LCD 37 " Tänkte köpa, va tror ni ?

Jag är inte hypervass på LCD men däremot hyser jag stor tveksamhet inför allt i elektronikväg som heter Centrum. Avsmaken kom sedan min kompis köpte på sig en vanlig 32" Wide, DVD och 5.1 ljud.
Allt utom förstärkaren är/var centrum och det är väl bara förstärkaren som inte gått sönder på 4år.
Är det verkligen så hemskt billigt om du kollar runt på liknande mer "erkända" märken?
Ngn "LCD-expert" kommer säkert och talar om hur landet ligger :)
//Tobbe

hmm.. ja jag vet inte alls. men ibland så är det ju samma saker innanför skalet på grejjerna... i en billig så kan det vara sonyprylar bara det att namnet på fronten e nåt annat ... men hur de ligger till vet jag inte :va

ambulans skrev:
hmm.. ja jag vet inte alls. men ibland så är det ju samma saker innanför skalet på grejjerna... i en billig så kan det vara sonyprylar bara det att namnet på fronten e nåt annat ... men hur de ligger till vet jag inte :va
Det där stämmer väl bara till viss del, bildrör tex är en sådan sak som kan vara samma på olika märken. Men ändå har dom olika bild, LCD är väl lite samma sak om jag fattat det hela rätt.
Ngt jag hört är ju att det likadant som bildrör endast finns ett fåtal tillverkare av LCD-skärmar.
Men likadant här som med andra maskiner som är "samma på insidan" så skiljer ju oftast en hel del pryttlar i kretsarna. Jag skalar hellre ner en maskin från ett erkänt märke än köper en fullsmetad billig maskin.
Men som sagt, detta är ju min personliga åsikt och reflektion av lågbudgetmärken, här som i allt annat så kan man ju hitta guldkorn :tummenupp
//Tobbe

ambulans skrev:

Jag köpte en VIEWPIA LC-37IE11 37# LCD-TV från www.dustinhome.se. Snabb leverans. Beställde kl 17.00. Kl 18.00 hade den skickats.
Än så länge är jag nöjd. Prisvärd lcd till ett bra pris. Om man nu kan kalla 14500 bra. Läs vad andra tycker här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=44024

Last edited:
ambulans skrev:
hmmm.. ja man kanske skulle lägga på ett par tusen ser ja ju nu :va
Vet inte vad ditt pristak är men om du lägger till lite så kan nog denna vara aktuell. Verkar vara den "hetaste" tvn just nu. Är iof ingen LCD men det gör väl inget, eller?

http://www.minhembio.com/produkt/87103

Finns även som 37", tyvärr bara 1000:- billigare än 42'an.

hordac skrev:
Vet inte vad ditt pristak är men om du lägger till lite så kan nog denna vara aktuell. Verkar vara den "hetaste" tvn just nu. Är iof ingen LCD men det gör väl inget, eller?

http://www.minhembio.com/produkt/87103

Finns även som 37", tyvärr bara 1000:- billigare än 42'an.

mja.. fått för mig att LCD är "bättre".. kan ju koppla till datorn osv.. ? fast å andra sidan har ja dålig koll på plasma /LCD men va ja kan se så verkar det vara skarpare bild på en LCD , men ja kanske inbillar mig ?

ambulans skrev:
mja.. fått för mig att LCD är "bättre".. kan ju koppla till datorn osv.. ? fast å andra sidan har ja dålig koll på plasma /LCD men va ja kan se så verkar det vara skarpare bild på en LCD , men ja kanske inbillar mig ?

Ingen expert på ämnet men som jag förstått det:

Plasma:
+ Svärta
+ Jämt ljus över hela bildytan
+ Responstid
- Upplösning

LCD:
+ Upplösning
+ Billgare (?)
- Svärta
- Responstid

Rätta mig gärna om det är fel!

hm... känns plötsligt som jag inte vet vad som är bäst...
nu får ni lära mig .. men det vore ju najs att koppla dator till skärmen :confused:

Plasma ska du ha om du ska se TV och film, använder du TV för att se film genom datorn MEST så ska du ha en LCD pga upplösningen.

Men jag tycker till 100% att du ska slå till på en Panasonic PV60 37 eller 40" om du ska ha en Plasma. Denna TV är bättre än dom som kostar 10 000kr mer som TV Rollce Royce "Pioneer"

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86876

Lycka Till

ambulans skrev:
2039806 hmm.. ja jag vet inte alls. men ibland så är det ju samma saker innanför skalet på grejjerna... i en billig så kan det vara sonyprylar bara det att namnet på fronten e nåt annat ... men hur de ligger till vet jag inte :va
Pioneer och NEC är under samma koncern om jag minns rätt nu, NEC har de flesta komponenter som Pioneer har i sin TV utom några få, men det skilljer stort i tester och sånt mellan dom. Så ändå det är samma till 90% så är det stor skillnad i bild

korvgubbe skrev:
2041466 Vi har till 98% samma gener som chimpanserna och det skiljer ju en del därmed...
Det har du rätt i

Panasonics PV60 har samma panel som kommande 600-serien och den är riktigt bra.
Problemet är att det inte går att få tag på PV60. Panasonic i Sverige har 200 st på lager men ska ha hutlöst betalt för dem.

Annars är LGs PX4R billig just nu och jäkligt bra (vi har bara 5 st kvar):
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=114220

Angående LCD vs Plasma så tillhör jag dem som uppskattar plasman tack vare den högre ljusstyrkan, bättre svärtan och det lägre priset i förhållande till storleken.
Har själv en 32 tums LCD till ungarna och den är visserligen helt okej men inte alls i klass med plasman (en 50 tums Panasonic).

Har skrivit lite om LCD vs plasma om någon är intresserad:
http://www.hembiobutiken.se/hbskolan_lcd_plasma.asp

Att det bara finns ett fåtal tillverkare av LCD- och plasma-paneler stämmer och de billigaste märkena köper in de som inte når upp till kvalitetskraven.
Tex gör LG paneler till sig själva och till Philips.
Pioneer har egna fabriker och köper inte från någon annan.

ambulans skrev:
2039723 http://www.netonnet.se/index.asp

vore bra med nåra omdömen från er som kan innan jag slår till.. bra pris e de ju... men e de skit eller :va
Anderssons är sämre än medion. Medion var det sämsta som fanns fram till nyligen. Tyvärr.

Schysst pris annars. Men att handla en sån pryl, som ändå kostar ganska mkt, så skulle jag köpa Samsung LE32, för 14000 ca, och få något som är mycket bättre. Dessutom köpa genom en butik, så man kan få personlig service om något går sönder eller så.

Mvh

Micke

(säljer plasma/lcd på heltid)

:)

På tv rullade precis en reklam med en plattskärm från philips på elgiganten för 14990:-
Kanske värt att kolla upp.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
2042499 På tv rullade precis en reklam med en plattskärm från philips på elgiganten för 14990:-
Kanske värt att kolla upp.
//Tobbe
Den philipsen har sämre bilduppdatering jämfört med t ex samsung le och lg rx.

...senaste månaderna har vi fått reklamationer på mestadels, medion, philips (plasma & lcd), panasonic plasma.

0 reklamationer: samsung LE samt pioneer plasma

:tomten

Jag kör med 42" plasma och det funkar det ju att koppla upp datorn till, inget jag skulle göra iofs annat än till att kolla film via datorn i så fall. Sitter inte gärna och surfar med tanke på inbränningsrisken.

An3Azz skrev:
2042600 Jag kör med 42" plasma och det funkar det ju att koppla upp datorn till, inget jag skulle göra iofs annat än till att kolla film via datorn i så fall. Sitter inte gärna och surfar med tanke på inbränningsrisken.

vad är innbränningsrisken?

Back