LED-belysning

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Morsning korsning.
Håller på och renoverar ett rum och funderar lite över belysningen där. Vore schysst med LED-armatur som denna som man kan fälla in i taket.

20080218141543.jpg

Men jag undrar, hur starkt lyser dessa igentligen? Behöver man två stycken i ett rum på 9.2kvm?
Info om leddarna: 6500k 1w*4.
Jag har ingen koll alls på hur dessa lyser, så om någon har koll på hur de är gentemot vanliga lampa vore det trevligt.

Mvh
Hinkas

Hittade info själv: En Powerled spot på 1w motsvarar ungefär en 10w hallogenlampa.
Det borde betyda att i det lilla rummet som den ska användas i borde det räcka med den fyrkantiga med 4st leddar. Eller vad tror ni? Jag kan bara jämnföra med en halogenramp jag hade i ett rum som var 3ggr så stort och på 4*20w som lyste upp bra.

Edit: Fast det kanske blir väldigt tomt i taket med bara en sådan som är 111*111mm, det är ju liksom ingenting...

Glöm det, det kommer aldrig att räcka, Led belysningar är inget att ha som allmänljus, inte ens dom som kallas för varmvita, dom är ändå inte i närheten av en vanlig glödlampa. Färgåtergivningen är kass på led. Dessutom har dom du beskriver en färgtemp på 6500k vilket är väldigt kallt ljus (blått).
Det ända du kan ha dom till är lite effektbelysning....

Glöm det, det kommer aldrig att räcka, Led belysningar är inget att ha som allmänljus, inte ens dom som kallas för varmvita, dom är ändå inte i närheten av en vanlig glödlampa. Färgåtergivningen är kass på led. Dessutom har dom du beskriver en färgtemp på 6500k vilket är väldigt kallt ljus (blått).
Det ända du kan ha dom till är lite effektbelysning....

Ok! Tack för info, då sprack den planen :/
Jaja, får leta vidare efter någon annan schysst ljuskälla.

Ok! Tack för info, då sprack den planen :/
Jaja, får leta vidare efter någon annan schysst ljuskälla.
Clas Ohlson har varmvita (3000K) LED reflektorlampor. Finns sopm 230V med GU10-sockel eller 12V med GU5,3-sockel och upp till 3W effekt. Kostar 79-179kr/st.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg