LED-blinkers + hjälp (såklart)

dek

Medlem
Gick med
17 Jul 2007
Hoj
Fulmoddad nittiotals CB750 ala caféflört
Jag har monterat led-blinkers på min Honda CB750 (sevenfifty) -93 och får såklart det inte att funka. Först fick jag inte igång dem alls men jag köpte idag ett annat relä och nu får jag iaf dem att lysa och/eller blinka. När de väl blinkar gör de det i rätt takt men jag får inte till blink höger/vänster. Antingen blinkar alla eller så blinkar bara en i fram eller en i bak osv.

Jag har inte riktigt koll på (uppenbarligen) hur jag skall koppla för att få det att lira.

Hjälp mottages!

Bifogat

• IMG_20130515_212030.jpg
    IMG_20130515_212030.jpg
    241.4 KB · Visningar: 388
  • IMG_20130515_212057.jpg
    IMG_20130515_212057.jpg
    234 KB · Visningar: 224
Men om det är ett lastoberoende relä så borde det väl bara vara att koppla in på samma sätt som orginalblinkers var inkopplade?

Men om det är ett lastoberoende relä så borde det väl bara vara att koppla in på samma sätt som orginalblinkers var inkopplade?

Det trodde jag med men jag var inte med när blinkers fram monterades av. Tog dock bilder hur det var kopplat bak.

Har testat alla möjliga kombinationer men :huvet

Relä:t är köpt hos Honda-handlare och det följde med en adapter som lirar med min originalkontakt (sockerbiten).

De gula/svarta kablarna där i bilden under lamphuset är till respektive LED-blinkers då eller? Och kabeln mellan dessa med grön/grå/orange är orginalkablaget för blinkers? De borde ju logisktvis vara höger/vänster/jord.

Gula/svarta är till blinkers ja. De andra är kablarna från hojen. Med tanke på att jag kopplar alla möjliga variationer utan att få det att lira, hur skulle du ha kopplat dessa kablar? Påverkar hur jag kopplar i fram även blinkers bak?

Det borde ju vara en kabelkanal med tre kablar av samma färg där bak.

Jag gissar bara nu. Men grå skall gå till svarta kablarna (båda två), den gröna/orangea skall gå till de gula. Vilken som skall till vilken får du testa dig fram genom att se att rätt sida blinkar när du testar blinkersfunktionen på hojen.

Den bilden du har under sadeln, är rätt svårt att se färgerna på kablarna där eftersom blixten frätt ut färginformationen. Men det ser ju ut som om att motsvarande kabel som fram (grön/grå/orange) redan har delats upp i fyra sladdar, dvs grå grenar ut i två nya sladdar.

Men den gråa fram är bara en enkelkoppling, endast den gröna har en dubbelkoppling, skall jag dra på en dubbelsko på den gråa?

Såg nu att det går tre kablar in i kopplingshanen som jag kör in i sockerbiten till reläet men endast två till själva reläet? Den tredje gröna på reläet var lös och jag antog att det var jord.

Ah... missade att kolla hur de plast/gummiklädda kopplingarna såg ut. Är dessa kopplingar orginal förresten? Jag försökte kolla efter standardiserade färgval för kablar och där verkade grå tyda på jord. Om du har en multimeter och möjlighet att följa kablarna så kan detta underlätta för att lista ut vad som går var.

Men oavsett så måste väl ändå de tre färgerna där fram vara höger/vänster/jord, och även om vi inte vet vilken som är vilken så är det inte så många olika alternativ att det skulle ta allt för lång tid för dig att testa dig fram? Fast du sade ju att du redan gjort detta.

Skall jag vara helt ärlig så vet jag inte exakt hur det lastoberoende reläet fungerar. Kan man t.ex. enbart ha en blinkers inkopplad och förvänta sig att det skall fungera? Eller måste alla vara inkopplade? Kan ju tycka att det borde inte spela någon roll om det är just lastoberoende?

Fan, jag känner att jag är på tok för lost för det här, tacksam för hjälpen dock :)

Jag uppgav mitt problem i butiken och de sålde på mig detta relä, jag vet inte heller hur det fungerar.

Har taskigt ljus i mitt garage därav blixt men jag tog en till bild på hur kablarna ser ut där de delas mot relä och mot blinkers bak.

Grå/grön/svartbrun går till reläkopplingen. Till relät (3:e stavningen) går grå och svart och där den gröna går in är det tomt. Från relät är det även en löshängande grön sladd som jag satt en kabelsko på och fulfäst i ramen tillfälligt.

Till bakblinkers kommer orange/grön/grönblå som sedan förgrenas vidare mot resp blinkerskoppling.

Bifogat

• IMG_20130515_225448.jpg
    IMG_20130515_225448.jpg
    219.8 KB · Visningar: 128
Last edited:
När jag monterade led blinkers så var jag tvungen att köpa ett relä som var avsett för led, men det funkade inte i alla fall. Så jag köpte ett led relä på biltema, då funkade det.
Tänk på att en ledblinkers måste ha extra motstånd om de ska funka med vanliga relä, olika motstånd för olika blinkers. Oftast står det i medföljande instruktioner vilket motstånd som krävs.

Multimeter med kontinuitetskontroll kan som sagt vara en idé. Låt oss säga att du lyckas lista ut kablarna och får rätt på blinkersen där framme. Då borde väl motsvarande blinkers där bak sitta via samma kabel så du kan mäta dig fram till vilken som är vilken genom att mäta från en sladd där framme och testa dig fram på de bakre tills multimetern ger utslag.

Hoppa till 00:25.
http://youtu.be/F0Y1XGcjlL0?t=24s

Tack för tipsen! Multimeter låter som en bra idé.

Men att jag inte ens får hö/vä-blink att lira just nu beror då på indikationslampan och det borde räcka med att ta bort den för att kunna få till det?

Jag hajar inte vad du menar med indikationslampan? Alltså den som sitter vid intrumenteringen för att visa att du blinkar? Är den ett problem på något sätt?

Varför skulle indikatorlampan ställa till det ?
Allt hänger garanterat på motståndet !

Varför skulle indikatorlampan ställa till det ?
Allt hänger garanterat på motståndet !

Mitt relä skall ju vara lastoberoende, behövs det ändå motstånd?

Richo här ovan påpekar ju att tråden är onödig då svaret uppenbarligen finns på forumet. Jag kikade ännu en gång och hittade en tråd där han citerar:

"Du letar dåligt. Första försöket:

Citat:
Har du 1 konrollampa för blinkers på instrumentpanelen så blir det backström där. En vanlig glödlampa (din kontrolllampa) leder ström i båda riktningarna därför blinkar allt sammtidigt. En lysdiod leder bara åt ett håll.

Lösning= Klipp av sladdarna som kommer till Kontrollampan dit med 2 st likriktardioder. Kostar typ 5-10 kr st på kjell o co eller liknade. Sätt dem i riktning att leda ström till kontrollampan. Koppla demma till 1 anslutning på lampan OBS båda på samma, sen tar du anslutning 2 och drar till JORD. Nu kan du byta lampor hej vilt och driva vad du vill.
OBS förutsätter att du har ett lastoberoende relä så de blinkar i rätt takt."

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?251053-Problem-med-LED-blinkers-quot-KTM-640-quot

Last edited:
Ah, där ser man. Lär ju vara olika från hoj till hoj? Jag behövde inte göra så på min förra Gladius 2010 hoj. Bytade bara till lastoberoede relä och bytte ut glödlampsbaserade blinkers till ledbaserade blinkers. Fungerade finnemang.

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”