LC4

botil77

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
säffle
Hoj
Husqvarna
Funderar på att efter 8-9 år skaffa mc igen. Vet ju naturligtvis inte vad jag vill ha, och sugen på olika lite beroende på dagsformen.
Har kört mycket sporthoj, men även offroad, motard och streetfighter.
Så kanske offroad eller motard.
Söker man blocket dyker ju då mycket KTM upp. De flesta jag kollar på verkar ha LC4 motorn
Är detta en bra motor? Fanns den många år och många varianter, eller är alla snarlika?
Dyra delar? Delar som inte finns att få tag på längre?
 
Lc4 är väl samma än idag på 690 i fler varianter av den - är inte jätteinsatt i dom men 640/625 ska nog vara typ nyare än -03 med highflowtoppen om man ska tro tipsen man fått förr
Finns garanterat dom med bättre koll här
 
Så 625 och 640fanns parallellt? Är det effektmässigt eller hållbarhetsmässigt man vill ha highflow toppen? Är det det som kallas super comp, eller är det något annat?
 
”Tror” smörjningen blev bättre med highflowvarianten finns en billig i min hemkommun på blocket nu med troligt dåligt vevlager av dom före highflow .
ja dom fanns samtidigt -till grus är väl en 625 sxc mumma 👌
Tror supercomp är tidigare men det får bättre kunniga svara på
 
Annan förgasare än 640 /mindre tank /tunnare sadel så den upplevs smidigare
Samma motor förutom förgasare och kanske avgas
 
Så 625 och 640fanns parallellt? Är det effektmässigt eller hållbarhetsmässigt man vill ha highflow toppen? Är det det som kallas super comp, eller är det något annat?
Ja och 640 har också 625cc fast med vakumförgasare.
620 och 625 sc fanns innan sxc och saknar elstart.Highflowtoppen ska väl ge lite mer effekt,en annan gjutning och lite större avgasventiler.Hållbarhetmässigt ingen skillnad.
 
Jag har haft några... varav en trimmades och byggdes om till en av de mer brutala motarder som rastats på svenska banor, men de kräver en hel del service med täta intervall och äldre av vissa årgångar drogs med dåliga ramlager som bör bytas ut och en del annat strul. I och med 690:n fick man bättre hållbarhet. Jag skulle nog inte välja en LC4 idag, om jag inte fick den väldigt billigt och hade tiden att serva och renovera motorn om/när det rasar.

Med det sagt. Prutmån finns och leta med fördel någon lite nyare och som har flatslideförgasare (Mikuni TM40, Keihin FCR41 od).
 
När kom 690 då?
Så 625 ocg 640 är på 625cc båda två?
Flatslide kom då på 640?

Nät kom elstart då? Lättstartade på kick?

Finns någon modell som lämpar sej för att ha både som offroad och supermotard?
Såg någon modell som jag inte minns beteckningen på, men fabriksbyggd motard, men den hade ju underliggande avgas, så inte lämplig som offroad. Men är Offroaderna lämpliga att göra motard av?
 
När kom 690 då?
Så 625 ocg 640 är på 625cc båda två?
Flatslide kom då på 640?

Nät kom elstart då? Lättstartade på kick?

Finns någon modell som lämpar sej för att ha både som offroad och supermotard?
Såg någon modell som jag inte minns beteckningen på, men fabriksbyggd motard, men den hade ju underliggande avgas, så inte lämplig som offroad. Men är Offroaderna lämpliga att göra motard av?

När man lärt sig tekniken så är dom lättstartade. Gör man fel så kan man trampa sig less.
Jag har haft två 660 och gett kickkurs till köparna bägge gångerna, den första lyssnade inte utan hörde istället av sig senare och menade att det var fel på hojen.

Så han fick komma förbi mig för en repetitionskurs och när han då såg mig trampa igång den med sandaler så lyssnade han. Sen hörde jag aldrig mer från honom.

Smc skulle jag inte välja om man ska köra i skogen eller ens på grusväg. Den fjädringen är för styv så man får inte bra grepp på löst underlag.
Hellre då ett par motardhjul på enduron.
Det blir förstås inte heller idealt men acceptabelt på gatan.
 
Så enorma vibrationer? Bättre med nåt japanskt? TTr 600? XR 600/650?
Eller sportcykel å skippa detta med 1 cyl?
 
