Ledblinkers Bmw S1000RR 2010!

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Har en S1000rr som jag monterat ledblinkers på, orginal sitter det vanliga glödlampsblinkers monterat. Har monterat motstånd som motsvarar 10w glödlampa, alltså 10omhs motstånd per blinkers. De blinkar i rätt takt när jag har endast tändning tillslagen. Men när jag drar igång motorn så börjar de blinka snabbare.
Någon som vet vad detta beror på och hur jag skall gå vidare för att lösa problemet.
 
Det enda som skiljer då motorn är i gång är att spänningen ökad till kring 14V (istf kring 12V tändningen på). I prinsip ska det då gå 15% mera ström genom de båda 10 ohms resistorerna. Och nu verkar det skilja för mycket mellan strömmarna genom framlampan och baklampan, iaf so *tror* jag at ECU moderkortet med inbyggda blinkersrelän ser det. Eller att ECUn ser att det går genom totalt för lite ström nu då spänningen är 14.5V..)

-börja med att kolla jordningen (om det finns något hembyggd) och alla lödningarna/kontakterna en gång till. Mät och kolla genom kontakterna att de monterade resistorerna är lika. (Prova med att byta t.ex framblinkers H <-> V ?) Om det inte hjälper då bör du prova med 1 ohm mindre motstånd, för att öka den totala strömmen något. *notera att svaret är vad jag tror - finns det bättre fakta av någon du strunta mitt svar*

PS. Jag har BMW original LED blinkers i min 2011, alltså de svarta smala som sitter i flera BMW modeller och inte bara i S1000RR som tillval. -Och de går att byta in direkt att ersätta glödlamporna, funkar fint. (tyvärr har ingen lös för att kunna mäta "det rätta" motståndet)
 
Tack Ese!

Men jag trodde att motståndet blev för litet när motorn är igång. Och att jag därför behöver öka det något istället. Men din teori är att minska det istället alltså?
 
Tack Ese!

Men jag trodde att motståndet blev för litet när motorn är igång. Och att jag därför behöver öka det något istället. Men din teori är att minska det istället alltså?

Stämmer, du behöver ett högre motstånd för att få ut samma effekt vid en högre spänning. Om du vill ha 10W vid 14V så behöver du ett motstånd på ca 20ohm. Om jag räknat rätt ;) Tänk på att du behöver effektmotstånd och att de kan bli rejält varma.
 
Stämmer, du behöver ett högre motstånd för att få ut samma effekt vid en högre spänning. Om du vill ha 10W vid 14V så behöver du ett motstånd på ca 20ohm. Om jag räknat rätt ;) Tänk på att du behöver effektmotstånd och att de kan bli rejält varma.

Det kan väl vara också som ni säger. I=U/R. Jag resonerade bara med tesen att logiken typiskt (eller gammaldags relään) ökar blinkhastighet då den totala belastningströmmen per sida är för låg, t.ex då en lampa brännts av. Logiken (belastnings-sensorn) kan också mäta att framblinkers tar lika hög ström än den bakre öch därmed varna med ökad hastighet. -Jag är säker att det löser sig med mindre justering av motstånden..

- - - Updated - - -

Edit: men det kan vara så att ECU "relä" ökar blinkhastigheten OCKSÅ om strömmen blir FÖR stor (dvs motståndet för litet) "per sida" .. vilket skulle förklara allt. I enlighet vad andra skriver om (->15ohm parallelkopplade resistorer, per LED)
 
Last edited:
Så jag tar bort de motstånd jag har och borde kunna ersätta med dessa eller?
https://www.elfa.se/sv/tradlindat-m...r_Buyable=1&page=15&origPageSize=50&simi=99.5

Om jag har ett för starkt motstånd...blir resultatet att det ej blinkar då istället eller?

Egentligen borde du nog köra med ett motstånd som klarar lite mer effekt/watt, om du kör med 22ohm på 14V så får du knappa 9W, visserligen lyser inte blinkersen konstant men jag skulle nog köra med minst ett 10W-motstånd.

Jag vet faktiskt inte vad som händer om du har ett för högt motstånd, möjligt att det slutar blinka helt. Men ett par ohm hit eller dit borde inte vara något problem.
 
Last edited:
En 10W lampa vid normalspänning under drift ca 14,3 Volt har ~20 OHMS motstånd.
Man ska alltså på en äldre hoj utan Canbus
ha teoretiskt
4 st 20 OHMs motstånd eller två stycken 10 OHMs motstånd, ett på varje sida.

I praktiken så är lampmotståndet på en kall 10W lampa i området 1 till 2 OHM och när lampan används som blinkerslampa så kommer motståndet som blinkersreläet känner bli lägre än om 2 st 20 OHMs motstånd är parallellkopplade på respektive sida.
För det motstånd som blinkersreleäet känner är mellan kallmotståndet och varmmotståndet.

Min slutsats är att ett 10 OHMs motstånd på varje sida är för stort motstånd.
Utan skulle använda mindre motstånd, prova med att parallellkoppla varje 10 OHMs motstånd med ett eller flera tex 100 OHM eller 220 OHM motstånd.
Den "busenkla" lösningen är inhandla 2 st 20W lampor och sätta på lämplig plats på hojen.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Halogen/G4-2-st-2000034268/
Så var det gjort på min SV650S när jag köpte den.
Att sedan isolera lampor och sladdar med krymslang är inte att rekommendera.
Stående vid ett röd ljus med blinkers på såg jag den grå rök som all fungerande elektronik innehåller :D helt plötsligt börja strömma upp framme vid instrumenten.
(Valde lösningen med ett belastningsoberoende Blinkersrelä, Biltema 42-140, monterade bort lamporna)

Nu har jag helt bortset från att S1000RR har ett Canbus system. Vilket innebär att du kanske behöver "10W lampor" placerade parallellt med var och en av de fyra LED blinkersna för att lura CANBUS att tro
att alla fyra blinkerslamporna fungerar som de ska.
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top