LED-blinkers vs motstånd fungerar inte

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Nej, inte blinkersfråga igen! :banana

Har ett konstigt fenomen. Har köpt motstånd till LED-blinkers och kopplat in dessa men inget händer. Köpt 4st av varje sort eftersom mc-affären inte visste vilka som ska användas. Jag gissade på RGR0002 eftersom det tidigare var 21W lampor på hojen (GSXR1000) Har kopplat in 4st rgr0002 till varje blinkers men blinkerserna blinkar i samma hysteriska takt som tidigare. Även provat med 4st RGR0001 med samma resultat. Motstånden blir varma som de ska när blinkersen stått en stund så motstånden verkar fungera och blinkerserna blinkar.

Varför, varför, varför????

20160423_125846.jpg
 
Aaah, nu är det vår!
Var kopplade du in motstånden? Parallellt el serie?
 
Öppna tejpen på dom och kolla hur dessa är ihoplödda, somliga är det kron-kortis i.

Hmm, har ju alltså köpt 8st, alla kan ju inte vara knas, de blir ju varma som de ska när blinkersen använts en stund. Hur mäter man upp dem på rätt sätt när det är 4 utgående kablar?
 
Hmm, har ju alltså köpt 8st, alla kan ju inte vara knas, de blir ju varma som de ska när blinkersen använts en stund. Hur mäter man upp dem på rätt sätt när det är 4 utgående kablar?
Med multimeter.
Två, förslagsvis de svarta, bör ju inte ha nåt motstånd alls, alltså minuskablar.
Den andra bör då ha ett specifikt motstånd, vilket kan jag inte gissa.
 
Med multimeter.
Två, förslagsvis de svarta, bör ju inte ha nåt motstånd alls, alltså minuskablar.
Den andra bör då ha ett specifikt motstånd, vilket kan jag inte gissa.

Ok, får kolla det. Men det är ju rätt kopplat enligt bilden eller hur? När ni undrar om parallellt eller seriekopplat, hur ska man kunna koppla in motstånd med 4st kablar på annat sätt än som jag ritat? Kopplar jag fel så lyser inte blinkerserna helt enkelt, lyser blinkerserna så är det ju rätt inkopplat.
 
Vissa motstånd har ju bara två utgående kablar och då kopplar man ju parallellt, men dessa motstånd har ju 4 utgående kablar så då har jag kopplat dem så här. Ett motstånd per blinkers.

View attachment 429626

Det är inte så enkelt att det räcker med ett motstånd per sida på hojen? Så att två kablar på motståndet är till blinkersen fram vänster sida och två är till blinkersen vänster bak?
Tex den gula kabeln direkt in på plus och den svarta på jord i kopplinsstycket.
Står ju faktiskt "par" på påsen så borde ju vara ett per sida.
 
Last edited:
Ok, får kolla det. Men det är ju rätt kopplat enligt bilden eller hur? När ni undrar om parallellt eller seriekopplat, hur ska man kunna koppla in motstånd med 4st kablar på annat sätt än som jag ritat? Kopplar jag fel så lyser inte blinkerserna helt enkelt, lyser blinkerserna så är det ju rätt inkopplat.

Jag tror faktiskt att du kan ha kopplat fel. Utan att vara helt säker kan det mycket väl vara så att de två kablarna på var sida är anslutna till samma pol på motståndet. Om du mäter mellan trådarna som går in på samma sida ska du i så fall inte ha någon resistans alls, men om du mäter på en tråd på var sida ska du få utslag på x ohm.
 
Last edited:
Gissar när jag ser "motstånden" att gul hane ska kopplas till PLUS från hojen och svart hane ska kopplas till MINUS från hojen.
# Sedan kopplar du
den sladd på LED blinkers som ska till PLUS till gul hona från "motståndet"
och
den sladd på LED blinkers som ska till MINUS till svart hona från "motståndet"

# Det kan vara så att LED blinkers innehåller en likriktare med 4 dioder och då spelar det ingen roll vilken av sladdarna från LED som kopplas till motståndets gula respektive svarta honor.

Börja med enbart ett motstånd på varje sida för de här "automatiska" blinkreläerna kan innehålla varning både
för lampa har slocknat
och
"kortis" i blinkerskablaget, d.v.s. det dras för mycket ström

Och felsignalen är densamma, blinkar lite mer än dubbelt så fort,
oavsett om det dras för lite ström eller för mycket ström !

Här är beskrivning om hur de "automatiska" blinkreläen fungerar, de som larmar för både för hög ström och för låg ström.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...oende-rel%E4&p=6243113&highlight=#post6243113
 
Nej, inte blinkersfråga igen! :banana

Har ett konstigt fenomen. Har köpt motstånd till LED-blinkers och kopplat in dessa men inget händer. Köpt 4st av varje sort eftersom mc-affären inte visste vilka som ska användas. Jag gissade på RGR0002 eftersom det tidigare var 21W lampor på hojen (GSXR1000) Har kopplat in 4st rgr0002 till varje blinkers men blinkerserna blinkar i samma hysteriska takt som tidigare. Även provat med 4st RGR0001 med samma resultat. Motstånden blir varma som de ska när blinkersen stått en stund så motstånden verkar fungera och blinkerserna blinkar.

