Ledblinkers funkar inte alls.

kastatsten

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
1981, Honda CB650
Jag bytte till ledblinkers samt relä på en cb650, och allt funkade.
Sen när jag kopplade ur instrumentpanelen och satte dit en mycket mindre så fungerar dom inte alls. Alltså dom lyser inte ens upp.
Däremot så blinkade en vanlig blinkers när jag kopplade in den, men bara den (främre) och inte den bakre som fortfarande var led.
Spontant tänker jag att det har att göra med att det inte är tillräckligt mycket resistans i det systemet, men då borde väl snarare allt lysa?
Eller kan det vara så att det krävs en viss resistans för att relät öht ska reagera?
Känns otroligt att alla 4 blinkers skulle blivit brända.

Bifogat

• 10168337_10203227270100650_1142932982_n.jpg
    10168337_10203227270100650_1142932982_n.jpg
    79 KB · Visningar: 72
  • 10151120_10203227269980647_1183752601_n.jpg
    10151120_10203227269980647_1183752601_n.jpg
    87.4 KB · Visningar: 71
Med 99 procents säkerhet. Det var flera lampor som gick till samma jord på instrumentpanelen. Och alla andra funkar som dom ska. Dubbelkollade också i elschemat så det faktiskt var jord =)
Borde inte vara några problem där.

"Sen när jag kopplade ur instrumentpanelen och satte dit en mycket mindre .."
Nu förstår jag inte vad du gjort?????
Annan panel från anna hoj? Samma märke? Typ? Identisk?
Polariteten på blinkarna tror jag inte är något problem, känner inte till någon plusjordad hoj ( finns säkert i UK nånstans)
Var det en eller två trådar till blinkarna? Färger?

Testa att byta till orginal relä, funkar det då ska ju bara blinktakten vara för snabb. Testade flera olika led-relä på min SR men det enda som funkade i slutändan var motstånd (gick åt ett till varje lampa). På min Superduke räckte det med motstånd bak, så det ända som funkar är att prova sig fram.

Kahobe.
Se bild. Innan satt det en stor panel med massa glödlampor som lyste upp allting.
En tråd till blinkerslampan på instrumentpanelen.
http://cosky1.tripod.com/imagelib/s...es/page16-0-wiring-diagram.jpg&target=tlx_new
Elschemat jag använt mig av, och jag har kört grön sladd som jord.

Och till blinkers så var det två, svart och röd. Svart är jord.

Som sagt var, allt funkade tills instrumentpanelen kopplades bort. Så jag misstänker att det är lastrelaterat problem. Ska testa att koppla in resistorer idag, så får jag återkomma.

Testade originalrelä, och det funkade inte.
Som du säger så får jag nog testa lite olika lösningar innan jag hittar något. Eftersom en vanlig lampa funkar så känns det som det är antingen last eller polaritet som är problemet.

Löser det temporärt genom att parallellkoppla nedstrippade glödlampblinkers där bak och gömmer undan dom. En sådan per sida får hela systemet att vakna. Testade med lite olika resistorer utan att få det att fungera, så det får bli fulhacket för dagen.

Tack för svar och tankar.

Det första jag tänkte var att du ju tagit bort den hyfsat ljusstarka indikatorlampan. Det är väl mekaniska relän på dom där... Någon annan som ser ett samband, eller tänker jag fel?

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!