LC4 håller hur länge?

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660
Är det nån som har kört lite längre med en LC4? Tänker mig 2500 mil och uppåt.

Hur länge håller de generellt, naturligtvis förutsatt lite busande men ordentligt servad?

Är det läge att riva ner en motor för lagerbyten m.m redan innan 3000mil?

Funderar på en 660 med ganska många mil på nämligen, men vill ju helst inte behöva göra en stor renovering alá husaberg redan första året...

Det är nästan en omöjlig fråga!!

Finns somliga vars LC4 rasar innan 500mil. Underhåller du den dåligt så kommer renoveringen tidigare även Honda XR650 kan rasa tidigt!

Om du nu skulle köpa denna 660 så begär att få byta olja på den först, visst killen kan ha bytt den innan han lade ut på annons men då har du ett litet hum om hur den är i motorn! Beroende på vad du menar med billigt, hittade efter en koll på Ebay en ny motor som de ville ha 17000:- dock en vanligt 640 motor "625cc" Många kör ju inte ens en säsong med sin hoj innan de ska sälja den och så kör de som svin med den även om den bara har gått 200 mil i annonsen!! :näsblod
En KTM rasslar rätt mkt så om du inte är van så ta med dig en vän som är van med KTM ljud om denne kan höra om något är på gång!

Med Shell Advance och oljebyten ungefär dubbelt så ofta som enligt bok kan man köra ca 650 mil innan man behöver riva motorn(min erfarenhet av LC4):näsblod

Med Shell Advance och oljebyten ungefär dubbelt så ofta som enligt bok kan man köra ca 650 mil innan man behöver riva motorn(min erfarenhet av LC4):näsblod

Då kan du inte ha speciellt bra erfarengheter. Jag vet ett antal hojar som passerat 1000 och mer där till och där har det inte varit snack om renovering.
LC4:an borde klara 3000 mil galant om den sköts.

Nu vet jag inte hur klena/känsliga dessa apparater är, men endast 650 mil låter ju nästan som bedrägeri från fabrikens sida.
En SÅ dåligt konstruerad produkt borde ha säljförbud!
Och detta oavsett effektuttag osv.

Man hör ju om Husabergare som helrenoveras titt som tätt, och visst, det är väl bra osv, men man får en känsla av två saker:

1. Är ägare till stånkor hypokondriker? (nej, troligen inte, men serviceintensiteten är ibland talande då vissa halverar fabrikens rekommendationer)
2. Anger fabriken alldeles för små intervall för att tjäna grova pengar i andrahandsmarknaden? Man undrar, för om man säljer en konsumentprodukt som är känslig som spindelväv i storm, och ändå får kunderna att acceptera detta, ja då har marknadsförarna lyckats. (precis som ifallet HD...) Vad vet jag, men det kanske andas "race" att man måste helrenovera efter 50 h?

Jag tycker inte att man som konsument skall acceptera detta då driftskostnaderna på några få års sikt vida överstiger hojens inköpspris.
Att det kostar att ligga på topp, är EN sak. Men det måste inte kosta skjortan. Iaf inte för en som sagt, koknsumentprodukt som säljs till menigheten.
Hade det varit en "ready to race" fabrikare out of the box, då är det en anna sak.
Men kanske dessa hojar närmar sig detta stadium av prestanda?
ÅF lär iaf gnugga händerna.

Då kan du inte ha speciellt bra erfarengheter. Jag vet ett antal hojar som passerat 1000 och mer där till och där har det inte varit snack om renovering.

Det låter som en rimligare gissning. Det lilla jag har "jockat" i dessa och liknande motorer så finns inget som talar emot ditt påstående/gissning.

Last edited:
Har kört 2100 mil nu, inga problems än, mest skruvar som skramlar av däremot:yoparty

Hade nere min Duke för lite växellådsjustering :rolleyes: vid 1300 mil,bortsett ifrån det lagret som hade gett sig så såg den ut som ny inuti.

En LC4 ska utan problem gå 5000mil , OM man sköter den rätt och inte misshandlar den.

Hur ofta har man hör att LC4 motorer rasar , havererar ?
Har sett två där vevstaken gått av och gått igenom blocket + diverse andra smågrejor.

Om ni tycker att LC4:an är klen då finns bara ett alternativ kvar = Lastbilsmotorn Honda XR650 :D

En LC4 ska utan problem gå 5000mil , OM man sköter den rätt och inte misshandlar den.

Hur ofta har man hör att LC4 motorer rasar , havererar ?
Har sett två där vevstaken gått av och gått igenom blocket + diverse andra smågrejor.
stämmer kanske
av hur många tusen?
vet inte hur många tusen fler ktm de finns mer än husor

Håller med, den är fan skottsäker den motorn. Skulle fan tror att den går ett helt dakar utan olja.
Min har passerat 1200mil och går som en klocka, 3 ventiljusteringar gjorda.
Typ 6 olja/filter byten. Ja jag kan inte säga mer än att lc4 är fan driftsäker och håller lätt 3000 mil om den sköts.

Min ktm 625a hade gått 700 mil när jag sålde den o den kändes som ny.
runt 3-4k mil tror jag det kmr ta innan den känns "sliten".

vet ktm:er som gått 8000-13000 mil i budtrafik utan större operationer, visst allt skit rostar fast på dom och elfel är nog fan orginalmonterat....
bestycka rätt och serva ofta så håller dom.

//Mcbudet

Till vad för slags hoj är lagret på din avatar som ser ut såhär ----->:crash
Det stod KTM på kartongen även om lagret sitter(satt)i en Husaberg 450,vad nu det har med LC4 att göra?Vill du se bilder på sönderkört KTM-skrot istället?

Back