LED-blinkers blinkar åt båda hållen...?

Catch-A-Creek

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki VX 800, 91
Håller på att kitta min hoj lite. Har kopplat in LED-miniblinkers runtom. Problemet är att helt plötligt blinkar alla 4 blinkerslampor samtidigt, oavsett om jag blinkar åt höger eller vänster. För att få lamporna att blinka i rätt takt har jag först bytt ut blinkrelät till ett motståndsoberoende dito. Men det är inget fel på relät, jag testade med att sätta tillbaka de gamla blinkersarna och då funkar allt även med det nya relät.
Någon som har erfarenhet att detta? Jag fattar ingenting...?
Hojen jag jobbar med är en Suzuki VX 800 -91
Mvh. Viktor
 
Jag hade samma problem med min triumph. Visade sig att strömmen (förmodligen) kröp över genom blinkersindikeringslampan. Löste det genom att lämna tillbaka relät (som var svindyrt btw) och koppla in motstånd istället. Jag rekomenderar att du gör likadant, motstånd kostar typ 30:-.
 
Det finns två olika typer av blinkersrelä, SAE och DIN standard. Den ena (tror det är DIN) kopplar in indikatorlampan mellan höger o vänster sida, den andra har separat sladd. Använder du det senare (krävs ev. lite omkoppling) slipper du problemet med ström bakvägen. Lastoberoende reläer finns på Biltema, kostar 100 spänn och fungerar alldeles utmärkt.
 
OK om jag lånat tråden lite?
Jag har införskaffat mig ett DIN Relä från biltema...
Hur vet jag vilka sladdar som skall kopplas vart? I mitt nuvarande relä sitter det 3 sladdar på det nya finns det tre kopplingar.

Hur att göra?
 
blink

blinkrelä (lastoberonde). kolla mina tidigare inlägg om detta. du köper det på biltema för 40 spänn samtidigt som du ersätter dina blinkindikatorer mot led/diodlampor som även de finns på biltema, lite dyra dock 80:- sådär. det går ju även bra att sätt dit dioder på matningen som går till ind.lamporna så kan strömmen bara gå till lamporna och inte tillbaka, egentligen samma sak sim led lampor. då behövs inga varma motstånd och allt blinkar i rätt takt.

Förstår inte hur det kommer sig att alla envisas med att änvända dessa glödheta och dyra motstånd...kan någon förklara hur det kommer sig?????:yoparty :confused:
 
blinkrelä (lastoberonde). kolla mina tidigare inlägg om detta. du köper det på biltema för 40 spänn samtidigt som du ersätter dina blinkindikatorer mot led/diodlampor som även de finns på biltema, lite dyra dock 80:- sådär. det går ju även bra att sätt dit dioder på matningen som går till ind.lamporna så kan strömmen bara gå till lamporna och inte tillbaka, egentligen samma sak sim led lampor. då behövs inga varma motstånd och allt blinkar i rätt takt.

Förstår inte hur det kommer sig att alla envisas med att änvända dessa glödheta och dyra motstånd...kan någon förklara hur det kommer sig?????:yoparty :confused:


Du det där förstod jag inte mycket av haha..

menar du att jag måste byta lampor för indikatorn vid styret också? Det kan man väll inte behöva byta, eller? Viste inte ens att det gick..

Jag ska kolla på dina inlägg! Danke!
 
jag köpte bara ett sånt där elektroniskt relä å plugga in i orginalkontakten istället för orginalrelä, klart, funkar fint som fan =)
 
Säger bara en sak: BILTEMA RELÄ! Otroligt enkel installation. Funkar HUR bra som helst!

vilket lastoberoende relä har ni köpt på biltema?

jag har köpt led-blinkers, o skulle koppla in dom ihop med ett lastoberoende relä från biltema, men jag får en svag blinkning även i "fel" blinkers. rätt blinkers blinkar starkt och i rätt takt, men som sagt tänder sig den andra sidan också litegrann.. vad har jag gjort för fel? måste jag löda på motstånd ändå eller krångla o byta ut indikatorlampan till led?

MVH Martin
 
Samma sak för mig. Med LED blinkers så lyste alla fyra svagt. Jag provade med 7,5ohms resistorer på främre blinkersena, då blinkade de som de skulle men lite för snabbt. Jag satt då dit ett blinkrelä som jag köpte på touringbutiken som skulle vara för LED blinkers, då funkade det klockrent.
Med bara relät utan resistorer funkade det inte alls.
 

Bifogat

  • 70-3132.jpg
    70-3132.jpg
    5.1 KB · Visningar: 7,008
  • 10032063_880_FR_07.jpg
    10032063_880_FR_07.jpg
    4.5 KB · Visningar: 8,030
Lösningen är enkel

Srömen går som sagt baklänges genom indikatorlampan

Orginal så ligger båda anslutningarna från indikatorlampan på blinkersmatningen

En på höger och en på vänster , jorda ena anslutningen och lägg dioder från höger och vänster blink till den andra anslutningen

Finns färdiga kit från Kyriakin med kopplings schema ( larvigt dyrt 95 kr)

för 2 dioder

Relät på bilden ovan är annars jäkligt bra ( monterar sådana hela dagarna)
 
lyfter denna gamla tråden eftersom jag inte kan få ordning på mina blinkers.

Har biltema relä och LED blinkers fungerar bra men utan indikatorlampa. Med den i blinkar alla 4. Testade att ersätta den med en LED den med men blev samma resultat. Så lösningen ovan. Hänger inte riktigt med hur man skall koppla in det. Och tar gärna en länk till den där satsen alt vilka komponenter man skall köpa och var för att få igång indikatorlampan.

BTW krävs det indikatorlampa på besiktningen? Hur som helst vill jag ha igång den då jag har en ful ovana att glömma blinker vilket kan bli hur roligt :huvet:brinnerup som helst när man kör igenom en rondell och alla bilar sticker ut framför då de tror man skall svänga.

Alla tips och all hjälp mottages!!!

EDIT: tips om motstånd m.m. är inte intressant har gjort en jävla massa försök med orginal relä och motstånd men inget fungerade. Är på min Ktm duke och det enda som gick var biltema relä och ingen indikatorlampa.
 
Håller också på med liknade prylar, ska sticka till biltema imorgon och köpa motstånd. Kan meddela hur det gick sen!
 
MrRoos skrev:
BTW krävs det indikatorlampa på besiktningen?

"71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar."
 
"71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar."

stämmer väl det!!!
För övrigt så är jag klar, satte ett 8ohms motstånd på ledningen som går bak till höger blinkers och ett likadant på ledningen till vänster bak blinkare, räckte alltså med totalt 2 st motstånd från billetema:banana för att alla 4 skulle blinka rätta takter:yoparty

tror motstånden hette 42-202!
 
Last edited:
lyfter denna gamla tråden eftersom jag inte kan få ordning på mina blinkers.

Har biltema relä och LED blinkers fungerar bra men utan indikatorlampa. Med den i blinkar alla 4. Testade att ersätta den med en LED den med men blev samma resultat. Så lösningen ovan. Hänger inte riktigt med hur man skall koppla in det. Och tar gärna en länk till den där satsen alt vilka komponenter man skall köpa och var för att få igång indikatorlampan.

Alla tips och all hjälp mottages!!!

Bumpar lite här.

Hur har det gått? Fått ordning på allt?
 
Bumpar lite här.

Hur har det gått? Fått ordning på allt?

Både och, kör nu med biltema relä och led blinkers men utan indikatorlampa. Enligt lagtexten OCH bekräftat att SBP räcker det om man kan se blinkers från förarplatsen så behövs ingen indikatorlampa. Men jag vetefasen om jag våga tro på att de verkligen godkänner det så kommer nog försöka fixa den där lampan men det får bli i vinter då det inte är besiktning förrän nästa sommar.
 
Jag har exakt de fel med glödande motsatt blinkers och frånvarande indikatorlampa, men är helt enkelt för lat för att löda in några dioder på matarkablarna till ind.lamp.

Men jag besiktade igår UA. De yttrade inte ett ord om avsaknad av vare sig indikatorlampa, neutrallampa eller kedjeskydd.
Det enda de sa negativt var att de tyckte det var för lite skillnad mellan bromsljus och bakljus i mina diodlampor, men de släppte dem :tummenupp

Ville bara informera om det för er som har indikatorlampsproblem att det går att besikta utan om man ser blinkers från förarmiljön.
 
Back
Top