Learning by doing!

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Hallå!

Jag har alltid varit intresserad av motorcyklar i alla former och började köra moped innan jag kunde gå (i princip). Dock så har jag aldrig skruvat själv, med undantag för enklare underhåll typ byta olja/filter, montera slip-ons osv
Har iof bytt kylare på en CR 250! :tummenupp

Hursomhellst har jag bestämt mig för att jag vill lära mig mer så man kan fixa enkla reparationer själv, eller åtmindstone se hur saker och ting fungerar.

Min idé är ganska enkel, jag köper en äldre hoj kring 10.000:- sen tillämpar jag bara den gamla militärfrasen isär-ihop! :yoparty
Man kan ju köpa en hoj som inte är i toppskick och byta ut de delar som behövs när man ända är där och skruvar.

Vad tror ni om min plan? Vilken hoj skulle kunna passa? Finns det något bra skolexempel som är hyfsat lättmekat, en mc-världens volvo 240?

En bra reparationshandbok och en bilmekaniker till farsa ingår också i planen.

Rekommenderar att du väljer en vanlig modell, så du enkelt & lätt hittar delar (och även råd från andra).
Kan ju vara svårt att låta bli att byta slitna delar när du ändå har grejerna isär. Vanligare modeller har ju oftare lite billigare delar/fler piratdelar.

Själv skulle jag nog köpa något nyare, fast som är defekt.
På så sätt så har man ju en riktig anledning att ta isär, och dessutm så ökar man ju värdet genom att repa hojen.

Så nytt å fräscht som möjligt, fast defekt & billigt, och en populär modell.
Kolla även efter hojens svaga punkter i olika köpguider, så du vet vad som kan vara intressant.

Köp alltså ingen stenålders HD-chopper å pula med, det är vare sig billigt eller speciellt lärdomsfullt, dessutom är dom ofta sönderskruvade.
(Undrar hur jag nu kan veta det? :D)

kanske hitta nån gamgixxer o renovera upp..
:banana
annars så kanske en gsx 750 1100 från början av 80 :tummenupp

Sant, självklart byter man delar som behöver bytas.. SÅ intresserad av isär-ihop är jag inte att jag bara gör det för att :tungan

Hade gärna köpt en lite nyare hoj men börsen är ganska tunn, men det klart, vore grymt skoj att köpa en defekt och repa upp.. då får man ju verkligen lära sig något!

En gsx 750, vad kan en sån gå loss på i halvdant skick? Nått man bör passa sig för på den modellen?

Kollat lite på en CB 650 ..

Varför inte en gammal GPZ900R ?
Bra hoj, som du har roligt med när du fått ordning på dessutom.

http://www.blocket.se/vi/6687275.htm?ca=11_s

Just en sån tror jag skulle passa perfekt.
Modern hoj, även med dagens mått, vanlig, gott om billiga objekt, och står sig bra även körmässigt (jämfört med t.ex. andra härken från den tidsperioden).
Går som fan. :tummenupp

Här har du lite andra förslag som nog skulle passa:

http://www.blocket.se/vi/7041272.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/7142205.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/7353525.htm?ca=11_s

Last edited:
Gpz:an skulle jag nog tänka lite på,dom hade problem med kammar eller säten som gav sig vilket blir dyrt och tyvärr inget man bör göra själv ändå.

Gsxr kunskapen på detta forum tycks vara outsinlig så jag vill slå ett slag för dom (fast jag själv är lite svag för gammelhondor)

Problemet är ju att repobjekten oftast inte kommer ut på blocket utan att någon polare eller polares polare köper den osv,eller så blir dom helt enkelt stånde.

Om man kan tänka sig att ta något annat än en sporthoj så kan man snegla på en gammal stånka,lättmekat och hyffsat billigt.

Last edited:
En gammal enstånka är nog optimal att lära sig skruva på. Själv köpte jag en gammal risig cross och renoverade, fördelen är att de är grymt lättmekade.

Du kan få köpa min Gsx750rw billigt.
Den tar lite olja som behöver åtgärdas. Antingen gör jag det eller du eftersom du ville lära dej. Är rättsäker på att det är ventilstyrningarna som behöver bytas eftersom allt annat är renoverat för 3år sedan.

Är du intresserad? Pma så får du reda på allt godis som sitter på och som finns.

Vill du ha en inkörning tycker jag du ska köpa en gammal (eller ny?) tvåtaktscross. När en fyrtaktsmotor (speciellt en radfyra) ligger utspridd över golvet känner man sig inte direkt peppad på att sätta ihop den igen...

Olof Eriksson skrev:
När en fyrtaktsmotor (speciellt en radfyra) ligger utspridd över golvet känner man sig inte direkt peppad på att sätta ihop den igen...

Du har fel, så är det inte.

Köp en halvkraschad tyskhoj billigt på www.mobile.de eller autoscout24

Att köpa en tjugo år gammelhoj och renovera gör den inte direkt värd mer pengar, eller jo egentligen, men ingen betalar. Då tänker jag en typ cb 750 -85. Kul att lära sig på men taskig utdelning om du ändå ska skita ner dig.

Har funderat lite på en 250's cross.. Hade en 250 innan men isåfall blir det att köpa ett risigare och billigare exemplar för att sen fixa upp.

Känns dock lite tråkigt på ett vis, intressantare att få skruva i en "riktig" hoj.
Har filtrerat blocket, hittat enstaka jag kan tänka mig men det finns rätt få objekt.

När drar egentligen försäljningssäsongen igång?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt