LED-baklyse - hur koppla? Motstånd?

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Har köpt ett LED-baklyse. Frågan är bara hur jag ska koppla det och hur mycket motstånd jag behöver för att inte överbelasta det.
Hojen i fråga är en CBR 929 och lyset standard LED-tjosan. Se bild.

Problemet är att 929an har två lampor standard och att kontakten inte passar. Det går att trycka in piggarna lite. De är dock väldigt klena. Tyvärr får jag ingen reaktion alls när jag provat att connecta i någon av socklarna. Måste jag sluta kretsen i den andra sockeln som inte används? Hur gör jag det enklast?

Blinkersena funkar inte heller, men kommer ändå inte använda de.

Kom igen nu, hjälp en körsugen medmänniska! :huvet


ST-3074LED-2-L.jpg
 

Bifogat

  • tail light horan.jpg
    tail light horan.jpg
    23.7 KB · Visningar: 290
Gissning

Svart - minus (-)
Röd - varsel (+)
Gul- Bromsljus (+)

Blinkersen fungerar inte därför att den använder sig av den svarta kabeln som minus alltså måste bakljuset fungera innan du kan få blinkersen att lira.

Mät i din kontakt ifrån motorcykeln vilken kontakt som blir aktiv då du slår på varselljus och vilken kabeln som bli aktiv då du bromsar. Sen får du koppla lite. Snika på en kabel ifrån originalhärvan med hjälv av biltemas stift så blir det enkelt och du behöver inte klippa kontakten.
 
Var så god

Edit: såg du behövde motstånd med... men det får du inte:näsblod
 

Bifogat

  • tail light horan.jpg
    tail light horan.jpg
    34.9 KB · Visningar: 148
Last edited:
Var så god

Edit: såg du behövde motstånd med... men det får du inte:näsblod

Har nytt blinkersrelä! :arsele
Edit: Kan faktiskt dra kablarna rakare än så!

Efter Mr. Helmuts förklaring ska jag felsöka vidare i dag. :tummenupp
 
Last edited:
Har nytt blinkersrelä! :arsele
Edit: Kan faktiskt dra kablarna rakare än så!

Efter Mr. Helmuts förklaring ska jag felsöka vidare i dag. :tummenupp

Akta så du inte drar dem för rakt får du kommer strömen att åka för snabbt genom kablarna och kanske har sönder dioderna...
 
Akta så du inte drar dem för rakt får du kommer strömen att åka för snabbt genom kablarna och kanske har sönder dioderna...

Var nästan lite rädd för det.

Hur som helst har det löst sig nu. Jävligt simpelt fel. :glömdet
 
Var nästan lite rädd för det.

Hur som helst har det löst sig nu. Jävligt simpelt fel. :glömdet

Vad var det simpla felet då? :confused:

Du snackade nått om ett motstånd... När jag kopplade in mina ledbaklampor
stod det inte att det skulle vara nått motstånd inkopplat...
Säker på att du behöver det?
 
Vad var det simpla felet då? :confused:

Du snackade nått om ett motstånd... När jag kopplade in mina ledbaklampor
stod det inte att det skulle vara nått motstånd inkopplat...
Säker på att du behöver det?


Han glömde vrida om nyckeln... :brinnerup
 
Vad var det simpla felet då? :confused:

Du snackade nått om ett motstånd... När jag kopplade in mina ledbaklampor
stod det inte att det skulle vara nått motstånd inkopplat...
Säker på att du behöver det?

Snackat med återförsäljaren, och han sa att det inte behövdes motstånd. Fast tydligen inbyggt.

Han glömde vrida om nyckeln... :brinnerup

Nä, men man måste tydligen ha lyset på för att det ska lysa. :huvet
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top