LC4: Oljeläckage runt vattenpump

Lunkan

Å det spruta kyckling...
Gick med
8 May 2003
Hoj
...
Tjena!

Smiter ut lite olja runt vattenpumpen och det har jag för avsikt att fixa, behöver lite tips bara, då jag inte har någon större erfarenhet av mek med 4t.

Så, vad behöver man tänka på om man ska lyfta av toppen?
Tömma på olja! Går det att lyfta toppen så pass mycket att man får dit lite tätningsmassa utan att ta ur motorn från ramen. (kanske räcker om man tar bort kylaren?)
Kommer jag bli tvungen att ställa om ventilerna efter detta ingrepp.

Tacksam för råd

Bifogat

• LC4vp.jpg
    LC4vp.jpg
    105.2 KB · Visningar: 198
Har du kollat så att läckaget inte kommer ifrån ventilkåpan? LC4 har haft lite problem med att hålla tät där!

Lunkan skrev:
Tjena!

Smiter ut lite olja runt vattenpumpen och det har jag för avsikt att fixa, behöver lite tips bara, då jag inte har någon större erfarenhet av mek med 4t.

Så, vad behöver man tänka på om man ska lyfta av toppen?
Tömma på olja! Går det att lyfta toppen så pass mycket att man får dit lite tätningsmassa utan att ta ur motorn från ramen. (kanske räcker om man tar bort kylaren?)
Kommer jag bli tvungen att ställa om ventilerna efter detta ingrepp.

Tacksam för råd

Är det verkligen så mycket olja som smiter ut att det är värt jobbet. Jag har sett ett par HighFlow-toppar som gjort så där men det har bara varit frågan om väldigt små mängder, typ fukta, d.v.s. det är inte värt jobbet. En extra dusch med avfettning då du tvättar så......

I annat fall så har jag inte gjort detta ingrepp själv men sett det göras så..... Du behöver inte lyfta toppen utan endast ventilkåpan. Och för att göra det så behöver du varken tömma olja eller lyfta ur motorn ur ramen eller..... Det du behöver plocka bort decompvire, tändspole, kylarfläkt (har 660'n det eller...?)... det som är i vägen helt enkelt. Sen är det bara av med locket.

Eftersom vattenpumpen tar drivning från ett spår i muttern som skruvar fast kammen i kamdrevet så måste du nu snurra på motorn så att spåret blir vertikalt och alltså kan lätta prylarna rakt upp. Du kan även ev. behöva ta bort/lätta på kamkjedjespännaren. Och ja, du kommer att behöva kolla/ställa ventilerna efteråt eftersom du håller på och lättar och fixar och rör om i grytan precis just där.

Hoppas jag nu inte schabblat till det i min beskrivning men hyfsat nära verkligheten tror jag det är i alla fall.

motardnisse skrev:
Har du kollat så att läckaget inte kommer ifrån ventilkåpan? LC4 har haft lite problem med att hålla tät där!
Var inte det LC4'or före 03, d.v.s. innan HighFlow-toppen ?? Eller....??

.

Spider skrev:

.

Vad jag vet så är det ingen skillnad på själva ventilkåpan utan enbart topplocket.

Spider skrev:
Är det verkligen så mycket olja som smiter ut att det är värt jobbet. Jag har sett ett par HighFlow-toppar som gjort så där men det har bara varit frågan om väldigt små mängder, typ fukta, d.v.s. det är inte värt jobbet. En extra dusch med avfettning då du tvättar så......

.

Det rör sig inte om mycket olja alls! typ några droppar / åktur.

Jag tror jag gör så att jag tvättar rent riktigt noga nu sen varmkör jag och kollar var det verkligen kommer ifrån. Vattenpump eller ventilkåpa!

Det är ju som sagt obetydligt lite som läcker så det blir nog för mycket jobb att lyfta toppen!

Tack för hjälpen/

motardnisse skrev:
Vad jag vet så är det ingen skillnad på själva ventilkåpan utan enbart topplocket.

Det var inte så jag menade. Det jag var ute efter var att dom kom tillrätta med just dom problemen (slutade snåla på packningsgegga just där) i och med 03'orna. Jag hade en 02'a som läckte i framkant till vänster på ventilkåpan men har inte hört om någon 03'a eller nyare som läckt på samma sätt.

Nu har dom börjat schabbla vid vattenpumpen i stället.

.

Min -03 började också läcka i vänster framkant på ventilkåpan efter drygt 100 mil....

Min 04:a började också läcka i vänster framkant efter 150 mil... men det jobbet slapp jag då jag hade garanti kvar! :banana

men det är rätt snabbt åtgärdat bara man får tag i rätt silikon!

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back