LED-blinkers vs motstånd fungerar inte

Absolut inte off-topic. Jag tänkte göra det först då jag inte var så förtjust i motstånd och har redan ett led-relä, en billigare variant iof. Läste att jag måste koppla bort kablar från dosan då blinkers-relät inte sitter för sig självt som det gjorde förr i tiden och valde därför motståndsvarianten. Är det samma med relät du köpte?

Till vilken hoj är det?

Jag bytte bara ut mitt befintliga relä mot det nya som jag länkade till.

"Easy Plug & Play installation; replace all the stock Suzuki 7 Pin & 8 Pin flasher relay"
 
12V/27 Ohm = 0.44A, motstånden tar då P=I^2R=5.33W. Lägg till effekten från LEDblinkarna och du ska ha ungefär 21W om blinktakten ska vara samma som förut. Blinkersarna är antagligen bara på ett fåtal watt, så du kommer nog knappt upp i 10 W. Köp motstånd med runt 10 Ohm istället, exakt behöver det inte vara. Eller parallellkoppla två 27Ohmsmotstånd för varje blinker.
 
Motstånden ska ligga parallellt med lampan, du ska alltså ha lasten mellan + och - på blinken. Enligt den där skissen och din första ritning har du ju haft dem monterade rätt, så om de är av rätt resistans så borde det fungera.

Jag tycker dock att 27 ohm låter rätt mycket, så frågan är om det verkligen ska vara så kraftiga motstånd. Om inte "Den Återfödde" kan göra en snabb beräkning så ska jag se om jag kan damma av mina gamla skolkunskaper och återkomma.

Jag köpte två st olika modeller av motstånd då de inte visste vilka jag skulle använda. Den andra modellen har c:a 15 Ohm motstånd så jag kör på dem. Vet inte exakt hur du menar att jag ska koppla, du har inte möjlighet att göra en enkel ritning i paint lite snabbt bara? Är det fortfarande ett motstånd per blinkers som gäller? nu får jag ju två st motstånd så att säga från ett motstånd (2 st 15 Ohms motstånd). Ett motstånd borde ju kunna användas för tex höger bak och vänster bak samtidigt eller är jag ute och cyklar?
 
Till vilken hoj är det?

Jag bytte bara ut mitt befintliga relä mot det nya som jag länkade till.

"Easy Plug & Play installation; replace all the stock Suzuki 7 Pin & 8 Pin flasher relay"

Det är en Suzuki GSXR1000-02. Jag visste inte om att det fanns en sådan ersättare med plug and play utan jag trodde alternativet till motstånd var att klippa bort två kablar från boxen som jag läste och sedan montera standard-ledrelä, därför valde jag att köra motstånd istället. Tack för infon i alla fall :)
 
12V/27 Ohm = 0.44A, motstånden tar då P=I^2R=5.33W. Lägg till effekten från LEDblinkarna och du ska ha ungefär 21W om blinktakten ska vara samma som förut. Blinkersarna är antagligen bara på ett fåtal watt, så du kommer nog knappt upp i 10 W. Köp motstånd med runt 10 Ohm istället, exakt behöver det inte vara. Eller parallellkoppla två 27Ohmsmotstånd för varje blinker.

Tack! Det andra motståndet var ju på 15 Ohm. Led-blinkerserna är på 1,7W Hur blir det då
12V/15 Ohm = 0,8 A P=I^2R ?? upphöjt till 2R.. Äsch, räkna du istället :7peta :lol
 
Jag köpte två st olika modeller av motstånd då de inte visste vilka jag skulle använda. Den andra modellen har c:a 15 Ohm motstånd så jag kör på dem. Vet inte exakt hur du menar att jag ska koppla, du har inte möjlighet att göra en enkel ritning i paint lite snabbt bara? Är det fortfarande ett motstånd per blinkers som gäller? nu får jag ju två st motstånd så att säga från ett motstånd (2 st 15 Ohms motstånd). Ett motstånd borde ju kunna användas för tex höger bak och vänster bak samtidigt eller är jag ute och cyklar?

Mjo, om du kopplar samma motstånd både till höger och vänster bak så kommer de blinka samtidigt, så det går alltså inte.

Du hade kopplat motstånden rätt enligt din ritning i inlägg #4, det enda felet är att motstånden är för kraftiga.

De är på 1,3w

Ok. Original säger du var på 21w, alltså totalt 42w för fram och bak (2*21). De nya blinkarna är på ca 1,5w, totalt 3w för fram och bak. Då behöver du alltså förbränna 42-3w=39w.

Hur mycket motstånd som behövs kan du räkna fram antingen genom att räkna spänning i kvadrat, dividerat med effekten som ska förbrännas. I det här fallet (12*12)/39, vilket ger oss 3,7 ohm. Alltså, 12*12= 144 och 144/39=~3,7.

Om vi använder formeln nedan kan vi räkna åt andra hållet.
12/3,7=3,24
3,24*3,24=~10,5
10,5*3,7=38,85w, alltså ganska nära de 39w du vill förbränna.

Kort sagt så har du för stora resistorer och ju mer effekt de ska döda, ju mindre resistans ska de vara på. Det hela är väldigt bakvänt och väldigt förvirrande för de flesta. För att röra till det ännu mer så ligger det till så att om du parallellkopplar två motstånd så halveras resistansen, medans om du seriekopplar dem så fördubblas resistansen.

Jag tror det får vara allt för idag, vi tar nya tag i morgon. :tummenupp

Tack! Det andra motståndet var ju på 15 Ohm. Led-blinkerserna är på 1,7W Hur blir det då
12V/15 Ohm = 0,8 A P=I^2R ?? upphöjt till 2R.. Äsch, räkna du istället :7peta :lol
 
Last edited:
Tack! Det andra motståndet var ju på 15 Ohm. Led-blinkerserna är på 1,7W Hur blir det då
12V/15 Ohm = 0,8 A P=I^2R ?? upphöjt till 2R.. Äsch, räkna du istället :7peta :lol

Mjo, om du kopplar samma motstånd både till höger och vänster bak så kommer de blinka samtidigt, så det går alltså inte.

Du hade kopplat motstånden rätt enligt din ritning i inlägg #4, det enda felet är att motstånden är för kraftiga.



Ok. Original säger du var på 21w, alltså totalt 42w för fram och bak (2*21). De nya blinkarna är på ca 1,5w, totalt 3w för fram och bak. Då behöver du alltså förbränna 42-3w=39w.

Hur mycket motstånd som behövs kan du räkna fram antingen genom att räkna spänning i kvadrat, dividerat med effekten som ska förbrännas. I det här fallet (12*12)/39, vilket ger oss 3,7 ohm. Alltså, 12*12= 144 och 144/39=~3,7.

Om vi använder formeln nedan kan vi räkna åt andra hållet.
12/3,7=3,24
3,24*3,24=~10,5
10,5*3,7=38,85w, alltså ganska nära de 39w du vill förbränna.

Kort sagt så har du för stora resistorer och ju mer effekt de ska döda, ju mindre resistans ska de vara på. Det hela är väldigt bakvänt och väldigt förvirrande för de flesta. För att röra till det ännu mer så ligger det till så att om du parallellkopplar två motstånd så halveras resistansen, medans om du seriekopplar dem så fördubblas resistansen.

Jag tror det får vara allt för idag, vi tar nya tag i morgon. :tummenupp

Bara för att förtydliga för TS så gäller 3,7 Ohm om du har ett motstånd för hela vänster sida och ett för hela höger sida, dvs två totalt. Då kan du sätta motståndet på antingen fram eller bak på båda sidor. Om du har ett motstånd per blinker blir det 3,7*2=7,4 Ohm som blir det optimala, men små avvikelser från detta är godtagbart då det kommer blinka nära den tänkta takten.

Bifogar en bild på hur det ska kopplas vid varje blinker, högra delen visar vilka kablar från motståndet som ska sättas var
blinkersmotstand.png.
 
Nu förstår jag varför det inte fungerar. Det blir 0 ohm när jag kopplat som jag gjorde, strömmen löper bara igenom. Men hur ska jag koppla detta?

View attachment 429634

När jag kollardin Ohmmätning, så har du mätt 27 Ohm. Det är för stort motstånd.
För effekten blir U * U / R = 14 * 14 / 27 = 196 / 27 = 7 W
Teoretiskt ska ett lämpligt motstånd om du har två 21W glödlampor på varje sida vara på U * U / P = 14 *14 / 21 = 9 Ohm Och du ska två sådana motstånd på varje sida.
I Praktiken ska motstånden vara mindre (dra mer ström) för en glödlampa har kall ett motstånd på mindre än 10 % av varmmotståndet.
Och blinklampan går oavbrutet från kall till varm till kall osv. Jag hade försökt med 2 x 6,8 Ohm på varje sida eller ett på 3,4 Ohm. Men funkade det med normal blinkhastighet när du kopplade in en 21W lampa på ena sidan (jag har fattat rätt ????) så är blinkreläet utformat för 2 x 10 W gissar jag.
Och då skulle ett 6,8 Ohm motstånd på varje sida räcka.
Eller en 21W glödlampa.
Kruxet är att lampor blir varma......När jag står och blinkar vid ett rödljus med SV650S så börjar den grå rök som all fungerande elektronik innehåller stiga upp framme under instrumenten......
Det visade sig att tidigare ägare använt 20 W halogenlampor i krympslang för att ge LED-blinkers rätt hastighet. En lampa till varje sida.
Det gick "bra" för de hängde fritt framför styrhuvudet. Jag skulle inte vilja ha 21W lampor under sadeln.
Men bytte till LED blinkrelä....ville inte se mer grå rök komma upp under instrumenten.
 
Last edited:
Det är nog så att de som snickrar ihop de där mojängerna är lite snåla. Ska man ha en resistor som fixar 15W kontinuerligt (vad de nu blir medelvärdesbildat 2*21W minus LED blinkers gånger blink-blink) så blir det en rätt så stor resistor rent fysiskt, den ska ha kylning via luft eller ännu bättre metall.
Då chansar man på att en längre belastning räcker och resistorn blir inte så varm - men är då blinkrelät lite känsligt så detekterar den inte det hela som en lampa.
Ganska logiskt, om det bara är 21W på kretsen har en lampa gått sönder och den ska blinka snabbt. Med 2st 27ohm + 2st LED är du i regionen för en lampa.
 
Är det så att du har 4 st "27 Ohms" motstånd och det funkade få normal blinkhastighet med en 21W lampa inkopplad på ena sidan borde alla 4 "27 Ohms" motstånd inkopplade på ena sidan få den sidan att blinka normalt för
27 Ohm / 4 = 6,2 Ohm vilket väl är ungefär vad en blinkande 21W lampa kan ha i genomsnitt som motstånd.
Lampan växlar ju mellan kallmotstånd och varmmotstånd som blinklampa.
 
När jag kollardin Ohmmätning, så har du mätt 27 Ohm. Det är för stort motstånd.
För effekten blir U * U / R = 14 * 14 / 27 = 196 / 27 = 7 W
Teoretiskt ska ett lämpligt motstånd om du har två 21W glödlampor på varje sida vara på U * U / P = 14 *14 / 21 = 9 Ohm Och du ska två sådana motstånd på varje sida.
I Praktiken ska motstånden vara mindre (dra mer ström) för en glödlampa har kall ett motstånd på mindre än 10 % av varmmotståndet.
Och blinklampan går oavbrutet från kall till varm till kall osv. Jag hade försökt med 2 x 6,8 Ohm på varje sida eller ett på 3,4 Ohm. Men funkade det med normal blinkhastighet när du kopplade in en 21W lampa på ena sidan (jag har fattat rätt ????) så är blinkreläet utformat för 2 x 10 W gissar jag.
Och då skulle ett 6,8 Ohm motstånd på varje sida räcka.
Eller en 21W glödlampa.
Kruxet är att lampor blir varma......När jag står och blinkar vid ett rödljus med SV650S så börjar den grå rök som all fungerande elektronik innehåller stiga upp framme under instrumenten......
Det visade sig att tidigare ägare använt 20 W halogenlampor i krympslang för att ge LED-blinkers rätt hastighet. En lampa till varje sida.
Det gick "bra" för de hängde fritt framför styrhuvudet. Jag skulle inte vilja ha 21W lampor under sadeln.
Men bytte till LED blinkrelä....ville inte se mer grå rök komma upp under instrumenten.
Visst blir det varmt, men motstånd är inte bättre, de blir lika varma eller ännu varmare än lampor (lampor kan stråla bort en del av energin i form av ljus, i ett motstånd blir all energi värme). Ett LED-blinkrelä är ju bäst.

Det är nog så att de som snickrar ihop de där mojängerna är lite snåla. Ska man ha en resistor som fixar 15W kontinuerligt (vad de nu blir medelvärdesbildat 2*21W minus LED blinkers gånger blink-blink) så blir det en rätt så stor resistor rent fysiskt, den ska ha kylning via luft eller ännu bättre metall.
Då chansar man på att en längre belastning räcker och resistorn blir inte så varm - men är då blinkrelät lite känsligt så detekterar den inte det hela som en lampa.
Ganska logiskt, om det bara är 21W på kretsen har en lampa gått sönder och den ska blinka snabbt. Med 2st 27ohm + 2st LED är du i regionen för en lampa.
Vanliga blinkrelän har ingen smart elektronik i sig som detekterar lampor eller inte, utan de är "dumma" och ger bara en blinktakt ungefär proportionell mot resistansen i kretsen den driver. Ett 27 Ohm-motstånd per lampa hade inte funkat med ett lastberoende relä oavsett fabrikat, om det från början skulle vara 21 W per lampa.
 
Mjo, om du kopplar samma motstånd både till höger och vänster bak så kommer de blinka samtidigt, så det går alltså inte.

Du hade kopplat motstånden rätt enligt din ritning i inlägg #4, det enda felet är att motstånden är för kraftiga.


Ok. Original säger du var på 21w, alltså totalt 42w för fram och bak (2*21). De nya blinkarna är på ca 1,5w, totalt 3w för fram och bak. Då behöver du alltså förbränna 42-3w=39w.

Hur mycket motstånd som behövs kan du räkna fram antingen genom att räkna spänning i kvadrat, dividerat med effekten som ska förbrännas. I det här fallet (12*12)/39, vilket ger oss 3,7 ohm. Alltså, 12*12= 144 och 144/39=~3,7.

Om vi använder formeln nedan kan vi räkna åt andra hållet.
12/3,7=3,24
3,24*3,24=~10,5
10,5*3,7=38,85w, alltså ganska nära de 39w du vill förbränna.

Kort sagt så har du för stora resistorer och ju mer effekt de ska döda, ju mindre resistans ska de vara på. Det hela är väldigt bakvänt och väldigt förvirrande för de flesta. För att röra till det ännu mer så ligger det till så att om du parallellkopplar två motstånd så halveras resistansen, medans om du seriekopplar dem så fördubblas resistansen.

Jag tror det får vara allt för idag, vi tar nya tag i morgon. :tummenupp

Superschysst med allas svar, verkligen! :tummenupp :) När jag fick veta om blinkersrelät som är anpassat för hojen utan att behöva klippa kablar så har jag faktiskt beställt ett sådant. :banana
 
Bara för att förtydliga för TS så gäller 3,7 Ohm om du har ett motstånd för hela vänster sida och ett för hela höger sida, dvs två totalt. Då kan du sätta motståndet på antingen fram eller bak på båda sidor. Om du har ett motstånd per blinker blir det 3,7*2=7,4 Ohm som blir det optimala, men små avvikelser från detta är godtagbart då det kommer blinka nära den tänkta takten.

Bifogar en bild på hur det ska kopplas vid varje blinker, högra delen visar vilka kablar från motståndet som ska sättas var
View attachment 429644.

Tack du med! Mina motstånd hade ju Ohm-motstånd tvärtom din bild, konstigt!, men nu väntar jag på blinkersrelät i alla fall :)
 
Fungerar perfekt nu med blinkersrelät som jag fick! Det var nog smidigaste lösningen helt klart. Stort tack för hjälpen med motstånden allihop, känns dock som att de mostånden jag köpt hade en konstig lösning med tanke på hur Ohm-mätningen blev på dem.
 
Back
Top