LCD-tv-hjälp

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Hej, jag e en stabil rookie på detta ämne. Men har bestamt mig för att investera i en ny TV.
Har varit o kollat på "samsung" Le40M71 och Le40r74
Första intrycket va att Le40M71 va knivskarp i skärpan, bättre bild än på Le40r74.

Just nu så är jag mest sugen på Le40M71 p.g.a. att bilden va så klockren.
Men jag hade tänkt att använda tv:n som alternativ bildskärm till datorn, d.v.s. lira spel med mera.

Le40r74 har playmod inbyggt men det har inte Le40M71. Frågan är:

Ska tilläga att jag inte har sett F71:an och Sharp LC-37XD1E
Hur är F71:an och Sharp LC-37XD1E att koppla till datorn??

Är det stor skillnad på playmod??
Fungerar Le40M71 bra att koppla till datorn?? (kommer att anväda tv:n ganska mycket till datorn)
Le40M71 har 100hz, vilket gör bättre bild. Blir det bättre i verkligheten??
Vilken är bäst rent av??
Är det onödigt att köpa Le40M71?? Duger Le40r74 till mig?? Eller M71?? eller Sharp LC-37XD1E

För och nackdelar

Tacksam för svar...

EDIT: Kom gärna med andra förslag

Hej !

Har inte någon större uppfattning om M71.

Men:

S71 = Budget, insteg skit KÖP INTE om du inte absolut måste ha en platt tv.
R7X = Ok bruks tv. Inget speciellt (sk, standard tv)
M51 - 71 = Lite finare modell, bättre bildbehandling än R-serien mer kvalitet!
F71 = Full HD

Ska du koppla den mkt till datorn ser jag ingen anledning att INTE köpa F71. Kör själv på en 22" Wide just nu till datorn. Upplösning 1680*1050 fungerar prima.

F71 som du tittat på är väl mellan 32 - 46"?

ska du däremot ha en 32" så kan du lika gärna köpa en sony U2000. Bättre bild än samsung R och likvärdig med M71.

Menar med 32" har du ändå så pass "liten" bild att det är onödigt att satsa på full HD. 40" ++ ja! men inte mindre.

Last edited:
Jepp, jag kollar mellan 37 och 42. Frågan är om man verkligen behöver högupplöst. Kanske räcker med Samsungen...

Beror ju på vad du ska göra. Ska du sitta och sufra, skriva dokument etc skadar det inte med högupplöst. Men ska du se på film ifrån burken är det skitsamma.

Sitter själv med en samsung le40r72

M71an är skarpare i bilden men för att se film / spela (xbox/360/ps2/pc) surfa och dylikt fungerar R utmärkt. Jag personligen använder inte gamemode när jag spelar, skillnaden som blir är att den mörkar ner bilden lite.

Jag är extremt nöjd med min r72 som jag haft nu i snart 5 månader.
Har du pengarna/vilja att lägga ner så mkt pengar så köp M71an, du kommer inte bli besviken. Men det tror jag inte du kommer att bli på r71/72/73/74/75an heller. Förövrigt så skillnaden på r71 / r72 /r73... osv är enbart utseendet på apparaterna. De har gjort så för att ex. siba ska kunna ha monopol på r71 och el giganten har monopol på r72. Antar att det är samma gällande m71/72 osv.

Var in på on off och de hade satt ut S71 brevid M71, och satan vilken skillnad. Man såg allting 100ggr bättre (skärpa, svärta,kontrast ja allt!) på s71 än m71.
Jag skulle ändå vilja säga att Ren är närmare i bildkvalitet mot M än mot S, det är grym skillnad på S och R.
S71 = skit
R71 = bra
M71 = bättre

Beror ju på vad du ska göra. Ska du sitta och sufra, skriva dokument etc skadar det inte med högupplöst. Men ska du se på film ifrån burken är det skitsamma.

Det behöver inte vara så extremt högupplöst då man surfar iaf, har tvn 3m från soffan. På kvällarna brukar jag köra med zoomen (inbyggt i opera) för att slippa anstränga ögonen, blir nästan litet när man sitter på 1366x768

Last edited:
Sitter själv med en samsung le40r72

M71an är skarpare i bilden men för att se film / spela (xbox/360/ps2/pc) surfa och dylikt fungerar R utmärkt. Jag personligen använder inte gamemode när jag spelar, skillnaden som blir är att den mörkar ner bilden lite.

Jag är extremt nöjd med min r72 som jag haft nu i snart 5 månader.
Har du pengarna/vilja att lägga ner så mkt pengar så köp M71an, du kommer inte bli besviken. Men det tror jag inte du kommer att bli på r71/72/73/74/75an heller. Förövrigt så skillnaden på r71 / r72 /r73... osv är enbart utseendet på apparaterna. De har gjort så för att ex. siba ska kunna ha monopol på r71 och el giganten har monopol på r72. Antar att det är samma gällande m71/72 osv.

