Led-bakljus vill ej lysa

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag har en ledremsa med både bakljus och blinkers:
https://www.amazon.co.uk/ZHUOTOP-Motorcycle-Light-Universal-Flexible/dp/B0761S184Y

Alla LED-lampor funkar som den ska om jag kopplar den direkt till mc-batteriet eller ett litet 9V-batteri men inte om jag kopplar in den på hojens befintliga orginalkontakter. Jag ser att kontakten är tight och bra men ingen lampa lyser. Kopplar jag in orginalbakljus och blinkers så funkar det utan problem :va

Hoj: CM400T (CB400T)
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Har du polvänt? Eller är det en modern och "smart" hoj som tror att din baklampa är paj och stänger av matningen?

Det underlättar att veta modell om du vill ha hjälp.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det har ju precis varit upp ett liknande problem i en annan tråd, är du säker på att du har likspänning i belysningen?

Om det inte är som cpkossa är inne på då, polvändning. För smart ska man nog inte beskylla CM400T för att vara :hihi
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag har inte polvänt batteriet vad jag vet. Jag sätter Led-remsans jord till minus på batteriet och sedan bakljusets kabel tex på plus och då lyser det.

Nej, hojen är inte smart på något sätt :D Möjligtvis något smartare än mig..
Hmm, jag förmodar bara att det är likspänning från batteriet. Spelar ingen roll om jag har hojen igång eller inte. Led-remsan vill inte lysa så fort den är inkopplad på hojen.
För övrigt ställer jag multimetern på likspänning (DC) när jag mäter. 12,5V mäter jag från hojens kontakter (bakljus och blinkers)
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har inte polvänt batteriet vad jag vet. Jag sätter Led-remsans jord till minus på batteriet och sedan bakljusets kabel tex på plus och då lyser det.

Nej, hojen är inte smart på något sätt :D
Hmm, jag förmodar bara att det är likspänning från batteriet. Spelar ingen roll om jag har hojen igång eller inte. Led-remsan vill inte lysa så fort den är inkopplad på hojen.
Har du växelspänning i belysningen så är batteri och startmotor i en egen krets, och då är det risk för att du inte har någon spänning alls i belysningen med avstängd motor. Lyser original med motorn avstängd?

En lite långsökt grej, hur mår alla andra kontakter och brytare? Det kan ju vara så att det är skit och oxid i dom så att den låga strömmen som krävs för dioderna inte orkar igenom. Eller lite glapt bara, så att det leder dåligt. Testa att koppla allt och ruckla på lysknappen på styret, nyckeln osv.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Orginal lyser med motorn avstängd. Att putsa kontakter är ingen dum idé med den teori du har, jag återkommer.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Fram med multimetern, kolla att det finns spänning hela vägen fram även med dioderna anslutna.

Redigering:
Jag kollade nu vad det var för list, och jag har en sådan liggande hemma.
Vill minnas att det är så där löjligt tunna kablar på den där.
Är du riktigt säker på att du har tillförlitlig kontakt mellan maskinens kablage och de tunna Kina-kablarna...?
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag löste det.. mitt fel men tack för all feedback. Mätte 12,5V på alla kablar utom den sista (utslutningsmetoden) och noll på grön-gul kabel och antog att det var jord. Den visade noll för att det var bromsljus. Helgrön som jag uteslöt att mäta var tydligen jord.

Ja, det är löjligt tunna kablar så jag lödde dit tjockare kablar innan jag klämde dit kabelskor.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top