LED blinker från Zeta godkända i Sverige?

Har de CE-märkning?
Om nej så går de ej genom besiktningen.
Men är ju bara att montera tillbaka original inför besiktningen vart annat år.
 
Jag fick ett internt dokument från en kontakt på Opus, som jag postade här några år sedan.

Där framgår att CE märkning inte kollas, eller ens behövs kollas, utan besiktningen går på att det lyser och blinkar.

Jag har besiktat 15+ hojar med hela skalan av eftermarknadsblinkers, aldrig någon som tagit på sig läsglasögonen och hukat vid min ljusutrustning.

Så nä, inget att vara orolig för.
 
Har de CE-märkning?
Om nej så går de ej genom besiktningen.
Men är ju bara att montera tillbaka original inför besiktningen vart annat år.

E

En bra grundtanke är att om lykta och/eller reflex inte är E-märkta så är det ingen lykta eller reflex.

Sen vad som kräver vilket är en bedömningssport där du får ett bättre svar på din bes.station.
 
Syns dom tydligt, inga problem. Hade LED blinkers på framsidan av backspeglarna på SV650S. Inga problem.
Kommer inte ihåg något om E märkning. Satt på när jag köpte SV650S.
För LED är inte original.

Men syns dom inte tydligt, typ Mini LED blinkers, så kan det bli problem.
Mini Led blinker är ofta av just det skälet ibland (normalt?) endast E märkta för montage baktill.
Mindre krav på blinkers bak......av ganska naturliga skäl.
 
Lånar tråden lite. Nån som har koll på detta med E-märkningen, vilken eller vilka E-märkningar som den egentligen ska vara för att vara godkänd fram respektive bak? Bara för att en blinkers är E-märkt betyder det ju inte att den får användas hur som helst om man ska följa detta till punkt och pricka.

Har gjort flera försökt att googla på detta men har inte hittat nåt vettigt, tycker att det borde finnas nån lathund nånstans på detta om vilka E-markeringar som är godkända för framljus, bakljus, blinkers.

Har nyss monterat biltemas minsta LED-blinker och dom lyser verkligen intensivt, är ganska säker att dom syns bättre än originalblinkers i dagsljus för dom är så intensiva i ljuset mot de 10W glödlampsblinkers som sitter original. Möjligen så ha dom nackdelen att dom inte sprider ljuset lika bra. Då jag besiktade andra hojen med dessa blinkers så sa till och med besiktningsmannen att dom blinkade utav helvete, där är det dock lugnare då det inte krävs E-märkning.
 
Som lekman kan man tycka att så länge det lyser klart och tydligt att inte borde vara nåt problem i praktiken.
 
Med rätt mellanrum och placering i övrigt har jag aldrig haft problem med andra blinkers än original vid besiktningen. Vad ordningsmakten säger vid stoppande av undertecknad kan få annat resultat.
 
När jag reg-besiktade min BMW och hänvisade till att mitt pyttelilla baklyse var E-märkt skrattade besiktningsmannen och sa att "kineserna" satte vilka E-nummer som helst på vad som helst. Så, är det köpt på e-bay typ behöver E-märkningen inte betyda ett skit.
 
Vet inte om detta stämmer men var en som påstod att blinkers ska vara märkta 11, E-nummer och 50R för användning bak och 12, E-nummer 50R för användning fram för att vara lagliga på nyare hojar.

Kan kanske stämma för dessa nummer finns med på Trajans original glas, 11 12 E18 50R står det på dom, med reservation på E18 kan vara E16. Kollade på biltemas miniblikners och de är märkta 11 12 E4 50R. Som jag tolkar detta om det nu är så här så skall dessa bägge blinkersarna vara lagliga för användning fram och bak på motorcykel.

Vad som händer med helfordonsgodkännandet? Har man bara rätt mäkning på grejerna tycket man ju att man måste få ersätta original med andra.
 
När jag reg-besiktade min BMW och hänvisade till att mitt pyttelilla baklyse var E-märkt skrattade besiktningsmannen och sa att "kineserna" satte vilka E-nummer som helst på vad som helst. Så, är det köpt på e-bay typ behöver E-märkningen inte betyda ett skit.

Precis, i EU är CE märkningen ( i bästa fall att det gjorts en riskbedömning) och prylen uppfyller något säkerhetsdirektiv.

I China märks allt med CE (China Export)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top