LED baklampa/stoppljus

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Har inhandlat en biltema LED bakljus/stopplampa och har kopplat på +, - och jord på de befintliga kablarna som jag hade. Det lyser i diodlamporna men när jag bromsar får jag ingen ökning av ljusstyrkan. Jag tror det beror på att motståndet är för litet i LED lamporna mot tidigare orginal. Måste jag handla en transistor/motstånd och koppla för att få det att funka. Har sett att det finns motstånd för LED blinkers, är det samma jag ska använda mig av månne?!:va

led.jpg
 
Jag hade ett liknande problem med det här lyset fast då slocknade det helt när jag bromsade. Det funkade dock när jag startade hojen men inte när man bara hade tädningen på.

Testa starta och se om det funkar.

//Martinsson
 
Jag hade ett liknande problem med det här lyset fast då slocknade det helt när jag bromsade. Det funkade dock när jag startade hojen men inte när man bara hade tädningen på.

Testa starta och se om det funkar.

//Martinsson

är nästan säker på att jag testat de, vet att den tändes när jag bromsade men det var inget ljus i den när den var igång... det är något kaiko med den. Vet att de bara lös 3 lampor i den när jag hade dåligt batteri och tändningen på.
 
Inte fasiken skall du behöva ett separat motstånd?!
Menar du att du skall "dämpa" vanliga bakljuset för att stoppljuset skall synas mer?

Har ett likadant lyse hemma på hyllan som skall monteras inom kort så även jag är intresserad av ett bra svar. Lycka till!
 
Hur menar du med + - och jord?
det borde väl va:
plus för baklyse
plus för broms
och jord
 
Hur menar du med + - och jord?
det borde väl va:
plus för baklyse
plus för broms
och jord

jo men det kan de nog vara, har inte full koll men antar att det är så som du säger. Jag har kopplat rätt och får fortfarande det inte att funka.. ingen som har liknande lyse och som kan berätta hur de gjort för att få det att funka:banana
 
Du har möjligtvis inte kopplat bromsplus på tråden för parkeringsljuset och tvärtom... Då lyser den ju starkt hela tiden...

Har inget att göra med motstånd i en sån här konstruktion...
 
Du har möjligtvis inte kopplat bromsplus på tråden för parkeringsljuset och tvärtom... Då lyser den ju starkt hela tiden...

Har inget att göra med motstånd i en sån här konstruktion...

Bra tänkt där :)

Får ner och kika på de omedelbums och se om de kan vara problemet... :3freak

jag återkommer!
 
har du testat med motorn igång och inte bara tändningen? Ibland krävs det väldigt exakt spänning..
 
Jag var nere och testade och flyttade runt kablarna men utan någon lycka.. batteriet är väl inte i toppform men jag har även testat med motor igång vid ett tidigare tillfälle.

Här är bild på hur kablarna ser ut.

De tre kablarna till vänster är den nya LED baklampan/stoppljus. De tre kablarna uppe i höger hörn är från hojen och de tre nere till höger är från den gamla baklampan/stoppljus. Känns ju som rött ska på rött och blått på blått och svart grått.. några tips?
dscf0935.jpg


oj vilken stor bild... :huvet

lättare att se på denna bilden

http://img120.imageshack.us/img120/8334/dscf0935.jpg
 
Last edited:
Svart/gul är ju helt klart jord. Blå och röd är plus för parkering och broms. Vilken som är vilken märker du om du kopplar in en av dom på en bakljuset.
Den som tänder lampan med bara tändingen på är ju då parkeringen.

du fick inte med ett elschema med nya baklyktan??
som förklarar vilken av kablarna som är vad?? :hihi

Fortsätter vi att gissa enligt färgkoderna så skulle jag säga att på LED lyset röd och grå är plus och svart är minus.
Röd borde vara parkering och grå broms men det är bara en gissning.

Eftersom lysdioder är just dioder så är spelar jorden in väldigt mycket eftersom den bara släpper igenom ström när den går från plus till minus, inte som en vanlig lampa där det inte spelar roll.

Pröva röd-röd, grå-blå, svart-svartgul...
om allting följer nån sorts standard så borde det stämma...
Kan tänkas att det ska vara röd-blå och röd-grå också men det känns inte så troligt...
 
