Led blinkers

bergstigarn

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2015
Hoj
Yamaha Sx400 1982
Tjena!
Är de tanken att man ska dela upp den gamla kontakten till 2 honor eller ska jag ta den nya ledblinkersen och göra en hane av den?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

da895f3242e0d50ce3ee654bfb9802a3.jpg

Jag gissar att LED-blinkershanarna(?) till vänster ska kopplas röd till +plus / svart till -minus.

Första åtgärd borde vara att kontrollera vilken spänning som finns i honorna (?) till höger. Plus eller Minus?
Och hur har den gamla blinkersen varit inkopplad?
Med två sladdar till honan/honorna till höger ?
Då måste de om det är två honor vara isolerade från varandra.
Eller är det så att bara en blinkersladd varit kopplad till honorna till höger och en till jord/chassi ?

Idag brukar jord chassi vara kopplat till minus på batteriet. Men jag tror det förekommit på japanska fordon att + plus varit kopplat till jord/chassi.

Hur är det här?
Bra med en multimeter för felsökning / avgöra vad som är plus respektive minus.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/.

Last edited:
Jag gissar att LED-blinkershanarna(?) till vänster ska kopplas röd till +plus / svart till -minus.

Första åtgärd borde vara att kontrollera vilken spänning som finns i honorna (?) till höger. Plus eller Minus?
Och hur har den gamla blinkersen varit inkopplad?
Med två sladdar till honan/honorna till höger ?
Då måste de om det är två honor vara isolerade från varandra.
Eller är det så att bara en blinkersladd varit kopplad till honorna till höger och en till jord/chassi ?

Idag brukar jord chassi vara kopplat till minus på batteriet. Men jag tror det förekommit på japanska fordon att + plus varit kopplat till jord/chassi.

Hur är det här?
Bra med en multimeter för felsökning / avgöra vad som är plus respektive minus.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/.

Så var det! Kan jag då inte bara jorda på samma sätt? Eller kanske inte den nya blinkersen är byggd så?

den med 2 sladdar i (honan!) är mest troligt en delad JORD- mät mot chassie och se om det ligger spänning eller inte över den.
din nya blinkers är ju med sladdfärgen rätt simpel att klura ut= röd/ plus och svart/minus.
inte för att jag är 100 på det- men att bara jorda i chassiet skulle inte jag göra- finns det en plus och en minus draget så skall dom nyttjas.
bytar du till blinkrelä som är last oberoende? eller kör med motstånd på sladden?

(biltema blinkers var sladd färger lite skumt på- en svart och en grå tåt, där grå var +)

//jj

Så var det! Kan jag då inte bara jorda på samma sätt? Eller kanske inte den nya blinkersen är byggd så?

Ja då är det bara att mäta med Multimetern för att se om sladdanslutningen är PLUS eller MINUS när du mäter mot JORD. Så du kopplar Röd sladd till PLUS (vare sig PLUS är sladden med hona eller PLUS är Jord)

19060349417f248bb862f95933b13fde.jpg

Okej fick till de! Men nu så lyser alla lampor samtidigt utan att blinka? Måste jag skaffa ett motstånd och byta ut relät?

Frågan besvarad ett par hundra ggr på SH.
"ALLA blinkar" beror på skillnade i strömförbrukning mellan LED och glödlampor.
Systemet är byggt för glödlampor med hög strömförbrukning och fungerar då bra..
Vid normalblink (med glödlampor) så används faktiskt båda sidors lampor

EDit: Det blå är blinkströmmen, det gröna är den "smygström" som normalt tänder indikator lampan, men inte blinkarna - men som nu även tänder blinkarna pga at börjar lysa vid lägre ström..

Bifogat

• BT-blink-01.jpg
    BT-blink-01.jpg
    126 KB · Visningar: 422
Last edited:
19060349417f248bb862f95933b13fde.jpg

Okej fick till de! Men nu så lyser alla lampor samtidigt utan att blinka? Måste jag skaffa ett motstånd och byta ut relät?

Kahobe har i sin ritning visat hur det är kopplat.
Indikatorlampan ligger mellan höger och vänster blinkers.
Och förut när du hade tex 2 x 10W blinkers på varje sida så kunde den lilla strömmen genom tex 5W indikatorlampa inte tända fel sida blinkers.
Fungerade blinkers förut (dvs blinkers blinkade normalt med lampor) så kopplar du in motstånd. På båda sidorna. Dessa motstånd drar så mycket ström så strömmen genom indikatorlampan inte kan tända fel sida blinkers.
Och motstånden måste dessutom dra så mycket ström (motståndet på blinksidan) så blinkreläet börjar fungerar som det gjorde förut med lampor.

Jag utgår från att alla blinklampor bara tänds när du försöker blinka.
Lyser dom jämt vare sig du försöker blinka eller inte.
Då är det nått annat fel.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...