Lcd Tv

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Hallojsan...

Jag ska köpa ny TV och då har jag tittat på LCD TV´s men kan inget om dem...

Så mina frågor lyder..

1. Vad ska man tänka på när man köper LCD TV
2. Vilka "måste ha funktioner" ska man ha
3. Vilken upplösning och ljusstyrka är att föredra.. räcker det med 1280x768, 500:1 och 500 cd/m2?
4. Nån typ av bra decoder eller tuner måste man ha.... vikken ska man ha och vad kostar den...

vad sägs om denna t.ex.. :
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/261025/details

Please... råd... :Bugar

Hej!

Har du kollat netonnet? Där har dom två olika 32" lcd skärmar för under 10,000:- lappen. Dom har exakt samma spec som TV:n du visade.

Om man inte bryr sig om märket vill säga...

DaLorD skrev:
Hallojsan...

Så mina frågor lyder..

3. Vilken upplösning och ljusstyrka är att föredra.. räcker det med 1280x768, 500:1 och 500 cd/m2?
4. Nån typ av bra decoder eller tuner måste man ha.... vikken ska man ha och vad kostar den...

Espen skrev:
Hej!

Har du kollat netonnet? Där har dom två olika 32" lcd skärmar för under 10,000:- lappen. Dom har exakt samma spec som TV:n du visade.

Om man inte bryr sig om märket vill säga...

mjo... detta var bara ett exempel... varför ska man ha en Sharp för 10000 kr till liksom.... duger det tillexempel med en thomson???

Gå och provtitta

Du måste se den "in action" så att säga. LCD tvn har en tendens att lämna fartränder då bilden rör sig.

Jag har en nästan Likadan Thomson som andra sovrums tv som tjejen kollar Glamour på och det duger den till. Men jag skulle få nippor om jag skulle måste se tex sport på den.

Men smaken är som baken :arsele och om den funkar för dej så. Jag gillar annars funktionerna toch tv:n i allmänhet, förutom "fartfänderna" dårå.

DaLorD skrev:
Hallojsan...

Så mina frågor lyder..

kolla på www.tomshardware.com, har testat en del LCD-TV. Svårt att jämföra själv i en butik, de kopplar ju inte direkt in dem som hemma + starkt bakgrundsljus i butiken.

Det viktigaste på en LCD-TV är mjukvaran, dvs bildbehandlingen. Bara för att två skärmar har höga och likadana spec så betyder inte det att den är bra för det!

Titta på skärmar live istället för att tro att 800 candela är mycket bättre på den än de 500 på den andra...

btw, Netonnet's maskiner är rat som inte ska tas med i tång... :rolleyes:

Ironismilie?! Nu blir jag förvirrad, menar du att dom är kassa eller inte? :va

Suck, har inte lust att slänga ut 25,000 papp nästa månad, då hade jag tänkt inhandla en ny TV. Har en 20" 12 år gammal Thomson på en flyttlåda i vardagsrummet nu... :yoparty så det känns som jag måste byta!

morlock skrev:
btw, Netonnet's maskiner är rat som inte ska tas med i tång... :rolleyes:

OM man nu ska lägga ut mycket pengar (ja, 10 000:- är också mycket pengar) ska man se TV:n live. Aldrig gå på enbart tester utan man ska se för egna ögon.

Dessutom håller jag med om Netonnets maskiner. Märkena har man aldrig hört talas om överhuvudtaget och vem vet hur pass bra de är? Jag jobbar i en hemelektronikbutik och där har vi faktiskt bra koll på vilka som är trasiga som kommer tillbaka och de vill man inte sälja. INGEN vill få en kund som kommer tillbaka efter 1 vecka och har en trasig plasma eller LCD.

Mitt råd är: Köp en märke som är känt på marknaden, skit samma om den kostar 5 000:- mer. Du får ändå vad du betalar för, ärligt talat. Kolla upp försäkringar, om du har en via hemförsäkringen, om du ska köpa en i butik och VAD de täcker. JÄTTEVIKTIGT!
Ska man ändå lägga ut pengar på att det ska se tufft ut kan man lika gärna skaffa något som är erkänt bra men som kanske kostar lite mer.

Man bör ju titta på tvn innan man köper den. Jag köpte den billigaste 30 tums lcdn jag hittade, den var av märket d-boss är tok nöjd det enda jag kan klaga på är svärtan som är lite dålig.
Lycka till med letandet

Tänk på att det suger att använda lcd i vardagsrummet där man tittar mycket. Kass svärta gör en galen :näsblod
Jag köpte en Hitachi 26LD6200 för en vecka sedan som jag har i sovrummet och den är riktigt bra. Har kollat på ett tiotal olika lcd's runt 27" (vill inte ha större i sovrummet) men denna tycker jag var helt klart bäst, även kontrastnivån är bra med endast 500:1 (finns det mer än 700:1 på lcd?). 1280X768 och dvi och sånt skit. MEN jag skulle aldrig ha en sådan i vardagsrummet, där får kommer jag använda min vanliga 32"-are ett tag till tills de riktigt bra plasmorna har sjunkit till under 20k.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt