LED baklampa/stoppljus

Svart/gul är ju helt klart jord. Blå och röd är plus för parkering och broms. Vilken som är vilken märker du om du kopplar in en av dom på en bakljuset.
Den som tänder lampan med bara tändingen på är ju då parkeringen.

du fick inte med ett elschema med nya baklyktan??
som förklarar vilken av kablarna som är vad?? :hihi

Fortsätter vi att gissa enligt färgkoderna så skulle jag säga att på LED lyset röd och grå är plus och svart är minus.
Röd borde vara parkering och grå broms men det är bara en gissning.

Eftersom lysdioder är just dioder så är spelar jorden in väldigt mycket eftersom den bara släpper igenom ström när den går från plus till minus, inte som en vanlig lampa där det inte spelar roll.

Pröva röd-röd, grå-blå, svart-svartgul...
om allting följer nån sorts standard så borde det stämma...
Kan tänkas att det ska vara röd-blå och röd-grå också men det känns inte så troligt...

Helt rätt.

Två slingor med dioder, en med normal styrka (bakljus)
En med högintensiva (bromsljus)

Koppla ihop svart och svart/gul

Slå på tändningen
Sätt på halvljuset

Testa röd mot röd->lyser =rätt
Koppla blå mot grå->lyser när du bromsar

Funkar inte det så gör du tvärt om
Röd till blå
Blå till röd

Inte raketforskning...

I värsta fall:
Multimeter till chassi och sen trådarna en efter en.
Den du får 12V på är bakljus
Bromsen inne-> den du får 12V på är bromsljus.
Den sista blir då?

precis som folket säger så är
Svart=Jord
Grå= Vanligt bakljus
Röd=bromsljus

Du har ingen multimeter så du kan mäta på tåtarna från hojjen hur det funkar där?

Många dubbelposter och enorma bilder och verkligen ingen raketforskning kan man väl sammanfatta detta som :hihi

Du som ska till cartheme (låter bättre) kan ju kolla exakt med dem hur det ska vara men vi verkar ju vara eniga nu om att:

GRÅ=Bakljus
RÖD=Bromsljus
SVART=Jord

Ingen som har andra åsikter?:fyllisar

Och nej har ingen multimeter tyvärr :huvet

Köpa en kanske?? Kostar sisådär en 50 lapp för en som funkar hyfsat till såna här saker... och mankan anvädna den nästa gång det går it hlvt också...:hihi

Köpa en kanske?? Kostar sisådär en 50 lapp för en som funkar hyfsat till såna här saker... och mankan anvädna den nästa gång det går it hlvt också...:hihi

Om du köper en rättstavningsbok så lovar jag köpa en multimeter :krama :tungan

Om du köper en rättstavningsbok så lovar jag köpa en multimeter :krama :tungan

:hihi
fy fan vad du är kinkig då, jag sitter och käkar samtidigt så jag skriver med
ett finger... Och ibland gaffeln... Okay?? :D

Blir till att gräva djuuupt i fickorna alltså... :(

Men seriöst, en vanlig 12v glödlampa mellan röd och svart så ser du ju på en gång vilken sladd som är park.ljus och bromsljus..

Blir till att gräva djuuupt i fickorna alltså... :(

Men seriöst, en vanlig 12v glödlampa mellan röd och svart så ser du ju på en gång vilken sladd som är park.ljus och bromsljus..

Jo de har du rätt i de borde ju vara de enklaste sättet, tror jag har en som ligger och dräller! ska bli intressant detta :tummenupp

På vissa hojar är det konstant plus på bromsljuset men jorden går via bromsljuskontakten.

Man jordar alltså bromsljuskretsen när man bromsar, då funkar inte LED lampan utan att man reläar kretsen.

/tror jag

Det stämmer bra, jag har nog alltid spänning och när jag bromsar så jordas lampan.
Vad e det för hoj det gäller?
Kanske kan spela roll? :va

Och jag håller med om att det borde vara så att alla lampor tänds vid broms och hälften lyser vid parkering, tror inte att en led-lampa kan lysa med olika styrka.
Och om den kan det så e det bara för att den får fel spänning, men det finns inte olika watt-tal på lampor i alla fall.

Det klart att det finns LED:ar med olika watt tal...

De flesta bromsljuskontakter har en jordande funktion eftersom man då slipper en extra sladd så det är inget ovanligt, skillnaden mellan LED och vanlig glödlampa är att i en LED kan elektronerna bara kan färdas i en riktning medans det inte spelar någon roll i en glödlampa...
Skillnaden i det här fallet är bara att man måste se till att jord kabeln är kopplad till rätt kabel i lampan..

LED Lampor kan lysa med olika styrka beroende på motståndet innan, dock så kan den inte glöda utan kräver en viss volt för att tändas, dock är den rätt låg.

Det klart att det finns LED:ar med olika watt tal...
För 594:e gången..
Lysioder är inte LAMPOR och får inte behandlas som lampor. Det enda de har gemensamt är att de lyser när de ansluts till "ström"..(Kan ta upp det ämnet senare om så önskas)
Ang Biltema bakljuset så tittade jag på det igår. Finns tre tåtar varav en svart.
Ingen bruksanvisning finns bilagd!
Då gissar jag ned viss sannolikhet att grå och röd är +in och svart är jord = minus.
Enklast (utan multimeter) provar man genom att ansluta svarta till jord och sedan prova med röd eller grå till +12V och se vad som händer.
Går då något sönder, lämna tillbaka skiten till BT och ange "brux saknas, hur skulle jag då veta hur man kopplar?" som anledning!! Dålig stil att inte ha ens ett enkelt koppl schema tryckt på pappen till påsen.
Gissar att det är två ingångar för + (hann inte fråga..) för olika ljusstyrka.
Vill du veta säkert, ring BT i Helsingborg och skäll ut dem, skitdåligt att inte ha brux med..:gnissla
Och, har du "jordning= ON/lyser" på hoj-bromsen, då blir det lite mer komplicerat att koppla in.
Tankeverksamheten för el är lite låg just nu pga tidsbrist (SBP på onsdag och det är kallt ute!:gnissla ) men det borde gå med en transistor och ett par motstånd att fixa till en fungerande pryl.. som vänder på bromsljusfunktionen så att "jorda nåt = ström går fram".
Relä funkar alltid men är en klar overkill pga den låga strömmen som LEDarna behöver för att lysa.

äntligen!!!

Nu funkar de!
Tidigare hade jag röd till röd, svart till svartgul och grå till blå :3freak

RÖD från hojen ska sitta på GRÅ från lampan
Svart/gul från hojen ska sitta svart från lampan(jord)
Grå från hojen ska sitta på Röd från lampan

Ni som säger att en diod inte kan ha två olika lägen får tänka om för nu lyser det normalt på halvljus och vid broms intensivare och det är samma dioder som lyser upp vid broms. :krama

Ni som säger att en diod inte kan ha två olika lägen får tänka om för nu lyser det normalt på halvljus och vid broms intensivare och det är samma dioder som lyser upp vid broms. :krama
Jodå..
Jag tittade på baksidan på lampan och det sitter en del elektonikprylar där..
Mer vet jag inte - öppnade inte förpackningen..:)
Färgena säger inget. Funktionen hos resp tåt säger allt..

Nu funkar de!
Tidigare hade jag röd till röd, svart till svartgul och grå till blå :3freak

RÖD från hojen ska sitta på GRÅ från lampan
Svart/gul från hojen ska sitta svart från lampan(jord)
Grå från hojen ska sitta på Röd från lampan

Kanon att du fick rätt på det!

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...