här märker man direkt att marknaden har stora brister då många färdiga satser inte ens når 100lumen/watt och det blir direkt en kompromiss. Tittat runt på många smd chip och färdiga "plattor" med många led i en. Bridgelux ska enligt deras uppgifter har led chip med över 200lm/watt @25grader. Specifikt BXRC-50C10K1-D-8x där jag skulle kunna driva den runt 60watt och få över 10 000 lumen. 200 lumen/watt.

Vad kan man räkna med för förluster med dc till dc spänningsregulator från 12-14 volt till 35-38volt?
Förstår verkligen varför det finns så många produkter där ute med extremt dålig effektivitet, finns ju moderna led chips?
Det största jobbet ligger i att få bort värmen i ett relativt litet utrymme. Det ska finnas plats för någon form av reflektor också. Finns det mindre chips som kan underdrivas med samma effekt och effektivitet?
Jag tror det är lättare att köpa färdiga "strålkastare" (om du vill ha en enkel lösning, vill du ägna dig åt att designa en strålkastare med reflektor, lins och drivdon kan du sluta läsa här).
Köpte efter läst ett test en sådan här.
Varför just den här ? Man testade väl kanske 6 egenskaper på 8 olika pannlampor.
Jag plockade bort de 2 till 3 sämsta lamporna på varje egenskap och till slut blev den här kvar.
Inte toppen på någon egenskap men inte heller botten på någon egenskap.
Jag är nöjd.
Man får vad man betalar för som du märkt.
 
Daul.5 var riktigt fin!
Glömde skriva att de flesta seriösa tillverkare kör sina dioder på mycket lägre effekt än max effekten just på grund av livslängden.

Jäkligt svårt med begränsningen... Det går inte att modda generatorn, eller byta till en kraftigare!?
 
Jag tror det är lättare att köpa färdiga "strålkastare" (om du vill ha en enkel lösning, vill du ägna dig åt att designa en strålkastare med reflektor, lins och drivdon kan du sluta läsa här).
Köpte efter läst ett test en sådan här.
Varför just den här ? Man testade väl kanske 6 egenskaper på 8 olika pannlampor.
Jag plockade bort de 2 till 3 sämsta lamporna på varje egenskap och till slut blev den här kvar.
Inte toppen på någon egenskap men inte heller botten på någon egenskap.
Jag är nöjd.
Man får vad man betalar för som du märkt.
Såhär ser min hjälm ut idag. 1400lumen kanske? Vem vet, lyser väl ok för att hitta startknappen :D 108wh batteri, teoretiskt ska den väl lysa 6h+. Inte testat. Insåg att jag kunde gått med en starkare lampa. Men denna hade jag hemma. Eller ja snodde från min bror :D

Tvivlar stark att den kjell lampan faktiskt håller 1000lumen konstant i 7-8h som står...
 

Bifogat

  • 2022-11-06 15.56.18.jpg
    2022-11-06 15.56.18.jpg
    2.6 MB · Visningar: 27
Daul.5 var riktigt fin!
Glömde skriva att de flesta seriösa tillverkare kör sina dioder på mycket lägre effekt än max effekten just på grund av livslängden.

Jäkligt svårt med begränsningen... Det går inte att modda generatorn, eller byta till en kraftigare!?
Tycker det verkar som även seriösa tillverkare kör sina dioder till max spec och underdriver sällan dem. Sen verkar det också använda urgamla grejer. Även som dual 10 lampan och priset når det precis över 100lumen/watt.
 
Jag rekommenderar starkt Sportlampan.se
Han belyser(!) på bästa sätt att visa bilder seriöst och verklighetstroget med referens till kamera inställningar.
Bra kvalitet, och definitivt bättre än bildsminkade och överdrivna ljuseffekter från random andra tillverkare.
Riktiga ljuseffekter alltså, inte BS som lyser teoretiskt eller bara starkt första minuten.

 
Förresten så kanske det går bra med separat batteridrift bara för lampan, beroende på hur länge man skall vara ute och köra?

 
Förresten så kanske det går bra med separat batteridrift bara för lampan, beroende på hur länge man skall vara ute och köra?

Ska ha det ovanpå detta ljus, kommer bygga en till lampa som är lämpad för 2-3h körning ifall jag är nöjd med ljuset på hojen. Såg du bilden på min nuvarande hjälm? Över 6h batteri tid.
 
Jag rekommenderar starkt Sportlampan.se
Han belyser(!) på bästa sätt att visa bilder seriöst och verklighetstroget med referens till kamera inställningar.
Bra kvalitet, och definitivt bättre än bildsminkade och överdrivna ljuseffekter från random andra tillverkare.
Riktiga ljuseffekter alltså, inte BS som lyser teoretiskt eller bara starkt första minuten.

Jo jag förstår hur ljust ett lyse lyser. Ett fokuserat lyser är inte att föredrar då jag som sagt sällan pekar hojen precis där jag ska köra. Ibland kör man en 180 för att köra 90 grader rakt upp.
 
Såhär ser min hjälm ut idag. 1400lumen kanske? Vem vet, lyser väl ok för att hitta startknappen :D 108wh batteri, teoretiskt ska den väl lysa 6h+. Inte testat. Insåg att jag kunde gått med en starkare lampa. Men denna hade jag hemma. Eller ja snodde från min bror :D

Tvivlar stark att den kjell lampan faktiskt håller 1000lumen konstant i 7-8h som står...
Nja vad som står är Citat: Laddningstid: ca 7 - 8 h. Batteritid: 50 min till 4 h. slut citat

Så du har helt rätt i att den inte klarar 1000 lumen i 7-8 timmar.
Utan förhoppningsvis nästan 1 timme, 50 minuter ......

Kanske dags gå till en optiker för få lite koll på synen ...... du kanske behöver (nya?) glasögon.

Vad är det för lampa du har på hjälmen ?
Har du någon länk ?
 
Ja, precis lika mörkt under samma förhållanden på en skogsväg, färre hinder på vägen bara :) Nej men helt ärligt förstår jag utmaningen.
Baserat på det du skriver skulle jag nog hellre kika på typ LED enheter för arbetsbelysning, rundstrålande med sjukt bra spridning men dåligt kast.
Kanske kompletterat med en strålkastare för lite längd.
Bifogar en bild på en 40W kinaramp, kombinerad spot och bredd.
Nu är det inte dåligt väder på bilden men det ger ändå nån form av indikation.
Stjärnklart men becksvart. Utmaningen med rampen är att ljuset är så starkt att det blir bländande även vid regn vid körning i skogen.View attachment 480013
Har du någon länk till "en 40W kinaramp" ?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top