Varför, varför, varför????

View attachment 429625

Lite offtopic men smidigare än koppla motstånd iallafall..

Jag köpte ett relä för led-blinkers till min.. tog några dagar och kostade typ 200kr inkl frakt.
tex:
http://www.ebay.com/itm/7-Pin-LED-I...ash=item33b5c8c082:g:APIAAOSwLVZV0G3O&vxp=mtr
 
Jag tror faktiskt att du kan ha kopplat fel. Utan att vara helt säker kan det mycket väl vara så att de två kablarna på var sida är anslutna till samma pol på motståndet. Om du mäter mellan trådarna som går in på samma sida ska du i så fall inte ha någon resistans alls, men om du mäter på en tråd på var sida ska du få utslag på x ohm.

Nu förstår jag varför det inte fungerar. Det blir 0 ohm när jag kopplat som jag gjorde, strömmen löper bara igenom. Men hur ska jag koppla detta?

002.jpg
 
Lite offtopic men smidigare än koppla motstånd iallafall..

Jag köpte ett relä för led-blinkers till min.. tog några dagar och kostade typ 200kr inkl frakt.
tex:
http://www.ebay.com/itm/7-Pin-LED-I...ash=item33b5c8c082:g:APIAAOSwLVZV0G3O&vxp=mtr

Absolut inte off-topic. Jag tänkte göra det först då jag inte var så förtjust i motstånd och har redan ett led-relä, en billigare variant iof. Läste att jag måste koppla bort kablar från dosan då blinkers-relät inte sitter för sig självt som det gjorde förr i tiden och valde därför motståndsvarianten. Är det samma med relät du köpte?
 
Gissar när jag ser "motstånden" att gul hane ska kopplas till PLUS från hojen och svart hane ska kopplas till MINUS från hojen.
# Sedan kopplar du
den sladd på LED blinkers som ska till PLUS till gul hona från "motståndet"
och
den sladd på LED blinkers som ska till MINUS till svart hona från "motståndet"

# Det kan vara så att LED blinkers innehåller en likriktare med 4 dioder och då spelar det ingen roll vilken av sladdarna från LED som kopplas till motståndets gula respektive svarta honor.

Börja med enbart ett motstånd på varje sida för de här "automatiska" blinkreläerna kan innehålla varning både
för lampa har slocknat
och
"kortis" i blinkerskablaget, d.v.s. det dras för mycket ström

Och felsignalen är densamma, blinkar lite mer än dubbelt så fort,
oavsett om det dras för lite ström eller för mycket ström !

Här är beskrivning om hur de "automatiska" blinkreläen fungerar, de som larmar för både för hög ström och för låg ström.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...oende-rel%E4&p=6243113&highlight=#post6243113

Tack för all info!! :) Kika gärna på bilden jag la upp med Ohm-mätningen ifall det kan vara intressant info. Jag började med ett motstånd och sedan två, därefter 4. Gjorde likadant med båda typerna av motstånd utan framgång. Intressant är också att jag provat att koppla in en 21w lampa på ena sidan tillsammans med ledblinkerernsa och då blinker allt som det ska, då jag fått ner motståndet, men man vill gärna inte ha 2st 21w lampor ligga och blinka under passagerarcutsen även om det är en lösning :gnissla
 
Du hade kopplat rätt så som du gjort. Då får du ju en resistor på 270ohm som ligger paralellt med din LED.

Edit, men 270ohm låter på tok för högt ;)
 
Last edited:
Nu förstår jag varför det inte fungerar. Det blir 0 ohm när jag kopplat som jag gjorde, strömmen löper bara igenom. Men hur ska jag koppla detta?

View attachment 429634

Motstånden ska ligga parallellt med lampan, du ska alltså ha lasten mellan + och - på blinken. Enligt den där skissen och din första ritning har du ju haft dem monterade rätt, så om de är av rätt resistans så borde det fungera.

Jag tycker dock att 27 ohm låter rätt mycket, så frågan är om det verkligen ska vara så kraftiga motstånd. Om inte "Den Återfödde" kan göra en snabb beräkning så ska jag se om jag kan damma av mina gamla skolkunskaper och återkomma.
 
Du hade kopplat rätt så som du gjort. Då får du ju en resistor på 270ohm som ligger paralellt med din LED.

Edit, men 270ohm låter på tok för högt ;)

27 Ohm står det jue. :7peta

Men jag tycker 27 och låter för mycket också.
 
Last edited:
Tack för all info!! :) Kika gärna på bilden jag la upp med Ohm-mätningen ifall det kan vara intressant info. Jag började med ett motstånd och sedan två, därefter 4. Gjorde likadant med båda typerna av motstånd utan framgång. Intressant är också att jag provat att koppla in en 21w lampa på ena sidan tillsammans med ledblinkerernsa och då blinker allt som det ska, då jag fått ner motståndet, men man vill gärna inte ha 2st 21w lampor ligga och blinka under passagerarcutsen även om det är en lösning :gnissla

Hur mycket effekt (W) är LED-blinkarna på?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top