Så enorma vibrationer? Bättre med nåt japanskt? TTr 600? XR 600/650?
Eller sportcykel å skippa detta med 1 cyl?
Kolla runt lite med folk som skruvar vad dom tror pengen att renovera en sån rova hamnar på om man räknar minst vevlager/ramlager sen får du fundera på saken om det är värt risken att chansa vet inte hur reservdelar ser ut till lc4 men motordelar borde inte vara ett bekymmer.
Prislappen är sån så att det finns pengar kvar att renovera för tycker jag som inte är ktmfrälst men vet inte vad andra tycker ?
 
Kolla runt lite med folk som skruvar vad dom tror pengen att renovera en sån rova hamnar på om man räknar minst vevlager/ramlager sen får du fundera på saken om det är värt risken att chansa vet inte hur reservdelar ser ut till lc4 men motordelar borde inte vara ett bekymmer.
Prislappen är sån så att det finns pengar kvar att renovera för tycker jag som inte är ktmfrälst men vet inte vad andra tycker ?

...och sedan märker man slag och rostangrepp på gaffeln, glapp i fjäderlänkaget bak - och när motorn är ihop efter att man gjort vid bottendelen så är det dags att renovera toppen.

Man har hört om gamla 640 LC4or som gått mer än 3.500 mil.
Jag har bara inte sett någon...
 
  • Wow
Reaktioner: DaK
...och sedan märker man slag och rostangrepp på gaffeln, glapp i fjäderlänkaget bak - och när motorn är ihop efter att man gjort vid bottendelen så är det dags att renovera toppen.

Man har hört om gamla 640 LC4or som gått mer än 3.500 mil.
Jag har bara inte sett någon...
Jodå jag har sett både såna och xr650r som nära passerat 10000 mil ja tiden nr soe.se fanns var bättre 🥺 sen vet man ju aldrig allmänskicket på en hoj kan ju vara jäääävligt risigt om den stått under en presenning ute 🫣
Allt är olika beroende på förutsättningar 😅
Har en 650r stående sen många år med halvtaskiga knän som jag inte har samvete att sälja då jag haft den sen -07 med extra allt (motor/gaffel/ny plast med dekaler/extra allt i motorn plus acra )men sen finns ju andra änden på skalan där dom stått och rostat i vedboden under en presenning 😖
 
Är väl inte så rädd för att skruva, det var ju mitt största intresse då under MC tiden.
Men det som håller mej tillbaka nu är väl att det verkar som de ska vibrera nåt gruvligt.
Vet inte vad en 50årig kropp gillar det.
Har haft Husqvarna 510, lite rå men ångrar jag sålde.
Yamaha TT600, lite samma.
XT600, inga problem.
DR650SE inga problem. Denna var bättre än jag trodde när jag köpte den. Knäskrapade till och med med den.
DR650rse bra kåpa,men lite inte lika inspirerande som SEn.
Husqvarna 610 sm. Åkte 12mil till Gälleråsen, bankörning en heldag sedan hem.
Men du Sundström som haft flera enstånkor. Är LC4an extrem?
Jämfört med XR650? Kommer den bli till salu?
 
Är väl inte så rädd för att skruva, det var ju mitt största intresse då under MC tiden.
Men det som håller mej tillbaka nu är väl att det verkar som de ska vibrera nåt gruvligt.
Vet inte vad en 50årig kropp gillar det.
Har haft Husqvarna 510, lite rå men ångrar jag sålde.
Yamaha TT600, lite samma.
XT600, inga problem.
DR650SE inga problem. Denna var bättre än jag trodde när jag köpte den. Knäskrapade till och med med den.
DR650rse bra kåpa,men lite inte lika inspirerande som SEn.
Husqvarna 610 sm. Åkte 12mil till Gälleråsen, bankörning en heldag sedan hem.
Men du Sundström som haft flera enstånkor. Är LC4an extrem?
Jämfört med XR650? Kommer den bli till salu?
Har LC4'an på Duke 690.
Gruvligt vet jag inte om jag skulle kalla det. 🤔
Men ja, den talar definitivt om när den vill ha en ny växel...😁
Ser det heller inte som något problem, mer att det ger en aktiv körning. 👍
 
Jag har en gammal LC4 från -01. Funkar fint. Visst vibrerar den men när jag satte på backspeglar så kan jag se bakom mig i alla fall.
Ger lite trimmadmoppekänsla. Busigt. Smal men hög. Framfarten i trafiken blir klart osocial.
Jag älskar den.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top