LED-blinkers utan motstånd?

volle

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2013
Hoj
1981 Honda CB750F
Vet att det finns tusentals trådar ang ledblinkers, men jag hittade inga konkreta svar.
Jag bygger caferacer av min Honda CB750F -81 och är osäker på hur jag ska få det att fungera med led-blinkers. Jag vill slippa montera motstånd - borde det inte gå att lösa enbart med att byta till ett lastoberoende relä?

Jag har köpt ett sådant relä och monterat, men när jag testar blinka nu lyser båda sidor konstant. Gissar att strömmen går bakvägen genom indikatorlampan och att det är därför det lyser på båda sidor? Hur löser jag detta? Vill ju fortf. ha kvar indikatorlampan..

Läst att man kan lösa det genom att montera dioder?
Kan någon förklara hur och gärna länka till vilka dioder jag ska köpa och var isf tack!

Tacksam för svar,
//Johan

Nu är jag långt ifrån en stjärna på sånt här, men ELFA brukar ju va ganska vänliga på att hjälpa till.
Eller så köper du typ Biltemas motstånd å plockar isär så det tar mindre plats (för jag antar att det e där skon klämmer, att du inte vill att nått ska synas), då deras är en ganska stor klump.
Polaren gjorde de på sin Ducati, tog isär det gjorde dock om på nå vis å tejpade ihop skiten å gömde de på nå bra ställe.

Last edited:
Har du nått elschema över hojen? Det borde funka med lastoberoende relä, jag har det på min. Ska kolla om jag hittar nått elschema och se om jag kan lista ut nått

Har du nått elschema över hojen? Det borde funka med lastoberoende relä, jag har det på min. Ska kolla om jag hittar nått elschema och se om jag kan lista ut nått
Lastoberoende relä påverkar inte ind lampans "felfunktion".
Måste lösas på annat sätt
TS har fått PM i frågan.

Nä, tycker inte det heller! Noterade i elschemat att det är 2 lysfunktioner i de främre blnikersen, blir dock inte riktigt klok på varför, men som jag tolkar schemat så lyser de hela tiden när blinkersswitchen är i neutral, och vid högerblink lyser den vänstra konstant och vice versa. Om TS har kopplat in blinkersen på den tåten istället för den som kommer från relät så kommer det att lysa konstant. Får inte riktigt ihop det med felbeskrivningen, men kolla om det finns flera olika kablar att välja mellan fram, det ska vara de helfärgade enligt schemat.

Ett försök

Bifogat

• Blinkerskoppling-Rev2.jpg
    Blinkerskoppling-Rev2.jpg
    106.2 KB · Visningar: 287
  • Blinkerskoppling-Rev1.jpg
    Blinkerskoppling-Rev1.jpg
    79.9 KB · Visningar: 366
Last edited:
100% rätt mr Reborn. Du är nog den ende jag litar på betr "el" i forumet, här finns alltför många hemmaexperter..
Fler borde också läsa reglerna för "svar" i teknikforumet!:smasha
Å jag slapp rita det själv.
TS har fått hjälp.

Stort tack Denåterfödde och Kahobe!! :) Nu borde jag få ihop detta!

BT 42200 79,90 blinkrelä för LED blinkers, Kan det vara något ? :)

Kan meddela att det fungerade kanon med dioder och lastoberoende relä! Nu blinkar det som det ska och indikatorlampan funkar, tack för hjälpen återigen! För övrigt körde jag med dioderna från Kjell & Co.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing