LC4 tänder inte, vad kan vara fel?

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Känns som att jag har testat allt men den funkar fortfarande inte :huvet

CDI-boxen vet jag att den funkar, har skaffat en ny. Tändspole har jag mätt enligt verkstadshandboken och det stämmer. Vet inte vad alla sakerna heter på svenska så jag skriver de engelska namnen som står i verkstadshandboken. Det jag har kollat och som verkar stämma efter vad som står är:

Clutch switch (upptäckte precis att den inte verkar funka, men det borde väl bara vara att koppla förbi kontakten i kopplingshandtaget?)
Har kopplat förbi dödaknappen
Starter relay
Ignitioncoil
Tändkabel/hatt/tändstift
Dioderna
Start auxiliary relay
Pulse generator
Ignition coil (pick up?)
Stator (generator?)

Vad finns det egentligen kvar att kolla? Det enda jag vet att jag itne har kollat ordentligt är att CDI-boxen får ström.I manualen står det "Does the ignitions power supply line (orange) carry battery voltage?" Är det 12v man ska få ut om man seriekopplar en voltmeter där då alltså?

Edit: Capitor/kondensator. Vad gör den? För den verkar vara trasig :gnissla

Last edited:
Eftersom du kollat allt det där så har du väl kollat ventilspelet också?
Gnista på tändstiftet?
Gjort rent förgasare?
Batterispänning ligger på 12-13v. Hoppas du får igång hojen :tummenupp

Eftersom du kollat allt det där så har du väl kollat ventilspelet också?
Gnista på tändstiftet?
Gjort rent förgasare?
Batterispänning ligger på 12-13v. Hoppas du får igång hojen :tummenupp

Japp kollat det. Har haft ur tändstiftet och lagt mot jord så jag kan se om det kommer någon gnista eller inte.

Försöker du starta med batteriet?
Provat att byta batteri?
Mitt lik hade kräm ut ur batteriet ungefär en meter kabel, sen fanns ingen kräm alls. Mätte tamme fan allt och lite till och det visade sig att batteriet hade fått kortis. Även fast jag tyckte det såg helt ut när jag mätte...

Bara en tanke :)

Lycka till!

Edit: Såg nu att du ju verkar få gnista så då verkar det inte vara felet...

Provat att byta batteri?
Mitt lik hade kräm ut ur batteriet ungefär en meter kabel, sen fanns ingen kräm alls. Mätte tamme fan allt och lite till och det visade sig att batteriet hade fått kortis. Även fast jag tyckte det såg helt ut när jag mätte...

Lycka till!

Kan även vara så enkelt att diverse ärgade kontakter har gett ett sammanlagt spänningsfall så när startmotorn drar får du inte tillräckligt stark gnista för att den ska starta.
Har du testat att kicka?

Provat att byta batteri?

Lycka till!

Nej du såg rätt först, får ingen gnista. Ska testa med ett annat batteri men jag tror inte det kommer funka heller för jag har inte fått någon gnista när jag kickar heller.

Kan även vara så enkelt att diverse ärgade kontakter har gett ett sammanlagt spänningsfall så när startmotorn drar får du inte tillräckligt stark gnista för att den ska starta.
Har du testat att kicka?

Japp, har inte fått den att tända med kicken heller.

Vad finns det egentligen kvar att kolla? Det enda jag vet att jag itne har kollat ordentligt är att CDI-boxen får ström.I manualen står det "Does the ignitions power supply line (orange) carry battery voltage?" Är det 12v man ska få ut om man seriekopplar en voltmeter där då alltså?

Du parallellkopplar voltmetern naturligtvis, annars ligger du på samma potential och får inte någon avläsning. Kolla den tråden (mot jord). Inte säkert att det ska komma exakt 12V men någon spänning ska finnas där.

Jag tar mig friheten och gissar lite här: Du ska ha en inspänning till tändlåset som ska gå igenom det och ut till
1. Startmotorkretsen
2. Auxillaries
3. Tändsignal till CDI:n

En av dessa tre skulle jag tro är borta, nämligen nummer 3.
Startmotorn går? Lysena funkar? Gnistan uteblir?
Kontinuitetsmät isf (ohm) mellan inkommande tråd och utgående tråd till CDI:n. Det kan vara ett annat värde än noll ohm men det ska inte vara avbrott. Lycka till!

Har du kollat den kända felande kontakten under sadeln?

Ja, vad var det för fel? Och vad gör kondensatorn? Har en kompis som har problem med sin lc4... Har stått på verkstaden och mekanikern vet inte vad som är felet (?)
Vi har bytt statorn, det funka inte (ingen gnista). Mekanikern sa att det [KANSKE] var fel på svänghjulet, men hur kan det påverka gnistan? Kanske felaktig tändföljd men gnista borde det bli. skiten sitter där och snurrar = borde generera elektricitet?

//Sebbe

Kolla så att kablarna från pickupen sitter "på rätt sida".
Hade samma problem, allt snurrade men ingen gnista.

Jag fick puls från pickupen till CDI-boxen, men felet var att trådarna satt omvänt vilket gav en "negativ puls", vilket CDIboxen inte uppfattar, därav ingen gnista.

kondensatorn tar strömmen som vill hoppa genom brytaren, så att den istället går till tändstiftet. bläh

Kolla så att kablarna från pickupen sitter "på rätt sida".
Hade samma problem, allt snurrade men ingen gnista.

Jag fick puls från pickupen till CDI-boxen, men felet var att trådarna satt omvänt vilket gav en "negativ puls", vilket CDIboxen inte uppfattar, därav ingen gnista.

Hmmm... Han har iof dragit ut dessa sladdar tidigare. ska kolla med honom. Tack!

kondensatorn tar strömmen som vill hoppa genom brytaren, så att den istället går till tändstiftet. bläh

Vadå bläh? E d dåligt?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey