LED-konvertering av Maglite

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Såhär i vintermörkret så fick jag för mig att det kanske gick att göra om min Mini Maglite så att man kan ha en vit lysdiod istället för glödlampan. Det tog inte många minuters sökning på Google innan jag fick reda på att det mycket riktigt fanns en konverteringssats, dock ej från Maglite själva. Frågan är nu bara om denna sats finns att köpa nånstans i min närhet (Sverige då alltså)..? :)

Innan jag postade det jag skrev ovan hittade jag en trevlig sida som verkar vara precis vad jag var ute efter, bara det att man verkar kunna mecka ihop det hela själv. Tänkte att nån mer kanske har nytta av den så varsågoda:

http://www.otherpower.com/otherpower_lighting_flashlites.html

Bara att sticka i en helt vanlig 3mm eller 5mm LED.

Kostar nån krona på Classe

steffo skrev:
Bara att sticka i en helt vanlig 3mm eller 5mm LED.

Kostar nån krona på Classe

Ja, det funkar ju, men vita lysdioder vill i regel ha lite mer än 3 Volt för att lysa bra så nåt trix får man nog hitta på. Just nu testar jag med en 6 V-diod, och då har jag knökat in 2 små knappcellsbatterier ihop med dom vanlig. Får la inte riktigt plats egentligen. :rolleyes:

PacMan skrev:
Ja, det funkar ju, men vita lysdioder vill i regel ha lite mer än 3 Volt för att lysa bra så nåt trix får man nog hitta på. Just nu testar jag med en 6 V-diod, och då har jag knökat in 2 små knappcellsbatterier ihop med dom vanlig. Får la inte riktigt plats egentligen. :rolleyes:

Blir en jävla lång maglite :rofl

FreddaAbborre skrev:
Blir en jävla lång maglite :rofl

Hehe, ja det är ju det. Har dock kommit fram till att min Maglite inte skulle bli bättre än en LED-nyckelring för 9,90 från Biltema, möjligen skulle batterierna hålla längre.
Därför ska jag nog köpa en näve nyckelringar istället. Det lär täcka mina ficklampsbehov för flera år framåt. :)

PacMan skrev:
vi har lysdioder special på jobbet, framtagna för en av våra kunder. lyser bländande starkt (ont-i-ögonen-kan-inte-titta-bländande) redan vid 1.5 volt. dock så är dessa ytmonterade så dom passar inte rätt i sockeln på magliten.

offtopic, monterade ihop 4 kretskort på 40x40 cm med enbart sådana lysdioder. kopplade sedan ihop dom och provkörde. såg inget mer på den dagen :3freak

CJ900RR skrev:
vi har lysdioder special på jobbet, framtagna för en av våra kunder. lyser bländande starkt (ont-i-ögonen-kan-inte-titta-bländande) redan vid 1.5 volt. dock så är dessa ytmonterade så dom passar inte rätt i sockeln på magliten.

offtopic, monterade ihop 4 kretskort på 40x40 cm med enbart sådana lysdioder. kopplade sedan ihop dom och provkörde. såg inget mer på den dagen :3freak

Med hur många mcd lyser dom? Elfas värsta ligger väl på 3000 tror jag. Lyser nog rätt skapligt det med

steffo skrev:
Med hur många mcd lyser dom? Elfas värsta ligger väl på 3000 tror jag. Lyser nog rätt skapligt det med
vet inte det i huvudet, men jag kan kolla upp det. har dom som sagt på jobbet. dyra var dom i alla fall.

låter ju rätt intresant, hur stark lysdiod borde man minst ha för att det ska löna sig att byta från glödlampa till diod?

Såg i Metro imorse att Clas Olsson säljer en "maglitevariant" med dioder för 49.- Kanske billigare att köpa en sån än att bygga om din gamla maglite?

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8