Var in på on off och de hade satt ut S71 brevid M71, och satan vilken skillnad. Man såg allting 100ggr bättre (skärpa, svärta,kontrast ja allt!) på s71 än m71.
Jag skulle ändå vilja säga att Ren är närmare i bildkvalitet mot M än mot S, det är grym skillnad på S och R.
S71 = skit
R71 = bra
M71 = bättre

Det behöver inte vara så extremt högupplöst då man surfar iaf, har tvn 3m från soffan. På kvällarna brukar jag köra med zoomen (inbyggt i opera) för att slippa anstränga ögonen, blir nästan litet när man sitter på 1366x768

tackar för svaren... tror att jag har bestämt mig, det skillde ett par tusen på en M71 och en R71, så jag tror det blir en sådan.

Med tanke på gamemod så sa säljaren i affären att han inte fick in bra skärpa från datorn med sin egen M71 (kanske för att han inte fick till inställningarna, sa han faktiskt), men skulle jag ta en tv med gamemod så skulle det bli en jädrans skillnad enligt honom, men enligt många andra som jag har pratat med (er bl.a.) så är det inte så stor skillnad??

Då kanske jag kan köpa en M71 med gott samvete och veta att den är ok på en dator??

Det jag ska göra med datorn e att surfa och spela lite spel...

Sitter o kikar lite på tv-apparater

F71 eller M71, vilken e bäst...

F71:an är lite dyrare men den är högupplöst... jag har själv inte sett den på riktigt, men är det värt att lägga ett par tusen till på en F71:a 40 tum.

Jag såg också att F71:an inte har 100 hz och inte (smooth motion driver). Är det något som är en stor fördel på M71:an..

Hur är dessa tv-apparater att koppla till datorn??

För och nackdelar, kom gärna med andra förslag.

Tacksam för svar...

SHARPS XD serie och SONYS V, W och X serie vinner dom flest tester som finns i dom svenska hembio tidningarna, får även + i utländska tidningar.

Tyvärr verkar det som att Samsung inte har haft en bra LCD sen M61 för att kriga i topp skicktet.

Sen att du kommer att använd datorn till TV behöver inte betyda att du måste ha en LCD, utan det handlar om hur hög upplösning du kommer att köra med på datorn, ska du ha högre upplösning än 1024x768 så bör du ha en LCD, om inte så tycker jag du ska ha en plasma.

Men vill du ha mycket TV för pengarna så pröva köpa Fujitsu Siemens Myrica VQ40-2, ca 10500kr. Enda negativa med denna TV (i denna prisklass) är att den är dålig på analog signal, bra på digital och kanon bild på HD

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=128975
FS.jpg

ok, tackar för svret... ska faktiskt kolla runt lite på sharp. Har varit inne lite på dom innan, men har just nu bara kollat på samsung.

Ska slå en blänkare:)

ok, tackar för svret... ska faktiskt kolla runt lite på sharp. Har varit inne lite på dom innan, men har just nu bara kollat på samsung.

Ska slå en blänkare:)
Det gör du rätt i, helt klart, skippa samsung (utan att låta för hård)

Hehe, har varit o tittat på Sharp LC-42 XD1E, (jag bor nära ljudobild)
Den slår allt, otrolig bild, bra svarstid, bäst hittills.

Men en fråga, hur är den att koppla till dator??

Hehe, har varit o tittat på Sharp LC-42 XD1E, (jag bor nära ljudobild)
Den slår allt, otrolig bild, bra svarstid, bäst hittills.

Men en fråga, hur är den att koppla till dator??
Den är bra, den klarar att pixelmappa från datorn

Kollade runt ganska länge innan jag slog till på min M71:a, tycker den har en fantastiskt bra bild, funderade på att köpa F71:an men tyckte inte det var värt dom 5 tusen mer som den kostar. Sen har M71:an visst "play mode"
Bara att handla, får :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp av fem, det som inte gör att den får fem är priset.

Har en 32 tum lcd redan . vill ha en till skärm så jag kan surfa och se på tv samtidigt. vet inte om jag ska köpa plasma eller lcd till att se tv och film från datorn på. har tänkt en 42 tum . några förslag?

Har en 32 tum lcd redan . vill ha en till skärm så jag kan surfa och se på tv samtidigt. vet inte om jag ska köpa plasma eller lcd till att se tv och film från datorn på. har tänkt en 42 tum . några förslag?
Om du inte har någon nyare reciver som kan skala upp bilden från dator tex så tycker jag att du ska köpa en Plasma. För en vanlig avi, mpeg film är inte i så hög upplösning. En tv serie i bra kvalla (LOST / Prison Break) har en upplösning på 624x352

Men det är upp till dig att skaffa dig ett intryck. Visst slås man av LCD första intryck i en butik, ljusstark, härliga färger mm. Tyvärr till 99% så är allt uppskruvat för att man ska fastna för dessa direkt. Men det ser oftast bra ut den korta stund man ser den i en butik

Vilken prisklass har du tänkt dig. Mest plasma för pengar får du nog av panasonic 42pv60 för tillfället (runt 13 000kr).

Annars får du världens bästa plasma (Pioneer) för 19 000

Last edited:
har inte Sharp LC-42 XD1E "gamemode"

Gamemode och sånt där skit som jag kallar det behövs inte, det är bara för att sälja mer typ, nä så är det inte men en bra tv behöver inte massa bild förbättrings "program", för dom är bra redan från början

Back