LED baklykta, laglig i sverige?

Tror inte blinkers funktionen sitter nog långt ifrån varandra för att vara laglig, har för mig att de är ungefär en regplåt brett dom måste sitta

Det är ju bara blinkersfunktionen som är olaglig om jag förstår det rätt?

Jag har led baklampa o sen separata led blinker (mini) betyder detta att jag nu måste byta till orginal innan besintning?? O hur e det me mitt toshi slipon kommer jag torska på det me i besiktningen?

Jag har led baklampa o sen separata led blinker (mini) betyder detta att jag nu måste byta till orginal innan besintning?? O hur e det me mitt toshi slipon kommer jag torska på det me i besiktningen?

Är din lampa E-märkt är det inga bekymmer!

Har du db-killer i så behöver du inte oroa dig.

Jag har en db killer men har den inte i. När jag montera systemet så testa jag trycka i den men tryckte inte in den helt för jag tyckte den gick i väldigt trögt. Sen hadde jag en del problem o få ut den igen. Ska dom va så tröga? Jag mena när du väl satt i den så finns det ju inget o greppa i för att få ur den igen ju:p

Jag har inte hört någon som har fått underkänt på t,ex sin import eget bruk bil när de har lagt in blinkers lampor funktionen i backljusglasen. Allt utanpåliggande har man ju tagit bort just för att glasen inte är godkända men det blinkar ju m rätt färg. Så det känns som det borde vara ok så länge inte LED lampan "positionslykta" lyser lika starkt som bromsljusfunktionen.

24cm mellan blinkade visarna i fram & 18cm mellan dem i bak. Läst att de ska göra regskylten för mc mindre men först 2014.

Last edited:
Nej, din hoj är helfordonsgodkänd, du får således inte ändra nåt på hojen.

Det är sant, tänkte inte på det. Men blinkfunktionen är olaglig oavsett. Medan LED lampan i sig inte är olaglig på en icke helfordonsgodkänd hoj. Eller hur?

Det gick du bet,,,, det finns ett mått mellan blinkerslyktorna och det klara du inte med en sån kombilykta. LED sitter det ju överallt nu på t,ex bilar så det är nog inget bekymmer.
Enligt uppgift så är inte E-märkning så viktigt bara det är en bra och fungerande för ändamålet lykta.

Beror på om den är E-märkt, svårt att tro att den är det...

Text hämtad från länken:

Replace existing rear light units with a striking clear lens unit.

The replacement unit simply bolts in place of the existing one.

Supplied with the correct plug for your original loom, no cutting required.

"E" marked.

Jag har en db killer men har den inte i. När jag montera systemet så testa jag trycka i den men tryckte inte in den helt för jag tyckte den gick i väldigt trögt. Sen hadde jag en del problem o få ut den igen. Ska dom va så tröga? Jag mena när du väl satt i den så finns det ju inget o greppa i för att få ur den igen ju:p

Du borde ha någon fläns du kan få tag på med tång. Annars så tillverkar du en krok du kan sticka in i den och få tag i inre kanten på röret och rycka ut den. Ett alternativ är att tillverka en stålullsboll som du kör in i främre delen av ljuddämparn.

Sista gången jag besiktigade min fd. cbr900 hade jag kolfiberslipon utan någon som helst dämpning i monterad. Besiktningsgubben såg jättenöjd ut när han kom tillbaka och godkände den efter provkörning.

Lampan i sig får du ha och kommer bli godkänd hos SBP inga problem där, hade en liknande på min Zx12a, med inbyggd blinkers, sätt 2 mini led lampor på det avståndet som lagen kräver så äre inga problem

6653_99031883722_7918959_n.jpg

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...