LED blinkers vs Glödlampa

Roary

Kamphundsägare
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Thruxton -06
Hur viktigt är det igentligen med LED blinkers? Jag har svårt att hitta snygga LED miniblinkers till bra pris, de flesta är väl dyra medan vanliga glödlampeminiblinkers finns i schysst design till mycket bra priser.

Det känns som om en glödlampeblinkers syns lite dåligt och jag vill inte snåla på säkerheten. Hur stor skillnad blir det med led? Är det det som gäller?
 
Har man bara en ordentlig glödlampa i så blir det hyggligt. 21W nånstans. Tror det finns halogenlampor på 23w? till småbinkers om man inte har storlampsfattning (ba15S)
 
Dom miniblinkersar jag har fram på min har 21W halogenlampa, och dom syns bättre än dom tre gånger så stora orginalblinkarna.
Diodblinkarna jag har bak syns lika bra.

Billiga bra glödlampsminisar har artikelnr 15-920 hos Duells (249:- paret)
Dom vibbar sönder glödlamporna bak på min motorcykel, och glasen går sönder när man byter lampa, lyckligtvis kostar nya glas bara 30:- st.
15-920.jpg


Diodblinkarna bak tål vibbar bättre och heter 15-936 och kostar 595:-/ paret.
(hittar ingen bra bild på dom)
 
Känns som om det är lika bra att köpa LED då.. Att dom tål vibrationer bättre hade jag inte ens beaktat, men det är ett stort plus. Sen torde de ha en betydligt längre livslängd än glödlampa.

Hittade denna på bikersneed:

EX14.jpg


För 349:- paret. E-märkt.
 
Känns som om det är lika bra att köpa LED då.. Att dom tål vibrationer bättre hade jag inte ens beaktat, men det är ett stort plus. Sen torde de ha en betydligt längre livslängd än glödlampa.

Hittade denna på bikersneed:

EX14.jpg


För 349:- paret. E-märkt.

Dom funkar säkert utmärkt, men tänk på att du kan behöva antingen ett motstånd (#15-943) för att "lura" blinkersreläet att det sitter en glödlampa där, eller ett lastoberoende relä (#3131) för att blinkersen ska blinka i normaltakt.

(EDIT) Nya hojar kan ha lastoberoende relä från fabrik.
 
Aldrig bytt en lampa på någon av de hojjar jag ägt!

Men LED är att föredra varje dag - mest för tekniken då, eftersom en billigare halogenare fungerar smärtfritt fortfarande!
 
Aldrig bytt en lampa på någon av de hojjar jag ägt!

Men LED är att föredra varje dag - mest för tekniken då, eftersom en billigare halogenare fungerar smärtfritt fortfarande!

Dom minisar jag la upp bild på (15-920) fungerar utmärkt fram för mig, medans bak blir det resonansvibrationer i plasten som knäcker lamporna.
"Gummi" armen på dom blinkersarna är stenhård, jag hade planer på att göra eget mellanlägg i gummi för att dom skulle hålla bättre, men bytte till dioder istället.
 
Dessa är fina. Polarn har ett par sådana.

OCT-101_ShiftLed_vilkku-ISO_000.jpg

Dom är väldigt snygga, jag har funderat på dem med, men jag tänker byta baklyset mot ett vitt LED lyse och vill ha helt vita blinkers.

Hojen är svart, vit och chrome, jag tror att det kommer att bli grymt snyggt med bara dessa färger, inget rött och orange som stör. Jag har beställt nya svarta speglar och med svart/vita blinkers (orginal är chrome/orange) kommer lite av glidarkänslan försvinna och hojen kännas mer räääääs,
 
Dom är väldigt snygga, jag har funderat på dem med, men jag tänker byta baklyset mot ett vitt LED lyse och vill ha helt vita blinkers.

Hojen är svart, vit och chrome, jag tror att det kommer att bli grymt snyggt med bara dessa färger, inget rött och orange som stör. Jag har beställt nya svarta speglar och med svart/vita blinkers (orginal är chrome/orange) kommer lite av glidarkänslan försvinna och hojen kännas mer räääääs,

Dom diodblinkersar jag har (15-936) är väldigt lika dom på bilden men utan den orangea flärpen längst ut och E-godkända.
Dom spolformade du la ut tycker jag blir för små och formen passar inte riktigt in på min hoj, den kanske passar på din.
 
Det här rör iofs inte LED vs glödlampsfrågan.. Men kan vara ett bra tips ändå.

Vissa mindre blinkers, jag tror de är vanliga på Buell-hojar, har såpass lite plats innanför glaset att vanliga 20+ W-glödlampor inte får plats.. Men det finns extra korta lampor att köpa på t ex http://www.bikeline.se/ (fel sorts hojar, jag vet, men sålänge de har saker man behöver så får det vara OK ändå).. Då slipper man problem med att lamporna blinkar i fel takt efter blinkersbyte.
 
Känns som om det är lika bra att köpa LED då.. Att dom tål vibrationer bättre hade jag inte ens beaktat, men det är ett stort plus. Sen torde de ha en betydligt längre livslängd än glödlampa.

Hittade denna på bikersneed:

EX14.jpg


För 349:- paret. E-märkt.

Denna går INTE igenom besiktningen i Helsingborg. :fakta

Den är "ljus orange" i ljuset och det gillar de inte... :rolleyes:

:hej
 
Inte tillräckligt orange? Vaf.. Sicka dårar. Ska vi börja nyansklassa all skit nu. Jag tycker inte att nya xenonbilljus är tillräckligt vitt eller gult, kan man underkänna dom då.. Mupp beteende.

mina sådana rullar för övrigt vackert genom provhallen. (förutom att en dog för ett tag sen vid en liten krasch..)
 
Är dom E-godkända så är dom, bara att tillkalla stationschefen.

Jo du kan ju försöka.
15 minuters diskussion, med flera påpekandes att de är E-godkända, + att andra besiktningsmän tillkallades.

Blev n 1:a.
Man besiktigar ju bara vartanant år så...

Inte tillräckligt orange? Vaf.. Sicka dårar. Ska vi börja nyansklassa all skit nu. Jag tycker inte att nya xenonbilljus är tillräckligt vitt eller gult, kan man underkänna dom då.. Mupp beteende.


mina sådana rullar för övrigt vackert genom provhallen. (förutom att en dog för ett tag sen vid en liten krasch..)

De borde rulla igenom, de är ju E-godkända.
Men det verkar inte vara någon garanti. E-godkända eller inte, det är ju igentligen skitsamma, det är funktionen som bör räknas. imho.


Skitsamma för min del, jag fick ett par nya av WW som gick igenom på hans året innan. Som bonus så är de nya snyggare :tummenupp


Ang. Xenon finns det säkert något reglerat vilken färg de ska ha :hihi
 
Last edited:
Sådär, monterat och klar. Det blev blinkarna från bikersneed. Dom var tom smäckrare i verkligheten än dom såg ut på bild. Och dom är som sagt gjorda av metall och käns grymt gedigna.

så här blev det:
Innan:

n564076661_178508_6007.jpg

Efter:

n564076661_213332_4542.jpg
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top