Vad du har köpt är en vanlig lampa, fast istället för glödtråd är det lysdioder.
Den har två lägen, tänd eller släckt.
Vill du ha stopp/bromsljus också får du lösa det på annat sätt.
På bilar tex har man ofta en tvåtrådslampa med 5W+21W
Park ljus på = 5W lyser
Bromsar = 21W lyser också.
"Dämpar" ljuset mha mostånd eller liknande det gör man aldrig!
(Överlåt sånt klantjobb till MF:en).
 
Inte så säker på att du har rätt...

på biltemas hemsida står det
"Universal bakljus/bromsljus som ersätter originalbakljuset."
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=145232

Och skulle det bara vara en funktion på ljuset så skulle det inte finns någon
anledning för 3 sladdar... Då hade det räckt med två.
Jag tror mer på att en sladd tänder 50% av lamporna och den andra tänder
alla alt. att den ena sladden skickar strömmen genom ett motstånd.
 
Vad du har köpt är en vanlig lampa, fast istället för glödtråd är det lysdioder.
Den har två lägen, tänd eller släckt.
Vill du ha stopp/bromsljus också får du lösa det på annat sätt.
På bilar tex har man ofta en tvåtrådslampa med 5W+21W
Park ljus på = 5W lyser
Bromsar = 21W lyser också.
"Dämpar" ljuset mha mostånd eller liknande det gör man aldrig!
(Överlåt sånt klantjobb till MF:en).

Men grejen är att jag har fått två typ av "sken" i dioderna, både stark och svagare ljus och det står ju att det är bakljus/stoppljus så det borde ju vara de. Jag vet att de finns dubbla trådar i glödlamporna som har den uppgiften men LED ska ju också kunna ge olika sken, eller...:confused:

Inte så säker på att du har rätt...

på biltemas hemsida står det
"Universal bakljus/bromsljus som ersätter originalbakljuset."
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=145232

Och skulle det bara vara en funktion på ljuset så skulle det inte finns någon
anledning för 3 sladdar... Då hade det räckt med två.
Jag tror mer på att en sladd tänder 50% av lamporna och den andra tänder
alla alt. att den ena sladden skickar strömmen genom ett motstånd.


Håller med dig där Thyg0d till 100%. ska noga läsa vad du skrev och jämföra med de jag gjort innan!:Bugar
 
Last edited:
På min lampa som iofs ej var från biltema var svart jord, röd bakljus och grå bromsljus.

Några motstånt behövs ej... och ja det är både bakljus och bromsljus på biltemas.
 
Har ett sånt från biltema på min hoj. Röda är bromsljus och grön/blå (är färgblind) är vanliga bakljuset.
 
Testa flytta runt kablarna lite. Om du kopplar "fel" borde du kunna få så att bromsljuset lyser hela tiden eller så att det inte lyser alls.

När jag kopplade min rätt så lös det vanliga bakljuset men däremot så slocknade lampan när jag bromsade när jag endast hade tändningen igång. När jag väl startade hojen så funkade bromsljuset också.
 
Inte så säker på att du har rätt...

på biltemas hemsida står det
"Universal bakljus/bromsljus som ersätter originalbakljuset."
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=145232

Och skulle det bara vara en funktion på ljuset så skulle det inte finns någon
anledning för 3 sladdar... Då hade det räckt med två.
Jag tror mer på att en sladd tänder 50% av lamporna och den andra tänder
alla alt. att den ena sladden skickar strömmen genom ett motstånd.

Även jag kan ha fel....:hihi
Triggade på att det infot stod 12V 1W.
Men, om är som ni säger tre kablar in (eller ut då) så är det troligen samma funktion som på 5/21W billampor med en gemensam jord.
Alla lyser när man bromsar och ett mindre antal när bara Park-ljus är igång.
Sänka ljusstyrkan mha extra motstånd framför LEDar brukar man inte göra.

Ska i vilket fall som helst in på Biltema i morgon och byta ut en uppsättning felköpta tändstift kan då kolla upp hur det funkar och ska kopplas.
 
På vissa hojar är det konstant plus på bromsljuset men jorden går via bromsljuskontakten.

Man jordar alltså bromsljuskretsen när man bromsar, då funkar inte LED lampan utan att man reläar kretsen.

/tror jag
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top