Led H7, hur är dom?

haltiner

Medlem
Gick med
17 Jun 2016
Hoj
Honda CBR 1000RR inlöst. BMW S1000RR
Funderar på att sätta på led h7 lampor på min hoj.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Och hur lyser dom?
Tips på dom ni tycker är bra mm.

Ingen erfarenhet av H7 men jag har köpt några LED H4 till min endurohoj.

Starkt, vitt ljus men ljusbilden på halvljus är helt kass på de jag köpte så på väg går de inte att använda annat än som helljuslampor.

Jag letar fortfarande efter något bättre men jag vet inte vad det ska bli. Just nu så lutar det åt vanlig halogen H4 på hel/halv på väg och sedan omkopplare till något LED-extraljus i skogen.

Mvh,
Ingvar

Ingen erfarenhet av H7 men jag har köpt några LED H4 till min endurohoj.

Starkt, vitt ljus men ljusbilden på halvljus är helt kass på de jag köpte så på väg går de inte att använda annat än som helljuslampor.

Jag letar fortfarande efter något bättre men jag vet inte vad det ska bli. Just nu så lutar det åt vanlig halogen H4 på hel/halv på väg och sedan omkopplare till något LED-extraljus i skogen.

Mvh,
Ingvar

Hej,

Har du någon länk till den typ av lampa du köpt?
Vilken typ av strålkastare kör du den i (bild kanske)?

Det finns ju en nästintill oändlig mängd kombinationer av ljuskällor och strålkastare, därav min fråga.
Intressant att veta vad det egentligen är du kör med för kombination.

Tack på förhand för ditt förtydligande.

Jag fixar det när jag kommer hem.

Mvh,
Ingvar

Led H7 generation 9 tror jag dom är på nu, har antingen en fläkt eller ett gäng metallflätor på sig för att kyla, dessa tar rätt mycket plats.

Ljusbilden blir väl fortfarande kass i en reflektor avsedd för halogen-lampa?
G
Ganska svart att få till den, det går visserligen oftast att vrida lampan i hållaren, men det är inte ofta det blir perfekt.
Ett annat fenomen är svarta fläckar i ljuset med vissa lampor.

De jag köpte är dessa:
https://www.aliexpress.com/item/New...32709736933.html?spm=2114.13010608.0.0.ZTf6zQ

OBSERVERA att dessa inte har hel/halvljus utan bara två effektlägen 50% och 100%.

En H4 skickar bara ut ljus uppåt på halv, vilket sedan reflekteras nedåt av reflektorn men dessa skickar alltid ut ljus uppåt och nedåt. Det gör att de inte kan användas i trafik annat än i extraljus och det är inte
så många extraljus som har H4-lampor.

Är det trots det någon som är intresserad så kan jag tänka mig att sälja dem till bra pris. Ge mig ett bud i så fall.

Mvh,
Ingvar

- - - Updated - - -

Ljusbilden blir väl fortfarande kass i en reflektor avsedd för halogen-lampa?

Ofta så blir den det.

Ett problem med LEDar är att den del som skickar ut ljuset är ganska lång, om man tittar på dessa t ex
https://www.aliexpress.com/item/New-...608.0.0.ZTf6zQ

så är själva LEDarna ca 10 mm långa mot bara en mm eller så för en glödtråd. Det gör att de inte fokuserar korrekt i en reflektor avsedd för halogen.

Mvh,
Ingvar

Last edited:
För att få bättre ljus..
Extra ljus går ju inte att sätta på en sporthoj.... :D

För att få bättre ljus..
Extra ljus går ju inte att sätta på en sporthoj.... :D
Satsa på det bästa i halogenväg i så fall. Jag satte i Osram Night Breaker i min FJR och den spöade många bilar nattetid :tummenupp Glödlampor blir ju sämre med tiden, och det är stora skillnader i ljusflöde från dom i nyskick också. Det finns ju ett samband mellan ljusutbyte och livslängd, ju starkare ljus desto kortare livslängd pga tunnare tråd som lyser mer, så ofta sitter det mer långlivade saker i original. Det här testet ger ju en liten hint om skillnaderna: http://teknikensvarld.se/vart-test-avslojar-vilka-lampor-som-ger-bast-ljus-pa-bilen-181624/

Super bra då blir det att testa Philips X-treme Vision ska ju vara bäst... :tummenupp

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back