LED-blinkers KTM, alla blinkar samtidigt

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Har köpt LED-blinkers till min Kotte och passande blinkrelä. När jag blinker åt höger eller vänster blinkar alla fyra lamporna. Hur får jag bort detta?
 
Det är för att strömmen som går genom blinkersidikatorn räcker även för att tända motsatta sidas blinkers.
 
köp effektmotstånd och lägg över blinkersen, gör man normalt när man inte byter relä
 
Reläet är bytt till icke motståndsberoende.
Vilket betyder att det får rätt blinkfrekvens med LED.
Men problemet med en gemensam blinkerslampa kopplad mellan vänster och höger sida blinkers löses inte med "LED-relä/Effektoberoende relä".
Den normala funktionen för blinkerslampan i den här kopplingen är ju att vid vänsterblink
så får "blinkerslampan" 12Volt från vänster sida och andra sidan är i praktiken jordad genom att den är kopplad till två st 10W/20W blinkerslampor. Dessa "höger sida blinkers" tänds inte av den "låga" strömmen genom blinkersindikatorlampan men för blinkersindikatorlampan som drar låg ström/har låg effekt så blir "höger sida blinkers" i praktiken en kortis till "jord". För höger sida blinkers lampor har mycket högre effekt än blinkerslampan.
Du behöver för att
få blinkerindikatorslampan att fungera
för att slippa att vänsterLEDblinker också tänder högerLEDblinker
effektmotstånd på båda sidorna.
Det kan räcka med två motstånd från biltema för att lösa dina två problem.
Ett till varje sida.
Men ingen garanti. Du kan behöva 4 st. Två till varje sida.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ch-Belysning/Motstand-for-diodblinkers-42202/
 
Last edited:
Vilket betyder att det får rätt blinkfrekvens med LED.
Men problemet med en gemensam blinkerslampa kopplad mellan vänster och höger sida blinkers löses inte med "LED-relä/Effektoberoende relä".
Den normala funktionen för blinkerslampan i den här kopplingen är ju att vid vänsterblink
så får "blinkerslampan" 12Volt från vänster sida och andra sidan är i praktiken jordad genom att den är kopplad till två st 10W/20W blinkerslampor. Dessa "höger sida blinkers" tänds inte av den "låga" strömmen genom blinkersindikatorlampan men för blinkersindikatorlampan som drar låg ström/har låg effekt så blir "höger sida blinkers" i praktiken en kortis till "jord". För höger sida blinkers lampor har mycket högre effekt än blinkerslampan.
Du behöver för att
få blinkerindikatorslampan att fungera
för att slippa att vänsterLEDblinker också tänder högerLEDblinker
effektmotstånd på båda sidorna.
Det kan räcka med två motstånd från biltema för att lösa dina två problem.
Ett till varje sida.
Men ingen garanti. Du kan behöva 4 st. Två till varje sida.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ch-Belysning/Motstand-for-diodblinkers-42202/

Tack för mycket bra svar! Testade idag att helt enkelt ta bort indikatorlampan, då började det funka :) Behövde får det att funka lite snabbt o lätt för besiktningen. Ska köpa mig lite motstånd o löda dit på varje blinkers! :tummenupp
 
Eller så kopplar du in 2st indikator lampor när du skall besiktiga
 
Sätt två dioder (typ en envägs komponent för strömmen) finns på Kjell. Har för mig att jag läste mig till i en annan tråd vilka. Så sök och du skall finna.
 
Eller så kopplar du in 2st indikator lampor när du skall besiktiga

Dom tittade faktiskt inte alls på indikatorlamporna lustigt nog :)

Sätt två dioder (typ en envägs komponent för strömmen) finns på Kjell. Har för mig att jag läste mig till i en annan tråd vilka. Så sök och du skall finna.

Jo jag funderade på det med men frågan är om det funkar iom att vanligtvis så ska ju strömmen kunna flöda genom där men då sitter det ju lampor som är mer svårtända och då har man inte det här problemet, om man sätter dioder så blir det ju inget strömflöde åt det ena eller andra hållet och då borde lampan inte funka ändå.
 
Tack för mycket bra svar! Testade idag att helt enkelt ta bort indikatorlampan, då började det funka :) Behövde får det att funka lite snabbt o lätt för besiktningen. Ska köpa mig lite motstånd o löda dit på varje blinkers! :tummenupp

Det var ju en bra metod #ta bort indikatorlampan" för att bevisa att det är strömmen genom indikatorlampan som tänder "den andra sidans LED blinkers".
Bifogar två princip kopplingsschema för blinkers.
Det ena är den typen du har med indikatorlampa mellan höger och vänster blinker.
Det andra är hur man med två dioder kan få indikatorlampan att fungera utan att det kan gå ström till andra sidans LED-blinkers. Kan kanske ge några ideer.
Som alternativ till motstånd.
Blev nått strul med kopplingsschemana....tydligen löst.
 

Bifogat

  • Blinkerskoppling-Rev1.jpg
    Blinkerskoppling-Rev1.jpg
    79.9 KB · Visningar: 446
Last edited:
Det var ju en bra metod #ta bort indikatorlampan" för att bevisa att det är strömmen genom indikatorlampan som tänder "den andra sidans LED blinkers".
Bifogar två princip kopplingsschema för blinkers.
Det ena är den typen du har med indikatorlampa mellan höger och vänster blinker.
Det andra är hur man med två dioder kan få indikatorlampan att fungera utan att det kan gå ström till andra sidans LED-blinkers. Kan kanske ge några ideer.
Som alternativ till motstånd.
Blev nått strul med kopplingsschemana....tydligen löst.

Tack så mycket!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top