LED-blinkers. Blinkar inte

Grenabo

HONDA NSR -99
Gick med
13 Jan 2009
Hoj
Honda NSR 125 R -99
Hej!

Har nya led-blinkers. Nu behöver jag ett nytt relä eftersom alla 4 blinkers lyser vilket håll jag än blinkar åt. Har försökt med biltemas men de hade 3 anslutningar på deras och jag har två på mitt gamla.

ÄR TACKSAM FÖR TIPS PÅ SIDOR/STÄLLEN SOM DET FINNS RELÄ SOM PASSAR TILL MINA BLINKERS (1 WATT). ELLER ANDRA LÖSNINGAR PÅ MITT PROBLEM.

tack mvh adam

Om alla fyra blinker lyser samtidigt så beror det inte på relät, utan att du har kopplat fel nånstans, om inte ditt relä har brunnit upp totalt tillsammans med blinkersreglaget vill säga, men det håller jag för lätt otroligt.

Om alla fyra blinker lyser samtidigt så beror det inte på relät, utan att du har kopplat fel nånstans, om inte ditt relä har brunnit upp totalt tillsammans med blinkersreglaget vill säga, men det håller jag för lätt otroligt.

Okej om det nu är så att jag har kopplat fel. Så vart? Jag har inte gjort något mer än att byta blinkers.. Och det är ju inte så lätt att göra fel på.. Finns det något annat man kan göra för att det kan fungera?? För det lär ju inte fungera med det relät jag har nu ändå. eller?? är mycket tacksam för mer svar

mvh adam

Jag har för mig att relät från biltema med 3 kontakter ska funka men att du bara behöver använda två helt enkelt. jag ska nog byta på brorsans nsr snart så då vet jag mer.

Hej jag har precis kopplat in ett Biltema Relä o det funkar såhär:

Du tar dina 2 orginalkablar o kopplar in dom på Biltema relät, och sen tar du bara o kopplar ständig Jord in til Biltema relät. Du får mixtra lite med vilken kabel som skulle till vilken anslutning.

Det ska alltså in 3 kablar till Biltema relät dina 2 orginal kablar och 1 JORD

Vet dock att 31 är Jord! Det vill säga den som du ska koppla direkt till Jord (Min Jord tog jag från Tutan)

O sen är dom andra + men det är bara att prova vilken av orginalkablarna som ska vara var!!!

Lycka till.........

MVH/Micke

Last edited:
Okej om det nu är så att jag har kopplat fel. Så vart? Jag har inte gjort något mer än att byta blinkers.. Och det är ju inte så lätt att göra fel på.. Finns det något annat man kan göra för att det kan fungera?? För det lär ju inte fungera med det relät jag har nu ändå. eller?? är mycket tacksam för mer svar

mvh adam

Förmodligen leds strömmen genom blinkersindikeringslampan på instrumenteringen över till andra sidan och därför lyser det på båda sidor oavsett blinkersomkopplarens läge (Detta eftersom LED:ar saknar elektriskt motstånd som vanliga glödlampor har).
Prova koppla in originalblinkrarna parallellt med den befintliga inkopplingen av LED-blinkrarna. Fungerar blinkrarna korrekt då så behöver du effektmotstånd för att LED-blinkrarna ska fungera för sig själv. Du löser sannolikt inte det problemet med ett lastoberoende blinkrelä (utan att koppla ur blinkersindikeringslampan på instrumenteringen).

Du tar dina 2 orginalkablar o kopplar in dom på Biltema relät, och sen tar du bara o kopplar ständig Jord in til Biltema relät. Du får mixtra lite med vilken kabel som skulle till vilken anslutning.

Vet dock att 31 är Jord! Det vill säga den som du ska koppla direkt till Jord (Min Jord tog jag från Tutan)

O sen är dom andra + men det är bara att prova vilken av orginalkablarna som ska vara var!!!

Lycka till.........

MVH/Micke

tack så mycket ska prova det

Lycka till.........

MVH/Micke

Nu har jag provat det, och det blinkar :) .. men det spelar ingen roll vilket holl man blinkar åt. alla 4 blinkers blinkar oavsett. :huvet .. Det är förmodligen felkopplat någonstans men vart isf.. kan det vara ngt annat fel??

HJÄLP MIG!!!

MVH Adam grenabo

Stämmer det att man måste ha ett motstånd per blinkers?
samt ett relä?

Du måste ha ett motstod per sida eller ett lastoberoende blinkrelä från t.ex. biltema. Jag skulle nog rekommendera att byta relä, det är billigt och du kan sen byta till vilka 12v blinkers du vill.

Du måste ha ett motstod per sida eller ett lastoberoende blinkrelä från t.ex. biltema. Jag skulle nog rekommendera att byta relä, det är billigt och du kan sen byta till vilka 12v blinkers du vill.

Så om jag köper biltemas lastoberoende relä så behöver jag inga motstånd?

Så är det. Den tredje anslutningen på biltema-relät ansluter du till jord med en kabel. De andra kopplas till anslutningarna för ditt gamla relä.

även jag har biltemas lastoberoende relä, funkar kanon, det är som sagt bara en extra kabel till jord som behövs.
/mvh erik

Lånar tråd.

Har köpt, monterat och försökt koppla in led-blinkers.

Vilka sladdar ska vart?

Bifogat

• elpotta.jpg
    elpotta.jpg
    237.7 KB · Visningar: 1,070
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...